Toυ Γιάννη Ζωράκη

“Το πλεχτό δημιουργεί έναν κλοιό ασφάλειας. Λειτουργεί σαν οικείο υλικό, που χρησιμοποιώ ως αφετηρία για να συνεχίσω”, εξηγεί, ενώ τονίζει: “Τα χάρτινα καραβάκια παράλληλα αποτελούν ένα πρόσθετο συμβολισμό, αυτόν της προσπάθειας για φυγή.

Το πλεχτό από καραβάκια συμβολίζει μια προσπάθεια απελευθέρωσης, αλλά λόγω της ελαστικότητας που αυτό έχει, επανέρχεται στην αρχική του μορφή, επαναφέροντας παράλληλα πρότυπα και δεσμεύσεις”


Μια προσπάθεια αναζήτησης του εαυτού της, επιχειρεί η εικαστικός Ιωάννα Ξημέρη, μέσα από τα έργα της, που ταλανίζονται ανάμεσα στην παράδοση, το οικείο και το ανατρεπτικό.

Μέσα από τις εικαστικές παρεμβάσεις της νεαρής καλλιτέχνιδας αναδύονται αισθήματα νοσταλγίας για το οικείο και το οικογενειακό, που προκύπτουν από την μακρά απουσία της Ιωάννας Ξημέρη από την γενέτειρα της, αλλά ταυτόχρονα προβάλλουν και τάσεις αμφισβήτησης των κλασικών προτύπων, τα οποία, όπως υποστηρίζει η καλλιτέχνης, λειτουργούν ανασταλτικά σε μια εξελικτική πορεία αναζήτησης των ισορροπιών.

“Στα έργα μου εμφανίζεται μια νοσταλγία για το παρελθόν και το οικείο, αλλά ταυτόχρονα και μια διάθεση καταστροφής των δεσμών, που θα με βοηθήσει στο να ξεφύγω, δίνοντας μου παράλληλα ώθηση να δημιουργήσω νέες προσδοκίες” υποστηρίζει η καλλιτέχνης, τονίζοντας πως προσπαθεί να απομακρύνει τα στοιχεία εκείνα του παρελθόντος που λειτουργούν ανασταλτικά για την ίδια.

“Με τα έργα μου επιστρέφω στο παρελθόν για να ανακαλύψω τον εαυτό μου, να αποδράσω από τα στενά επιβαλλόμενα πρότυπα του περιβάλλοντος και της κοινωνίας και να προχωρήσω παραπέρα” αναφέρει, ενώ υποστηρίζει πως με τα έργα της, κάνει απόσταξη, των όσων θα ήθελε να κρατήσει ως παρακαταθήκη από το παρελθόν.

Συμβολικό μοτίβο στα έργα της, αποτελεί το κέντημα.

“Το πλεχτό δημιουργεί έναν κλοιό ασφάλειας. Λειτουργεί σαν οικείο υλικό, που χρησιμοποιώ ως αφετηρία για να συνεχίσω” εξηγεί, ενώ τονίζει: “Τα χάρτινα καραβάκια παράλληλα αποτελούν ένα πρόσθετο συμβολισμό, αυτόν της προσπάθειας για φυγή. Το πλεχτό από καραβάκια συμβολίζει μια προσπάθεια απελευθέρωσης, αλλά λόγω της ελαστικότητας που αυτό έχει, επανέρχεται στην αρχική του μορφή, επαναφέροντας παράλληλα πρότυπα και δεσμεύσεις”.

Αναφορικά με τις δραστηριότητες πολιτισμού στο Ηράκλειο, επαναλαμβάνει όπως και πολλοί ακόμα καλλιτέχνες την έλλειψη υποδομών, τονίζοντας παράλληλα, πως υπάρχει έλλειψη φιλότεχνου κοινού, που θα μπορέσει να αποδεχτεί την καλλιτεχνική δημιουργία.

“Υπάρχουν σημαντικοί καλλιτέχνες στο Ηράκλειο, εμφανίζονται, αλλά δεν υπάρχει κοινό για να τους δεχτεί” υποστηρίζει και προσθέτει: “Ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται να επιλέξει έργα από τους καλλιτέχνες”.



Yποτροφίες και μαθήματα εικαστικών

Η Ιωάννα Ξημέρη γεννήθηκε στο Ηράκλειο. Αποφοίτησε με άριστα από το τμήμα Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου, De Montfort University, του Λέστερ στην Αγγλία, όπου της απονεμηθήκε το βραβείο “The Paget & Clephan Prize”.

Είναι παράλληλα κάτοχος “Masters in fine Arts” του Κολλεγίου Τέχνης “Central Saint Martins” του Λονδίνου. Υπήρξε υπότροφος του Βαρδινογιάννειου Ιδρύματος, ενώ επιπρόσθετα λαμβάνει για την εκπόνηση του καλλιτεχνικού έργου της υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών. Δίδαξε χαρακτική για δύο ακαδημαϊκά έτη στο τμήμα πλαστικών τεχνών και επιστημών τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει εκθέσει έργα της στο Λέστερ, το Λονδίνο, την Αθήνα και τα Ιωάννινα.

Εργάζεται ως καθηγήτρια εικαστικών, με σκοπό να καλλιεργήσει δημιουργικά τη φαντασία και να ευαισθητοποιήσει την αισθητική των μαθητών.