Της Κατερίνας Μυλωνά

Μακριά από «κυκλώματα» καλλιτεχνών, απομονωμένος εδώ και πολλά χρόνια στο σπίτι του στους Βώρους αποφάσισε να ζει και να δημιουργεί ο γνωστός ζωγράφος, Αριστόδημος Παπαδάκης, ένας από τους σημαντικότερους εικαστικούς που έχει αναδείξει ο νομός μας, ο οποίος έχει τιμηθεί από το δήμο Ηρακλείου με το βραβείο Νίκου Καζαντζάκη. Ο Αριστόδημος, όπως συνηθίζεται να τον αποκαλούν, δηλώνει απογοητευμένος από τα πολιτιστικά δρώμενα, όχι μόνο στο Ηράκλειο, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα.

«Δεν ξέρω αν οι άνθρωποι στο Ηράκλειο έχουν καταλάβει τι θα πει πολιτισμός», αναφέρει με πικρία και λέει πως μονάχα τις περιόδους που οι πολιτικοί έχουν ανάγκη από τους ανθρώπους του πολιτισμού, τότε ασχολούνται με αυτόν. Ενδεικτικό της αδιαφορίας της πόλης μας για τους εικαστικούς, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι το γεγονός ότι στο Ηράκλειο δεν υπάρχει μια αίθουσα για εκθέσεις, για συναυλίες, ενώ η Βασιλική του Αγίου Μάρκου, όπου φιλοξενούνται πολλές εκδηλώσεις, «όπως έχει καταντήσει, ντρέπεσαι να τη ζητήσεις για έκθεση», υποστηρίζει αφού, όπως λέει, από το συγκεκριμένο χώρο έχουν περάσει ακόμα και πολύ άσχημα εκθέματα. Όσον αφορά το πολιτιστικό κέντρο που αυτή την περίοδο δημιουργείται, «όσους έχω ρωτήσει μου λένε πως μάλλον δεν έχει χώρο για έκθεση, τι πολιτιστικό κέντρο είναι;», αναφέρει χαρακτηριστικά. «Με το χόνδρο, τους χοχλιούς και δυο τρεις μαντινάδες δεν κάνεις πολιτισμό», λέει με χαρακτηριστικό ύφος. Ο Αριστόδημος Παπαδάκης σχολιάζει και τους τελευταίους υπουργούς Πολιτισμού που παραγκώνισαν τελείως τον τομέα με τον οποίο έπρεπε να ασχοληθούν.

Στο παρελθόν είχε ζήσει μερικά χρόνια στην Αθήνα αλλά αποφάσισε να κατέβει στη γενέτειρά του και, μάλιστα, στους Βώρους, όπου είναι ήσυχος να δημιουργήσει ενώ δε θεωρεί πως στερείται τίποτα μένοντας μακριά από το Ηράκλειο. «Στην Αθήνα έχουν τα πράγματα μπερδέψει, είναι τα κυκλώματα, τα συμφέροντα των γκαλερί στα οποία δεν ανήκω, δεν έχω τέτοιες φιλοδοξίες», υποστηρίζει.

Ένα άλλο στοιχείο που τον ενοχλεί στο Ηράκλειο είναι πως είναι μια πόλη χωρίς αισθητική, χωρίς σχέδιο και μία αφόρητη κατάσταση που δημιουργούν τα αυθαίρετα, «αλλά και τα αρχιτεκτονήματα είναι φρίκη, λένε ότι ακολουθούν την παράδοση. Αν ήταν στο χέρι μου, θα έκανα σεισμό να χαλάσει το Ηράκλειο να το ξανακτίσουμε της προκοπής!», λέει. Νευριάζει όταν ορισμένοι επικαλούνται την παράδοση χωρίς να γνωρίζουν τι σημαίνει, «τα παραδοσιακά σπίτια της Κρήτης ήταν με σοβά και ασβεστωμένα», εξηγεί και ο ίδιος έχει αφιερώσει πολλούς πίνακές του σε αυτά. «Τα σπίτια τα κάνω γιατί τα καταλαβαίνω, τα αισθάνομαι δεν τα κάνω γιατί είμαι ρομαντικός ή θέλω να τα ξανακάνουμε έτσι. Έχω μια αφορμή με τα σπίτια αυτά γιατί είναι κάτι που μου αρέσει, όπως ένα λουλούδι ή θάλασσα . Είναι κάτι πράγματα που είναι μοναδικά δεν πρόκειται να ξαναγίνουν, είχαν λειτουργικότητα, ομορφιά και αρμονία», περιγράφει και προσθέτει πως η σωστή και καλή ζωγραφική είναι μια παράθεση χρωμάτων, όπως και τα παλιά σπίτια.

Ο Αριστόδημος δηλώνει απαισιόδοξος για το μέλλον του Ηρακλείου και είναι απογοητευμένος από το γεγονός ότι οι άρχοντες της πόλης δεν καλούν κοντά τους καλλιτέχνες για να συζητήσουν και να ακούσουν τις δικές τους προοπτικές.

Αναπολεί την δεκαετία του ΄50, όταν το Ηράκλειο είχε μια αρχοντιά, αξιοπρέπεια, τσίπα, γιασεμιά, «σήμερα δεν τα έχει», λέει. Σπεύδει, όμως, να ξεκαθαρίσει πως «δεν το λέω ρομαντικά αλλά εκείνη την εποχή έτσι ήταν…αυτή η παράδοση δεν έπρεπε να έχει γίνει καλύτερη; Για τον πολιτισμό αντί να κάνουμε βήματα μπροστά κάνουν πίσω», υποστηρίζει.



Ποιος είναι



Γεννήθηκε στην Κρήτη και ζει και εργάζεται στους Βώρους. Σπούδασε την τεχνική fresco στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 1978 τιμήθηκε από το Δήμο Ηρακλείου με το βραβείο Νίκου Καζαντζάκη. Ο ίδιος αποφάσισε να αφιερωθεί στη ζωγραφική γιατί ήταν το μεράκι του και προτιμά να δουλεύει με ακρυλικά χρώματα ενώ τα θέματά του δεν είναι σταθερά, συνεχώς ψάχνει κάτι καινούργιο.

Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει τη ζωγραφική του σε 22 ατομικές εκθέσεις σε διάφορα σημεία της Κρήτης, στην Αθήνα και τη Γαλλία ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις σε Κρήτη, διάφορες πόλεις της Ελλάδας, Τσεχοσλοβακία, Κύπρο και Λονδίνο.