Της Κατερίνας Μυλωνά

Μέσα από τη συλλογική προσπάθεια των καλλιτεχνών μπορεί να αλλάξει το τοπίο που διαμορφώνεται σήμερα στο χώρο του πολιτισμού στο Ηράκλειο, όπως εκτιμά η εικαστικός, Μαρία Κατσαβέλη, που είναι μέλος της ομάδας 4Ground και του δικτύου εικαστικών καλλιτεχνών Ηρακλείου. «Ίσως επειδή κινηθήκαμε κι εμείς, βλέπω ότι σιγά- σιγά έχουμε δυνατότητες να γίνει κάτι στην πόλη μας», αναφέρει.

Η Μ. Κατσαβέλη θεωρεί πως η ανυπαρξία εκθεσιακών χώρων στην πόλη μας, με μοναδικές εξαιρέσεις τη Βασιλική του Αγίου Μάρκου και την πύλη Αγίου Γεωργίου, είναι ενδεικτική της έλλειψης ενδιαφέροντος που υπάρχει από τους ίδιους τους πολίτες. Υποτονικό είναι και το ενδιαφέρον των παιδιών για τα εικαστικά μέσα στην τάξη, όπως διαπιστώνει και από την εμπειρία της στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

«Το πρόβλημα είναι στην κουλτούρα μας και ξεκινάει από την εκπαίδευση. Νομίζω πως στη χώρα μας δεν ενδιαφερθήκαμε να κρατήσουμε ορισμένα στοιχεία, αλλά αυτό έχει αντίχτυπο και στην τέχνη σήμερα.

Δεν εξελιχθήκαμε από μια περίοδο και μετά, οπότε είμαστε πίσω σε ο,τι αφορά την Ευρώπη. Ειδικά εδώ, στο Ηράκλειο», υποστηρίζει.

“Δοκιμάστηκα σε διάφορους τρόπους για να εκφραστώ”

«Δοκιμάστηκα σε διαφορετικούς τρόπους έκφρασης. Ξεκίνησα ζωγραφίζοντας και στη συνέχεια κατέληξα αφαιρετικά σε οβάλ σχήματα. Δούλεψα στην τρίτη διάσταση τρυπώντας το τελάρο και χρησιμοποίησα και τις δυο πλευρές, σαν επιφάνεια, διατηρώντας ένα κενό ανάμεσά του. Η σταγόνα ήταν μια πηγή έμπνευσης σε δημιουργίες έργων ζωγραφικής αλλά και στο χώρο (installation) μάζεψα άχρηστα και παλιά αντικείμενα από το δρόμο όπου το καθένα ήταν φορτωμένο με τη δική του ιστορία και συνέθεσα ένα νέο χώρο που αναδεικνύει τη χρηστικότητά τους. Τώρα δεν τίθενται σε λειτουργία, είναι απλά τοποθετημένα εκεί παγωμένα στο χρόνο είναι καλυμμένα από μία παχύρευστη μαύρη μάζα που σβήνει τα σημάδια του χρόνου και δε μας αποκαλύπτει το παρελθόν τους», με αυτά τα λόγια περιγράφει η ίδια τα δικά της «δωμάτια». Όσο αφορά στα φορέματα, πρόκειται για «ζωντανά» αντικείμενα που συμβολίζουν τον κάτοχό τους, τη γυναίκα. Αφαιρώντας το ανθρώπινο στοιχείο τα έργα καταφέρνουν να αποδώσουν την έννοια του θηλυκού χωρίς να δεσμεύονται από την ταυτότητα των κατόχων τους. Τα φορέματα είναι έργα γεμάτα συμβολισμούς.



Ποια είναι



Η Μαρία Κατσαβέλη γεννήθηκε στο Ηράκλειο, όπου και τελείωσε τις βασικές της σπουδές. Έπειτα, φοίτησε στη Σχολή καλών Τεχνών της Νάπολη με καθηγητή τον G. Pierno και της Μπολόνια με τον C. Pazzati, από όπου αποφοίτησε το 2000. Επέστρεψε στο Ηράκλειο, όπου εργάζεται μέχρι σήμερα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις στην Ιταλία ως φοιτήτρια, στην έκθεση “Trash Art”το 2003 στην Αθήνα και έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και ψηφιδωτού στην πόλη του Ηρακλείου. Το 2006 πραγματοποίησε την πρώτη ατομική της έκθεση στο Ηράκλειο στην πύλη Αγίου Γεωργίου, την ίδια χρονιά συμμετείχε στην έκθεση της ομάδας 4GROUND «Δωμάτια» που φιλοξενήθηκε στο «Παγοποιείον». Πριν λίγες εβδομάδες έλαβε μέρος στην έκθεση του δικτύου εικαστικών «Εν Ηρακλείω τη» που πραγματοποιήθηκε στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου ενώ έργο της περιλαμβάνεται στην έκθεση «Εικαστικές Αφετηρίες» στο Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου.

O θεατής να δίνει τη δική του ερμηνεία

Η εικαστικός θέλει να αφήνει το θεατή να δίνει τη δική του ερμηνεία στα έργα της και θεωρεί πως ρόλος των καλλιτεχνών είναι να προσφέρουν μία άλλη οπτική στον κόσμο για θέματα που αφορούν όλους μας. Κατά καιρούς καταπιάνεται με διάφορες θεματολογίες, η ίδια, όμως ξεχωρίζει τις κατασκευές και τα φορέματα.