Της Κατερίνας Μυλωνά

Την ανάγκη στήριξης των καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στους κόλπους της κοινωνίας του Ηρακλείου υπογραμμίζει η σπουδαία γλύπτρια, Ασπασία Παπαδοπεράκη, που με το έργο της έχει αφήσει για πάντα τη σφραγίδα της στην πολιτιστική ιστορία του τόπου μας.

Η ίδια τονίζει πως για να λειτουργήσει ο πολιτισμός σε ένα μέρος πρέπει να λειτουργούν σωστά φορείς, ομάδες ανθρώπων και να έχουμε στενές συναντήσεις για συζήτηση. Μια υγιής κοινωνία οδηγείται από μόνη της σε χώρους συνάντησης δημόσιους και ιδιωτικούς και τέτοιοι χώροι είναι από θέατρα ως και τα καφενεία της γειτονιάς. «Ο διάλογος αναπτύσσει τις σκέψεις, τις ιδέες και τα οράματά μας και αναζητά την πραγμάτωσή τους», αναφέρει. Οι εκθέσεις, οι ομιλίες με συζητήσεις, το θέατρο, οι μουσικές εκδηλώσεις, η καλλιέργεια των νέων και ο δημόσιος διάλογος των ανθρώπων της τέχνης και του πνεύματος σε δημόσιους χώρους, περιοδικά, εφημερίδες, ραδιόφωνα και τηλεοράσεις με συμμετοχή του κοινού είναι απαραίτητα, υπογραμμίζει.

«Ο πολιτισμός κάθε τόπου εξ αρχής εξαρτάται από το δυναμικό και το έργο των καλλιτεχνών του, των συγγραφέων και στοχαστών του και την ατμόσφαιρα που αναπτύσσουν γύρω τους», περιγράφει και προσθέτει ότι η κοινωνία πρέπει να τους διατηρεί υγιείς για να λειτουργούν προς όφελός της. Είναι, εξάλλου, οι δικοί της άνθρωποι που την αντιπροσωπεύουν. Όπως αναφέρει, ένα έργο τέχνης εικαστικό ή θεατρικό, ένα βιβλίο ή μια μουσική θέλει συμμετοχή για να ξεπεράσει τα όρια της ψυχαγωγίας για τη δυνατότητα εσωτερικής αναζήτησης και κάθαρσης σε προσωπικό ή σε κοινά.

«Είναι ανάγκη να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες των ανθρώπων μας, αλλιώς μένουν αδρανείς και ο τόπος μας έχει την τύχη να έχει αρκετούς ικανούς και ταλαντούχους», σημειώνει.

Η Α. Παπαδοπεράκη θεωρεί απαραίτητο ένα ταμείο που θα ενισχυόταν από κάθε πολίτη πλούσιο ή φτωχό ανάλογα για τη χρηματοδότηση νέων καλλιτεχνών για το γράψιμο για έργα τέχνης δημόσια, για το θέατρο, θα έδινε τη δυνατότητα σε κάθε πόλη να γράφει την ιστορία της την κάθε εποχή. «Γιατί πώς αλλιώς γράφεται η ιστορία παρά με την τέχνη και τον πολιτισμό; Αυτά δίδουν δύναμη και αυτοσεβασμό στους πολίτες για αγώνες κάθε φορά που τα γεγονότα είτε προσωπικά είτε του συνόλου τον καλούν», υπογραμμίζει.



Ποια είναι



Η Ασπασία Παπαδοπεράκη γεννήθηκε το 1942 στην περιοχή της Κνωσού. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ γλυπτική και σκηνογραφία. Από το 1975 ως το 1978 με υποτροφία του ΕΟΜΜΕΧ φοίτησε στην Beaux Arts του Παρισιού με δασκάλους του Gilli και Cesar και παρακολούθησε σκηνογραφία στο θέατρο της Vencennes. Για τη γλυπτική της χρησιμοποιεί στοιχεία από τις μελέτες της στην ανθρώπινη φιγούρα, από την αρχαϊκή περίοδο της ελληνικής γλυπτικής καθώς και στοιχεία από την αιγαιοπελαγίτικη λαϊκή αρχιτεκτονική. Έχει κάνει πολλές εκθέσεις σε σημαντικές ελληνικές γκαλερί καθώς και στο ινστιτούτο Goethe. Επίσης, συμμετείχε στην έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης «Δέκα Γλύπτες» καθώς και σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μεταξύ αυτών, στο Παρίσι, στο Salon de Mai και στην Biennale Αλεξανδρείας. Έχει φιλοτεχνήσει το γλυπτό της Μαρίας Κάλλας για δημόσιο χώρο στην Αθήνα και με ριζοσπαστική άποψη τη σύνθεση των προτομών του Ξυλούρη στο Ηράκλειο και του Καβάφη στην Αλεξάνδρεια. Επίσης, τη γλυπτική σύνθεση «Διαχρονική συνάντηση Θεοτοκόπουλου, Κορνάρου, Καζαντζάκη». Γλυπτά μνημειακά, αφιερωμένα στη Γυναίκα της Αντίστασης έχει φιλοτεχνήσει για τα χωριά της Κρήτης Σκούρβουλα, Κρουσώνα, Μαγαρικάρι. Σε συνεργασία με το Σύλλογο Κισσαμιτών φιλοτέχνησε σειρά προτομών που έχουν τοποθετηθεί στα Χανιά και στο αίθριο του Πολεμικού Μουσείου. Μνημειακά έργα της υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα, όπως την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Σαμοθράκη, την Πελοπόννησο, την Κύπρο αλλά κυρίως στην Κρήτη. Έχει κάνει σκηνικά, μάσκες και κουστούμια για θεατρικές παραστάσεις.

Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με το Γ. Τσαρούχη, το Β. Νικολαϊδη, το Γ. Χατζηδάκη και τη Θ. Κίττου.

Μελέτες της έχουν δημοσιευτεί σε βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά. Το Μουσείο Μπενάκη εξέδωσε το 2002 το α΄ μέρος της πραγματείας της «Μελετώντας το Θεοτοκόπουλο» και η Βικελαία Βιβλιοθήκη με την Παγκρήτια Τράπεζα το 2006 το β΄ μέρος στα ελληνικά και τα αγγλικά.

Υπό έκδοση είναι τα βιβλία της «Ο θησαυρός των Σιφνίων», «Η ιστορία της ανθρώπινης φιγούρας», «Τα μέτρα μέτρησης και το ανθρώπινο σώμα» στις εκδόσεις Παπασωτηρίου.