Του Γιάννη Ζωράκη

Μεγάλη απαισιοδοξία υπάρχει στην τοπική αγορά σε σχέση με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στη χώρα καθώς πολλοί καταστηματάρχες δεν κάνουν ούτε... σεφτέ!

Τα έσοδα των επιχειρηματιών συρρικνώνονται διαρκώς, ενώ οι καταναλωτές έχουν αρχίσει με τη στάση τους να περνούν στις αγορές, το κλίμα φόβου που καλλιεργείται καθημερινά.

Ολοένα και μικρότερη είναι η προσέλευση, όχι μόνο στα διάφορα καταστήματα της πόλης, αλλά και στους χώρους διασκέδασης, στις καφετέριες και τα εστιατόρια.

Η γνώση των “spreads”, αλλά και οι συζητήσεις γύρω από την οικονομία, αποτελούν πλέον καθημερινότητα ακόμα και για τον πιο αδαή πολίτη, που πρωτύτερα ούτε διανοούνταν να πραγματοποιήσει συζητήσεις περί οικονομίας.

Οι καταστάσεις φαίνονται να διαφοροποιούνται δραματικά από την μία ημέρα στην άλλη, ενώ οι καταναλωτές αρχίζουν να συγκρατούν ακόμα περισσότερο τα έξοδα τους, φοβούμενοι πως πολύ χειρότερες ημέρες πρόκειται να έρθουν. Ακόμα και η έξοδος για καφέ, τίθεται πια υπό διαπραγμάτευση, καθώς οι καταναλωτές συμπεριφέρονται σαν να βρίσκονται σε “κόκκινο συναγερμό”.

Μεγάλη μερίδα ανθρώπων αδυνατεί να ανταποκριθεί στα καθημερινά έξοδα, τη στιγμή που οι τάσεις στην αγορά διαμορφώνουν μια νέα πραγματικότητα. Ο κίνδυνος για “οικονομική χρεοκοπία” των νοικοκυριών γίνεται ολοένα και εντονότερος, με τους πολίτες να αγωνιούν διαρκώς όχι τόσο για το μέλλον της χώρας, όσο για το προσωπικό τους, που μοιάζει ιδιαίτερα δυσοίωνο.

Παρʼ όλα αυτά, η αισιοδοξία δεν λείπει από καταναλωτές και επιχειρηματίες, που υποστηρίζουν πως οι δύσκολες ημέρες για τον τόπο, αλλά και τον καθένα ξεχωριστά μπορούν να αντιμετωπιστούν. Παρά την αρνητική συγκυρία εκφράζεται η αισιοδοξία πως οι αγορές μπορούν τελικά να ανακάμψουν, ανεξάρτητα από το τι προσπαθούν να επιβάλουν οι νόμοι της αγοράς. Σε κάθε περίπτωση αναγνωρίζονται ιδιαίτερες δυσκολίες, που επιχειρηματίες και καταναλωτές δείχνουν διατεθειμένοι να διαχειριστούν, μη έχοντας κάποια εναλλακτική για να ακολουθήσουν.



Συγκυρίες

Σε συγκυρίες, τις οποίες δεν μπορεί να προβλέψει κανείς, αποδίδονται από την επιχειρηματία κ. Χρύσα Καλογεράκη, πολλές από τις εξελίξεις στην αγορά. Όπως η ίδια υποστηρίζει, τα προβλήματα είναι πολλά και η κατάσταση ιδιαίτερα ρευστή.

“Αν δεν μπορέσουμε να περάσουμε τον Μάιο για να δούμε πώς θα αντιμετωπίσει γενικά η χώρα την κατάσταση, όλα τα υπόλοιπα είναι πταίσματα” υποστηρίζει η κ. Καλογεράκη, ενώ αναφερόμενη στην αγορά τονίζει:

“Όταν οι καταναλωτές δέχονται καθημερινά επιθέσεις που σχετίζονται με την οικονομία και τα προβλήματα του τόπου, είναι προφανές πως θα επιλέξουν να μειώσουν και τις ανάγκες τους. Δεν ξέρουμε τι θα γίνει παρακάτω.

Σε σχέση με το τι ισχύει σε επίπεδο οικονομίας των καταστημάτων, η κ. Καλογεράκη, αναφέρει:

“Yπάρχουν πάρα πολλές πιέσεις από την πλευρά του κράτους, χωρίς να υπάρχουν υποδομές. Διότι πώς θα μπορέσουν οι έμποροι να πληρώσουν τα έξοδα τους και να συνεισφέρουν στο Κράτος, αν δεν έχουν έσοδα, αφού δεν θα υπάρχει ανάπτυξη; Αυτό δεν το πρόβλεψε κανένας και κανείς δεν φαίνεται να κάνει τίποτα γιʼ αυτό.

Το μόνο που λέμε είναι να κάνουμε κάτι που να είναι για καλό”.