Της Πέλλας Λασηθιωτάκη



Μέσα από τα επώνυμα αγροτικά προϊόντα αυξάνεται το γεωργικό εισόδημα, βελτιώνεται το κέρδος των παραγωγών και επιτυγχάνεται καλύτερη διείσδυση στις διεθνείς και τις ντόπιες αγορές. Ένα επιπρόσθετο «διαβατήριο» είναι η γεωργική ένδειξη και ειδικά της Κρήτης που φημίζεται για τη διατροφή της. Η γεωργική ένδειξη θα προσδώσει αγοραστική αξία στα προϊόντα του νησιού, πολύ δε περισσότερο όταν συνοδεύεται και από την κατάλληλη συσκευασία που όλοι ξέρομε τη σημασία της.

Αυτά αναφέρονται, μεταξύ άλλων, στα συμπεράσματα του «2ου Διεθνούς Συνεδρίου για την ποιότητα και την εμπορία των αγροτικών προϊόντων» τα οποία παρουσίασε στους συμμετέχοντες λίγο πριν τη λήξη των εργασιών το περασμένο Σάββατο, το μέλος της οργανωτικής επιτροπής κτηνίατρος Αλέκος Στεφανάκης.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του διεθνούς συνεδρίου «όλοι οι καταναλωτές έχουν απαιτήσεις από τα προϊόντα που αγοράζουν και πολλές φορές η τιμή δεν είναι το καθοριστικό μέτρο. Κάθε λαός έχει τις δικές του συνήθειες-ιδιοτροπίες-απαιτήσεις- δυσκολίες. Ερευνούμε λοιπόν την αγορά και προσαρμοζόμαστε κατάλληλα, αν θέλομε να έχομε επιτυχία.

Η απάντηση είναι γενικά είναι «υψηλά standard και αυστηρά πρότυπα, καινοτομία και ποιοτικά προϊόντα»



«Η προώθηση του κρασιού πρέπει να συνδέεται με τον πολιτισμό!»



Η προώθηση του κρασιού πρέπει να είναι συνδεδεμένη εκτός από μια ΠΟΠ ετικέτα και με ανθρώπινες αξίες και πολιτιστική κληρονομιά, τονίζουν οι διοργανωτές του συνεδρίου στα συμπεράσματα τους. Η σύγχρονη πραγματικότητα επιβάλλει ως τρόπους διείσδυσης στη σημερινή αγορά την ποιοτική διαφοροποίηση από τις μαζικές καταναλώσεις με μέσο τους «Δρόμους του κρασιού» σε συνδυασμό με το τουριστικό προϊόν.

-Οι διαπιστώσεις για την πορεία του ελαιόλαδου είναι πραγματικές αλλά λυπηρές. Χρειάζονται συντονισμένη προσπάθεια, ουσιαστικές και εφαρμόσιμες προτάσεις προκειμένου να κερδίσουμε μερίδιο στην παγκόσμια αγορά.

-Σήμερα υπάρχουν 20 ελληνικά τυριά με ΠΟΠ ετικέτα από τα οποία 3 είναι κρητικά. Μέσα σε αυτά περιλαμβάνεται και η κρητική γραβιέρα, η οποία απολαμβάνει σημαντικής επιτυχίας στα ελληνικά super markets και πολύ καλής αποδοχής σε διεθνές επίπεδο. Παρόλα αυτά προκειμένου να υπάρξει συνέχεια σε super markets του εξωτερικού, απαιτείται συνεχή προσπάθεια σε επίπεδο προώθησης και διαφήμισης, κάτι που είναι κοστοβόρο για μεμονωμένες επιχειρήσεις. Αυτό που χρειάζεται είναι συντονισμένη και συλλογική προσπάθεια.

-Ο κλάδος των φρέσκων φρούτων και λαχανικών απαιτεί απεικόνιση των προοπτικών για το μέλλον με τις ενδεδειγμένες στρατηγικές και προτάσεις ενίσχυσης



«Πικρές» αλήθειες για τους μετασυλλεκτικούς χειρισμούς



Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του συνεδρίου:

• Τα πιστοποιημένα, άριστης ποιότητας φρούτα και λαχανικά είναι ο δρόμος που έχει χαραχτεί, νομοθετικά τουλάχιστον και είναι μονόδρομος. Η υγιεινή του προϊόντος και κάθε μέσου ή χώρου δια του οποίου διακινούνται τα οπωροκηπευτικά είναι βασική προϋπόθεση πρόληψης μολύνσεων από μικρόβια ή άλλους επιβλαβείς οργανισμούς.

• Υπάρχει ευρεία ερευνητική δουλειά και γνώσεις στον τομέα της μετασυλλεκτικής, παρʼ όλα αυτά:

-Δεν εφαρμόζεται στην πράξη από τους παραγωγούς και τους φορείς συντήρησης- διακίνησης νωπών προϊόντων,

-Η γνώση – εμπειρία παραμένει στα ράφια, στα εργαστήρια, χωρίς να υπάρχει η ενημέρωση των ενδιαφερομένων,

- Παίζει καθοριστικό ρόλο η στάση της Πολιτείας.

• Η χρήση φυσικών προϊόντων, είτε εμποτισμένων σε φιλμ συσκευασίας, είτε με απευθείας εφαρμογή τους, είναι εναλλακτικός τρόπος συντήρησης των νωπών προϊόντων, φιλικά στον άνθρωπο και το περιβάλλον.

• Ο εκσυγχρονισμός των συσκευαστηρίων αποτελεί επιτακτική ανάγκη για να είμαστε βιώσιμοι καθώς και ανταγωνίσιμοι σε επίπεδο Ευρωπαϊκής αγοράς.