Της Πέλλας Λασηθιωτάκη

Ένα ακόμα βήμα ώστε να επιτευχθεί, στο μέλλον, ο φιλόδοξος στόχος της διακίνησης στην αγορά με συγκεκριμένη ταυτότητα όλων των αγροτικών προϊόντων της Κρήτης, έγινε κατά τη διάρκεια του διεθνούς συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε από τις 25 έως τις 27 Σεπτεμβρίου στη Χερσόνησο. Το συνέδριο διοργανώθηκε από το φορέα διαχείρισης της φήμης των αγροτικών προϊόντων της Κρήτης, τον Cretacert στον οποία τυπικά ή ουσιαστικά μετέχουν η Περιφέρεια, Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο, συνεταιριστικές και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Στόχος του Cretacert είναι η καθιέρωση συγκεκριμένου σήματος το οποίο θα φέρουν στις ετικέτες τους όλα τα ελεγμένα, γνήσια κρητικά τρόφιμα και ποτά. Το σήμα αυτό, το οποίο παρουσιάστηκε κατά την πρώτη μέρα των εργασιών του συνεδρίου, στόχος είναι να προβληθεί στην εσωτερική και τη διεθνή αγορά, να γίνει γνωστό στους Έλληνες και τους ξένους καταναλωτές που θα νιώθουν σιγουριά ότι πράγματι τα τρόφιμα και τα ποτά που αγοράζουν είναι αυθεντικά κρητικά κι όχι «προϊόντα» κάποιων επιτήδειων οι οποίοι με σκοπό το κέρδος επιδιώκουν να παραπλανήσουν το καταναλωτικό κοινό.

Απούσα από τις εργασίες του συνεδρίου ήταν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, κάτι που συγκέντρωσε τα πιο δυσμενή σχόλια.



Το κακό παράγινε…



Όπως είναι γνωστό πολλοί είναι αυτοί που ψευδώς επικαλούνται (από τις λαϊκές αγορές της Αθήνας και τις Θεσσαλονίκης, μέχρι κάποιες σοβαροφανείς επιχειρήσεις) ότι πωλούν κρητικά αγροτικά προϊόντα και μεταποιημένα τρόφιμα και ποτά, με στόχο το εύκολο κέρδος. Έχουν αντιληφθεί ότι οι καταναλωτές προτιμούν για διάφορους λόγους τα κρητικά προϊόντα και επιδιώκουν με τα παράνομα «βαφτίσια» να αντλήσουν τις υπεραξίες της προτίμησης αυτής.

Ο Cretacert δημιουργήθηκε πριν περίπου δύο χρόνια, στο πλαίσιο του 1ου διεθνούς συνεδρίου για την ποιότητα των αγροτικών προϊόντων (τότε περιλάμβανε μόνο τα κηπευτικά) με στόχο την πρόληψη και την πάταξη του φαινόμενου των «κρητικοποιήσεων» κυρίως εισαγόμενων προϊόντων.

Στο 2ο συνέδριο που έληξε προχθές Σάββατο στη Χερσόνησο, ο Cretacert παρουσίασε το σήμα το οποίο προτείνει να φέρουν όλα τα αυθεντικά, γνήσια κρητικά αγροτικά προϊόντα (φυτικής παραγωγής και κτηνοτροφίας). Στις εργασίες του συνεδρίου πήραν μέρος διακεκριμένες προσωπικότητες της ακαδημαϊκής κοινότητας και του διεθνούς εμπορίου κι όλοι υπογράμμισαν την ανάγκη να καθιερωθεί το σήμα αυτό στις ετικέτες των γνήσιων κρητικών προϊόντων.

Το «επόμενο βήμα» μετά το συνέδριο θα είναι η δημιουργία επιτροπών ειδικών οι οποίες θα ασχοληθούν με τα κριτήρια τα οποία χρειάζεται να πληρούν τα προϊόντα κάθε τομέα (κηπευτικά, ελαιόλαδο, οίνοι, τυριά, κρέας, μελισσοκομικά κλπ) ώστε να παίρνουν το σήμα. Αν υπάρξουν πιστώσεις από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και αν εξασφαλιστούν χρηματοδοτήσεις από κοινοτικά προγράμματα, τότε θα δημιουργηθεί ο ελεγκτικός μηχανισμός που θα «ενοικιάζει» το σήμα στις επιχειρήσεις οι οποίες θα διαθέτουν τις ανάλογες προδιαγραφές. Το σήμα αυτό θα τοποθετείται στις ετικέτες των συσκευασιών, παράλληλα βέβαια με τις εμπορικές φίρμες των προϊόντων. Οι διοργανωτές χρησιμοποιούν τον όρο «ενοικίαση σήματος» και ξεκαθαρίζουν ότι αν από τους συνεχείς ελέγχους διαπιστωθεί ότι κάποια επιχείρηση δεν διαθέτει πλέον τις προδιαγραφές, τότε ο Cretacert θα παίρνει πίσω το σήμα αυτό.