Ερ.: Πώς έγινε το πρώτο ξεκίνημα;

Απ.: Το ξεκίνημά μας, πράγματι, ήταν εντυπωσιακό. Ζητήσαμε άδεια λειτουργίας μόνο του Γυμνασίου. Ήμαστε όλοι καθηγητές και πιστεύαμε, το πιστεύουμε ακόμη, πως τα χρόνια της εφηβείας είναι καθοριστικά για την παιδεία του νέου ανθρώπου. Το Δημοτικό είναι μια στερεή βάση. Χρειάζεται δουλειά στις κύριες γνώσεις, στον τρόπο μελέτης, στην απελευθέρωση της έκφρασης και στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, στην ηλικία των 12-18, συντελούνται πάρα πολλά σημαντικά. Η ανάπτυξη και η ωρίμανση του έφηβου είναι γρήγορη, η αφομοίωση των γνώσεων ευκολότερη, η ανάγκη προσανατολισμού σε καίρια θέση, η ανάδειξη του ταλέντου, η διαμόρφωση του ήθους, η συνειδητοποίηση αξιών, η αγάπη για τον τόπο μας είναι εφικτά σε αυτή την ηλικία.

Διαλέξαμε το προάστιο Άγιος Ιωάννης, που ήταν τότε εξοχή, με κάποιο καφενείο, μερικά εξοχικά γνωστών Ηρακλειωτών και το μικρό εκκλησάκι του Αγίου Ιωάννη. Οικοδομήσαμε ένα μοντέρνο για την εποχή κτίριο που μας απασχόλησε ιδιαίτερα η αισθητική και η λειτουργικότητά του.

Ερ.: Το κτίριο εκείνο ωστόσο έμελε να γίνει Ιστορικό κτίριο για το Παγκρήτιο και στη συνέχεια Μουσείο. Πώς προέκυψε η ανάγκη για μετεγκατάσταση;

Απ.: Γρήγορα πληθύναμε, δε μας χωρούσε πλέον και η αυξημένη κίνηση του δρόμου μάς ανάγκασε να ζητήσουμε νέες εγκαταστάσεις με την πληρότητα που καταφέραμε ύστερα από τόσα χρόνια να έχουμε σήμερα. Το πρώτο κτίριο μας το ζήτησαν από το Πανεπιστήμιο για Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, και αργότερα με το άνοιγμα της λεωφόρου Κνωσού αναγκαστήκαμε να το εγκαταλείψουμε.

Ερ.: Οι νέες και υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις του Σχολικού Κτιρίου μπορούμε να πούμε ότι αποτέλεσαν μια πρωτοπορία για την εκπαίδευση. Σε ποια άλλα στάδια θεωρείτε ότι το Παγκρήτιο πρωτοπόρησε;

Απ.: Η δεύτερη πρωτοπορία μας ήταν ο μικρός αριθμός των παιδιών κατά τμήμα. Οργανώσαμε σύγχρονο εργαστήριο Φυσικής - Χημείας, εφαρμόσαμε νέες μεθόδους στα Μαθηματικά. Σπουδή ευρύτερη στη Λογοτεχνία και στις νέες μορφές τέχνης, εικαστικών, ποίησης, πεζογραφίας, θεάτρου, μουσικής. Μπήκε πολύ ο Χατζιδάκις και ο Θεοδωράκης και άλλη καλή μουσική, ακόμη και στα διαλείμματα. Συχνές εκδρομές στη φύση, φιλολογικά απογεύματα, δύο ξένες γλώσσες, μαθήματα με διαφάνειες και προβολέα κινηματογράφου των 16 χιλιοστών.

Πολύ γρήγορα καταλάβαμε πως δεν μπορεί να γίνει καλή δουλειά στα μαθήματα του Γυμνασίου, αν τα παιδιά δεν έχουν πάρει γερές βάσεις από το Δημοτικό. Έτσι, λοιπόν, το 1966, πήραμε και τις άδειες για την ίδρυση του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού μας. Αυτή η κίνηση ανέβασε πολύ το επίπεδο του σχολείου και διευκόλυνε στην υλοποίηση των εκπαιδευτικών στόχων μας.

Για τους γονείς και το κοινό γίνονταν μηνιαίες διαλέξεις επιμορφωτικού και παιδαγωγικού περιεχομένου την τελευταία Κυριακή κάθε μήνα, το πρωί 11.00- 13.00. Επίσης, εκθέσεις τέχνης, όπου είχαν εκθέσει ο Θωμάς ο Φανουράκης, η Μαρία η Φιοράκη, ο Αζαρίας ο Μαδανιάν και άλλοι.

Ερ.: Ποιες είναι οι διακρίσεις που έχει λάβει όλα αυτά τα χρόνια το Παγκρήτιο; Μπορείτε να ξεχωρίσετε κάποια ως μεγαλύτερη;

Απ.: Η μεγάλη μας διάκριση είναι πως κρατούμε σταθερό ποσοστό στις Εισαγωγικές- Πανελλήνιες Εξετάσεις στις Ανώτατες – Ανώτερες Σχολές. Πέρυσι είχαμε 100% επιτυχία, με 77% σε Πανεπιστήμια και 23% σε Α.Τ.Ε.Ι. και το πιο σημαντικό, οι μαθητές πέτυχαν στις σχολές πρώτης επιλογής τους. Διακρίσεις επιμέρους το Παγκρήτιο έχει πάρει πολλές, σε πρωταθλήματα, σε θεατρικούς διαγωνισμούς, στη Μαθηματική Εταιρεία, σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, σε ευρωπαϊκά προγράμματα, σε διαγωνισμούς για το περιβάλλον, στους διαγωνισμούς του Καγκουρό κ.α.

Ενδεικτικά θα αναφέρω το Πρώτο Πανελλήνιο Βραβείο στους σχολικούς θεατρικούς αγώνες με την παράσταση «Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας» του Οδυσσέα Ελύτη. Το βραβείο για το περιβάλλον από το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Το βραβείο της τότε Β΄ Λυκείου για την πρώτη θέση στο διαγωνισμό που οργάνωσε το καλοκαίρι του 1983 η Νέα Σχολή Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Για έπαθλο δόθηκε στο σχολείο ένας υπολογιστής από τον Υπουργό Έρευνας και Τεχνολογίας, σε εκδήλωση που έγινε στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου.

Επίσης, θα αναφέρω τις πρωτιές στα πρωταθλήματα του μπάσκετ του Δημοτικού μας και πως η ομάδα βόλεϊ της δεκαετίας του 1980 πήρε την πρώτη θέση στο Παγκρήτιο Πρωτάθλημα και έπαιξε με την πρωταθλήτρια Ελλάδας στην Αθήνα.

Ερ.: Ποιες είναι οι εκδηλώσεις που προγραμματίζετε να κάνετε για τα 50 χρόνια από την ίδρυση του Παγκρητίου Εκπαιδευτηρίου;

Απ.: Έχουμε ήδη ανακοινώσει τις βασικές εκδηλώσεις μας. Όλες έχουν σχέση με τους μαθητές ή τους εκπαιδευτικούς που έχουν περάσει από το σχολείο μας.

Πρώτη κίνηση είναι η ψηφιοποίηση και η παρουσίαση, μέσω της ιστοσελίδας μας στο διαδίκτυο, στοιχείων από τη ζωή και την ιστορία του σχολείου.

Από εκεί καλούνται και οι απόφοιτοι του Παγκρητίου να παρουσιάσουν κάτι από τη δουλειά τους στο χώρο του σχολείου. Ήδη έχει έλθει ο καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου και Διευθυντής του περιοδικού “Νέα Εστία” Νίκος Καραπιδάκης και έδωσε διάλεξη.

Ήλθε ο σκηνοθέτης Νίκος Νταγιαντάς, ο οποίος παρουσίασε στους μαθητές του σχολείου το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του «Λιτλ Λαντ», που απέσπασε δύο βραβεία στο φετινό 15Ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, και μίλησε παράλληλα για τη δουλειά του ως σκηνοθέτη. Επίσης, και η κυρία Έφη Φουντουλάκη, καθηγήτρια Ιστορίας Τέχνης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, έδωσε μια διάλεξη στο κοινό της πόλης. Περιμένουμε στη διάρκεια του επόμενου σχολικού έτους να έχουμε την παρουσίαση της δουλειάς κι άλλων αποφοίτων από όλους τους επαγγελματικούς χώρους.

Η τρίτη κίνηση είναι η ανοιχτή πρόσκληση σʼ όλους, όχι πλέον μόνο τους αποφοίτους, αλλά σε όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς που πέρασαν από κάποια βαθμίδα του Εκπαιδευτηρίου, για μια, ας πούμε, εορταστική βραδινή συνάντηση. Η συνάντηση αυτή θα γίνει στις 10 Ιουλίου στις εγκαταστάσεις του σχολείου. Προσκλήσεις δεν είναι δυνατό να σταλούν. Η πρόσκληση γίνεται μόνο μέσω εφημερίδων και διαδικτύου.

Και η τέταρτη κίνηση θα είναι η οργάνωση σεμιναρίων ή συνεδρίων εκπαιδευτικού χαρακτήρα με στόχο την ανανέωση της δουλειάς του Εκπαιδευτηρίου.

Ερ.: Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους ένας γονέας θα επιλέξει ένα ιδιωτικό σχολείο; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα;

Απ.: Ένα σχολείο δεν είναι απλή υπόθεση. Πρέπει να φροντίσει για πολλά και να προσφέρει πολλά στο μαθητή. Στέρεη γνώση και κατάρτιση, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα, ευκαιρίες για αθλητισμό, ξένες γλώσσες, τέχνη, μουσική, πολιτισμό, ευρύτερη καλλιέργεια. Ένα καλό ιδιωτικό σχολείο παλεύει γιʼαυτά διαρκώς. Επιλέγει εκπαιδευτικούς που δουλεύουν μεθοδικά και συντονισμένα, αξιολογεί και βελτιώνει συνεχώς το εκπαιδευτικό τους έργο, παρέχει ένα ελεύθερο και καλαίσθητο παιδαγωγικό περιβάλλον, οργανώνει λειτουργικές υποδομές και προσαρμόζεται συνεχώς στα νέα δεδομένα.

Φοβάμαι να μην παρεξηγηθώ, γιʼαυτό θέλω να ξεκαθαρίσω πως και στο δημόσιο σχολείο υπάρχουν καταπληκτικοί συνάδελφοι και αυτό είναι αυτονόητο. Προσωπικά, οι περισσότεροι φίλοι μου είναι εκπαιδευτικοί του δημoσίου. Όμως, δουλεύουν σε συνθήκες δύσκολες μέσα σʼένα απαξιωμένο εκπαιδευτικό σύστημα.

Γνωρίζω τον καθημερινό αγώνα των εκπαιδευτικών του σχολείου μας.

Στο Εκπαιδευτήριο “To Παγκρήτιον” όλα κινούνται γύρω από ένα σταθερό άξονα. Η αφοσιωμένη και εμπνευσμένη εργασία των συλλόγων των βαθμίδων, η τακτική και στενή συνεργασία με τους γονείς, η δραστηριότητα γύρω από την τέχνη και τον πολιτισμό, όλα κινούνται γύρω από τον άνθρωπο. Είμαστε ένα ιδιωτικό σχολείο που σέβεται τον άνθρωπο και τον εαυτό του και κινείται έντιμα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σταθερός και αδιαπραγμάτευτος στόχος, η γνήσια παιδεία για τα παιδιά μας.