
Η ανέχεια και η ανασφάλεια των καταναλωτών φαίνονται ξεκάθαρα στα ταμεία των πολυκαταστημάτων. Πάνε πολλές φορές, αφήνουν λίγα χρήματα κάθε φορά και προσέχουν πάρα πολύ τι θα αγοράσουν. Επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στα τρόφιμα, αγοράζουν λίγο παραπάνω κρασί και μπύρες (αφού έκοψαν τις εξόδους και τα deliveries) και προμηθεύονται αρκετές χαρτοπετσέτες και χαρτιά κουζίνας. Σε πτώση βρίσκονται τα δώρα, τα καλλυντικά, τα σαμπουάν και τα αφρόλουτρα.
Τα περισσότερα πολυκαταστήματα υπολογίζουν μείωση των τζίρων τους σε ποσοστά άνω του 10% σε σύγκριση με την περίοδο πριν το μνημόνιο. Αν υπολογιστεί ότι προηγήθηκε σταδιακή αύξηση του ΦΠΑ κατά 4%, η μείωση είναι ακόμα υψηλότερη.
Ποιο όμως είναι το «προφίλ» του σημερινού μέσου καταναλωτή; Φαίνεται ξεκάθαρα στα ταμεία των πολυκαταστημάτων:
-Πηγαίνει πολλές φορές την εβδομάδα στο σούπερ μάρκετ αφήνοντας στα ταμεία 20-30 ευρώ, ενώ στο παρελθόν πήγαινε κατά μέσο όρο μία φορά και άφηνε 150-200 ευρώ. Αυτό το στοιχείο δείχνει ξεκάθαρα έλλειψη χρημάτων και αβεβαιότητα.
-Μείωσε τις αυθόρμητες αγορές. Δηλαδή δεν βάζει πια στο καλάθι ένα είδος επειδή απλώς του άρεσε έτσι όπως το είδε στο ράφι. Όταν πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ ξέρει ακριβώς τι θα αγοράσει
-Έχει αυξήσει τις αγορές σε είδη τροφίμων. Το ευχάριστο είναι ότι επιμένει στα ελληνικά και όσο το δυνατόν ποιοτικά. Επίσης, αυξημένες εμφανίζονται οι πωλήσεις σε κρασιά, μπύρες, χαρτοπετσέτες, χαρτιά κουζίνας. Αυτό σημαίνει ότι τρώει στο σπίτι του όπου επίσης φιλοξενεί την παρέα του.
-Οι αγορές των απορρυπαντικών με κριτήριο τους τζίρους κινούνται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, παρά τις προσφορές ακόμα και κατά 40%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι προσφορές αυτές δεν τον προσελκύουν ιδιαίτερα.
-Σε κάθετη πτώση βρίσκονται οι πωλήσεις καλλυντικών, δώρων, ειδών διακόσμησης και γενικά εμπορευμάτων που δεν είναι άκρως απαραίτητα.