
Η πτώση των τζίρων μονάχα τον τελευταίο χρόνο ξεπερνάει το 60 %. Η μείωση ωστόσο στην αγορά αυτοκινήτου είχε αρχίσει να διαφαίνεται μια ιδιαίτερα σημαντική πτώση από το 2008.
Η εφαρμογή ωστόσο του μνημονίου και η είσοδος της χώρας στην επιτήρηση, λειτούργησε ως επιταχυντής.
Τα υφιστάμενα νούμερα στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας για το Ηράκλειο είναι απογοητευτικά.
Τουλάχιστον 15 επιχειρήσεις στον κλάδο έκλεισαν τον τελευταίο χρόνο, μεταξύ των οποίων και μεγάλες αντιπροσωπείες της Ευρώπης, της Κορέας και της Αμερικής. Με μία απλή βόλτα στις αντιπροσωπείες μπορεί κάποιος να διαπιστώσει το μέγεθος του προβλήματος, αλλά και το ποιες επιχειρήσεις και αντιπροσωπείες δεν κατόρθωσαν να επιβιώσουν.
«Η εικόνα από πέρυσι μέχρι και φέτος είναι καταστροφική» αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων νομού Ηρακλείου Γιώργος Καραντεμοίρης και προσθέτει:
«Για φέτος οι μειώσεις φτάνουν περίπου το 60 %. Αν υπολογίσει κανείς πως για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά υπάρχει μείωση πωλήσεων στις αυτοκινητοβιομηχανίες, μπορεί εύκολα να καταλάβει πως μιλάμε για μια συνολική μείωση που υπερβαίνει το 80 %».
Αναφερόμενος στο πώς διαμόρφωσαν την αγορά οι νέες συνθήκες, ο κ. Καραντεμοίρης τονίζει:
«Πάνω από 15 επιχειρήσεις έχουν κλείσει και δε μιλάμε μόνο για μικρές εταιρίες, αλλά και για μεγάλες αντιπροσωπείες. Για τα μεταχειρισμένα δεν το συζητάμε καθόλου, αφού έχουν μείνει ελάχιστοι».
Καταλυτικός στην υφιστάμενη κατάσταση είναι και ο ρόλος των τραπεζών, οι οποίες αρνούνται πεισματικά την έγκριση δανείων. Η μείωση της εγκρισιμότητας δανείων ξεπερνάει το 50 %, ενώ πολλοί από τους ελάχιστους υποψήφιους αγοραστές, δεν προχωρούν στην απόκτηση αυτοκινήτων, αφού τις «μπλοκάρουν» οι τράπεζες.
«Οι τράπεζες θεωρούν πλέον την αγορά της Ελλάδας ασύμφορη» αναφέρει ο κ. Καραντεμοίρης και προσθέτει:
«Ήδη έχουμε δεχτεί πιέσεις για σημαντική αύξηση των επιτοκίων προκειμένου οι τράπεζες να συνεχίσουν τις συνεργασίες μαζί μας. Εμείς απέναντι σʼ αυτές τις πιέσεις απαντάμε πως ενδεχομένως και οι ίδιοι οι αγοραστές να προχωρούσαν σε αγορά με υψηλότερο επιτόκιο, εφόσον δίνονταν δάνεια. Οι τράπεζες ωστόσο συζητούν μόνο αυξήσεις επιτοκίου, ενώ αύξηση εγκρισιμότητας δεν διαπραγματεύονται καν».
Έτσι, τέσσερα χρόνια μετά τα πρώτα αρνητικά δείγματα, η αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα φαίνεται να βουλιάζει. Κι είναι προφανές πως όλα τα στοιχεία ήδη από το 2008 συνηγορούν στο γεγονός ότι πολλοί γνώριζαν ή μπορούσαν να υποψιαστούν την κρίση, πριν από χρόνια. Κανένας ωστόσο, ούτε από τους τότε κυβερνώντες, ούτε από τους έχοντες, ούτε από τους γνωρίζοντες φρόντισε να κάνει το παραμικρό. Τραγική άγνοια ή ηθελημένη εξέλιξη κάποιου επιχειρηματικού ή πολιτικού λόμπι; Η απάντηση θα γραφτεί στην ιστορία.