Των Γιάννη Ζωράκη, Κ. Μπογδανίδη
Την εξεύρεση μιας νέας στρατηγικής που θα δώσει λύσεις στο χώρο του αυτοκινήτου, μοιάζουν να αναζητούν οι εταιρίες, στις οποίες καταγράφεται μια σημαντική μείωση των πωλήσεων.
Η μείωση αυτή στην Κρήτη φαίνεται να αγγίζει το 35 % , όπως επισημαίνουν ωστόσο εμπορικοί αντιπρόσωποι και πωλητές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, το συγκεκριμένο ποσοστό δεν αποτυπώνει την πραγματική κατάσταση.
Πωλητές και έμποροι τονίζουν πως σε κάθε περίπτωση υπάρχει μια πτώση στις πωλήσεις η οποία πρόκειται να επιδράσει αρνητικά στον κλάδο, ωστόσο ελπίζουν πως με κατάλληλες διορθωτικές κινήσεις θα μπορέσουν να την περιορίσουν.
Στα “εμπόδια” του περιορισμού των απωλειών, φαίνονται να εντάσσονται από τη μία πλευρά οι αυστηρότερες πολιτικές δανειοδότησης που εφαρμόζουν οι τράπεζες, καθώς και το αρνητικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην αγορά, το οποίο και…φρενάρει τους επίδοξους αγοραστές.
Για “ψυχολογική κρίση” κάνουν λόγο έμποροι και πωλητές, υποστηρίζοντας πως υπάρχει μια μεγάλη μερίδα κοινού, που αν και μπορεί να προχωρήσει στην αγορά αυτοκινήτων, επιδεικνύει συγκρατημένη αναβλητικότητα.
Η αναβλητικότητα αυτή μοιάζει να επιτείνεται από την προσδοκία των υποψήφιων αγοραστών ότι οι τιμές θα μειωθούν, κάτι ωστόσο που όπως υπογραμμίζουν οι εμπορικοί αντιπρόσωποι, δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί, αφού…προσκρούει στους νόμους πολιτικής οικονομίας και αγοράς.
“Άνθηση” μέσα σʼ αυτό το δυσμενές κλίμα, παρουσιάζει η αγορά των μικρών αυτοκινήτων χαμηλού κόστους, τα οποία προτιμώνται πολύ περισσότερο.
Αισιοδοξία
Αισιόδοξος, παρά τα αρνητικά ποσοστά που παρατηρούνται στις πωλήσεις αυτοκινήτων, εμφανίζεται ο εμπορικός διευθυντής της ΝΙΒΑΛ στο Ηράκλειο, κ. Νίκος Χουστουλάκης. Όπως επισημαίνει ο κ. Χουστουλάκης, η μείωση του 52 % που παρατηρήθηκε τον Δεκέμβριο, οφείλεται στο ότι αρκετοί αγοραστές που προχωρούν στην απόκτηση αυτοκινήτου στο τέλος του έτους, μεταβάλλουν την ταξινόμηση του για τον Ιανουάριο.
Ο κ. Χουστουλάκης, δεν αρνείται σε καμία περίπτωση πως στην αγορά αυτοκινήτου, υπάρχει κάμψη, διευκρινίζοντας ωστόσο πως οι πραγματικές συνέπειες στις πωλήσεις αυτοκινήτων μπορούν να φανούν μετά το τέλος του Φεβρουαρίου.
“Η κρίση είναι περισσότερο ψυχολογική, όμως και αυτός ο παράγοντας επιδρά αρνητικά στις επιλογές των καταναλωτών” υποστηρίζει ο κ. Χουστουλάκης, διευκρινίζοντας πως και το ζήτημα έγκρισης δανείων από τις τράπεζες λειτουργεί ιδιαίτερα ανασταλτικά.
Ο κ. Χουστουλάκης ταυτόχρονα αναφέρει, πως οι καταναλωτές ενδεχομένως να αναβάλουν τις αγορές τους, περιμένοντας νέες μειώσεις τιμών.
“Oι πελάτες πλέον περιμένουν προσφορές και μειώσεις τιμών που δεν μπορούμε να έχουμε κι αυτό γιατί τα εργοστάσια που μειώνουν παραγωγή, αυξάνουν το κόστος τους” τονίζει ο κ. Χουστουλάκης, επεξηγώντας: “Το να μειώσει ένα εργοστάσιο παραγωγή σημαίνει ότι αυξάνει την κατανομή των παγίων και κατά συνέπεια το κόστος παραγωγής, πράγμα που σημαίνει μείωση κέρδους ακόμα κι αν το προϊόν πωλείται στην ίδια τιμή”.
O Εμπορικός Διευθυντής της ΝΙΒΑΛ επιπρόσθετα ξεκαθαρίζει, πως οι εταιρίες μπορούν να προχωρήσουν σε κάποιου είδους προσφορές, κάτι που η ΝΙΒΑΛ στο Ηράκλειο υλοποιεί, όπως τονίστηκε, είτε με την παροχή πρόσθετων αξεσουάρ σε αυτοκίνητα, είτε με την δυναμική αγορά μεταχειρισμένων, η οποία παρέχει πρόσθετα κίνητρα στον πελάτη.
Δύο κατηγορίες
Σε δύο κατηγορίες πιστεύει πως χωρίζονται πλέον οι αγοραστές αυτοκινήτων στο Ηράκλειο, ο κ. Μανώλης Κοντογιάννης, ο οποίος είναι Υπεύθυνος Καταστήματος Chevrolet.
Σύμφωνα με τον κ. Κοντογιάννη, υπάρχει μία μερίδα υποψήφιων αγοραστών που αντιμετωπίζει προβλήματα αναφορικά με τη δανειοδότηση. Υπάρχει ωστόσο και μια άλλη μερίδα, η οποία αναβάλει τις αγορές της, προσδοκώντας σε καλύτερες συνθήκες πώλησης.
“Στο χώρο του αυτοκινήτου υπάρχει μια αναστάτωση, η οποία πιστεύουμε ότι προέρχεται κυρίως από την οικονομική κρίση η οποία διογκώνεται από τα ΜΜΕ, με αποτέλεσμα ο κλάδος να δέχεται πιέσεις” υποστηρίζει ο κ. Κοντογιάννης, προσθέτοντας: “Ο κόσμος ακούει για μειώσεις τιμών, κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ δύσκολο να συμβεί, με αποτέλεσμα να αναβάλει κάποιες από τις αγορές του στο χώρο του αυτοκινήτου, προσδοκώντας σημαντικές μειώσεις τιμών”.
Ο κ. Κοντογιάννης ταυτόχρονα υποστηρίζει πως το 2009 θα είναι μία δύσκολη χρονιά και θα υπάρξει κάμψη στις πωλήσεις, εκτιμώντας ωστόσο πως η κάμψη σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθεί από την στρατηγική που θα ακολουθήσουν οι εταιρίες.
“Σίγουρα το 2009 είναι μια δύσκολη χρονιά” δηλώνει ο κ. Κοντογιάννης, προσθέτοντας: “Σαφώς θα υπάρχει μια πτώση των πωλήσεων σε σχέση με το 2008. Η εκτίμηση μου είναι ότι η πτώση θα είναι περισσότερο στα ακριβά αυτοκίνητα και σε αυτά του μεγάλου κυβισμού. Ορισμένες εταιρίες θα παρουσιάσουν μεγάλη πτώση και κάποιες άλλες μικρότερη”.
Μεταχειρισμένα
Πιέσεις δέχεται ταυτόχρονα και η αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, στην οποία οι συνθήκες δεν φαίνεται να διαμορφώνονται με διαφορετικό τρόπο.
Η διαφοροποίηση ωστόσο που υπάρχει στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έγκειται στο γεγονός πως η αγορά μοιάζει να στρέφεται στις μικρές και φθηνότερες επιλογές.
“Τα μικρά αυτοκίνητα κινούνται περισσότερο δυναμικά μέσα σʼ αυτή τη συγκυρία” υποστηρίζει ο κ. Μάκης Αμίτσης που διατηρεί κατάστημα πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Ο κ. Αμίτσης τονίζει πως υπάρχει μια αναβλητικότητα από πλευράς καταναλωτών, η οποία σε συνδυασμό με τους αυξημένους ελέγχους των τραπεζών για έγκριση δανείων, συμπιέζουν την κατάσταση σε μεγάλο βαθμό.
Ο κ. Αμίτσης ωστόσο αναφέρει πως η αποκαλούμενη κρίση, σχετίζεται κυρίως με ψυχολογικούς παράγοντες, αφού υπάρχουν αρκετοί αγοραστές που αν και έχουν τη δυνατότητα αγοράς αυτοκινήτου, δεν προβαίνουν σε αυτή.
“Εκτιμώ πως σε μεγάλο βαθμό επιδρά η αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών” υποστηρίζει ο κ. Αμίτσης, τονίζοντας πως υπάρχουν περιπτώσεις όπου καταναλωτές αν και κλείνουν αυτοκίνητο δηλώνοντας πως έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν, ακυρώνουν την παραγγελία τους, λόγω αναβλητικότητας των επιλογών τους.