Της Σοφίας Τσεντελιέρου

Με δύο μαθήματα κατεύθυνσης συνεχίστηκαν το Σάββατο οι πανελλαδικές εξετάσεις, χωρίς να παρουσιαστούν προβλήματα στα εξεταστικά κέντρα του νομού Ηρακλείου.

Οι τελειόφοιτοι και παλιοί απόφοιτοι Ενιαίου Λυκείου εξετάστηκαν στη Νεοελληνική Λογοτεχνία θεωρητικής κατεύθυνσης, σε θέματα κατανοητά και αναμενόμενα, και στα Μαθηματικά θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης, σε θέματα που απαιτούσαν πολύ καλή προετοιμασία.

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων απέστειλε σε όλα τα εξεταστικά κέντρα της χώρας διευκρίνιση για τα Μαθηματικά, η οποία όπως υποστήριξαν αρκετοί μαθητές, δεν τους διευκόλυνε. Από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία αναφέρεται ότι παρατηρήθηκαν ασάφειες στις διατυπώσεις και κυρίως το τρίτο θέμα δεν ήταν δυνατόν να γίνει απολύτως κατανοητό από τους υποψήφιους.



Τα θέματα



Αναμενόμενα και χωρίς ιδιαίτερο βαθμό δυσκολίας χαρακτηρίζει τα θέματα των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας θεωρητικής κατεύθυνσης η φιλόλογος Θάνια Λιναρδάκη από το φροντιστήριο «Θεωρία και Πράξη», προσθέτοντας «Άλλωστε, το βʼ απόσπασμα («Η Μοσχούλα… εις τα όρη!...») καθώς και το Αʼ ερώτημα δόθηκαν από το φροντιστήριό μας ως προτεινόμενα στην εφημερίδα «ΠΑΤΡΙΣ», την Τρίτη 28 Μαρτίου». Σχολιάζοντας τα θέματα, η κυρία Λιναρδάκη αναφέρει «Συγκεκριμένα, το Αʼ ερώτημα ζητούσε να υποστηριχθεί ο βιωματικός χαρακτήρας του κειμένου με στοιχεία από τα αποσπάσματα που δόθηκαν. Οι μαθητές θα μπορούσαν εύκολα να βρουν χωρία που να παραπέμπουν στη ζωή και τα βιώματα του συγγραφέα. Το ζητούμενο Β1 απαιτούσε όχι μόνο αναφορά, αλλά και σχολιασμό αφηγηματικών τεχνικών, πράγμα που έχρηζε προσοχής για να μη γίνει απλή απαρίθμηση των τεχνικών του κειμένου. Ομοίως και το Β2 ερώτημα δε ζητούσε απλή αναφορά στην περιγραφή του χωρίου, αλλά σχολιασμό της λειτουργίας της περιγραφής. Το Γʼ ζητούμενο αναφερόταν στις σκέψεις του ώριμου αφηγητή που καταλήγει σε συμπεράσματα για τη ζωή του, βλέποντας τα πράγματα από την απόσταση του χρόνου και ο οποίος θεωρεί τη γνώση αιτία αμαρτίας και απώλειας της αγνότητάς του. Ο περιορισμός λέξεων απαιτούσε πυκνότητα λόγου και αποφυγή εκτενούς σχολιασμού. Τέλος, στο ζητούμενο οι μαθητές θα έπρεπε να συγκρίνουν το απόσπασμα που τους δόθηκε από το «Όνειρο στο κύμα» με το ποίημα του Κλείτου Κύρου, «Οπτική απάτη». Η σύγκριση απαιτούσε ομοιότητες και διαφορές, μόνο όμως ως προς το περιεχόμενο και όχι ως προς τη μορφή των κειμένων. Σε γενικές γραμμές τα θέματα στο συγκεκριμένο μάθημα ήταν κατανοητά και εύκολα στην προσέγγισή τους».

«Αναμενόμενα», αλλά «αξιώσεων» ήταν στο σύνολό τους τα θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, σύμφωνα με το φιλόλογο Μανόλη Μαυράκη από το φροντιστηριακό οργανισμό «Συνεκπαίδευση», ο οποίος υπογραμμίζει ότι το άριστα σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ο ίδιος λέει «Το κείμενο του Α. Παπαδιαμάντη ήταν το πλέον αναμενόμενο για φέτος. Καμία ερώτηση δεν προκάλεσε έκπληξη, όμως σίγουρα ήταν για καλά διαβασμένους. Η καταγραφή παραθεμάτων ήταν πολύ κρίσιμη για την τεκμηρίωση των απαντήσεων. Όσο για το παράλληλο κείμενο, το ποίημα του μεταπολεμικού ποιητή Κλείτου Κύρου (ο οποίος μόλις πριν ενάμιση μήνα πέθανε ), ήταν κατανοητό και θεματολογικά όμοιο με το κείμενο του Παπαδιαμάντη». Σχολιάζοντας τα θέματα των Μαθηματικών θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης ο μαθηματικός Σταύρος Γερμακόπουλος από το φροντιστήριο «Προπύλαια» λέει «Τα θέματα φέτος ήταν σαφή ως προς τη διατύπωση και δεν παρατηρήθηκαν δυσκολίες ως προς την κατανόηση. Εντούτοις, απευθύνονταν σε πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές, καθώς περιλάμβαναν ασκήσεις που απαιτούσαν συγκέντρωση, προσεκτικές κινήσεις στις πράξεις και σωστή εστίαση στη λεπτομέρεια». Αναλυτικά, ο ίδιος αναφέρει «Το 1ο θέμα κινήθηκε στο γνωστό πλαίσιο των εξετάσεων, με ερωτήσεις θεωρίας τις οποίες μπορούσαν οι μαθητές να απαντήσουν με ευκολία. Το δεύτερο θέμα ήταν βατό και στο πνεύμα των ασκήσεων του βιβλίου. Το 3ο θέμα ξεκινούσε με πράξεις αυξημένης δυσκολίας, που κόστισαν σε πολλούς μαθητές σε χρόνο. Η συνέχειά του ήταν ευκολότερη, παρόλα αυτά απαιτούσε εμπέδωση σε βάθος των εννοιών για τη διαπραγμάτευσή του. Τέλος, το 4ο θέμα διέφερε σε ύφος από τα αντίστοιχα θέματα των προηγούμενων ετών, χωρίς όμως να χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα δύσκολα ερωτήματα». Ποιοτικά και αρκετά δυσκολότερα των περσινών ήταν τα θέματα των Μαθηματικών κατεύθυνσης, όπως υπογραμμίζει ο μαθηματικός Γιώργος Μανδαλάκης από τον εκπαιδευτικό οργανισμό «Ορίζοντες». Σύμφωνα με τον ίδιο «Απευθύνονταν σε πολύ καλά διαβασμένους μαθητές που είχαν κατανοήσει σε βάθος την ύλη και είχαν αναπτυγμένη την κριτική τους ικανότητα. Τα θέματα δίνουν ένα μήνυμα για αναβάθμιση της δουλειάς στα σχολεία και πρέπει να συνειδητοποιήσουν όλοι οι υποψήφιοι ότι μόνο με σοβαρή προετοιμασία και χωρίς παπαγαλίες θα μπορούσαν νʼ αντεπεξέλθουν σʼ αυτά».



Οι εξετάσεις



Οι πανελλαδικές εξετάσεις συνεχίζονται απόψε, με τους τελειόφοιτους και παλιούς απόφοιτους Εσπερινού Ενιαίου Λυκείου να διαγωνίζονται στα Αρχαία Ελληνικά θεωρητικής κατεύθυνσης και στη Φυσική θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης. Οι υποψήφιοι των Ημερήσιων Ενιαίων Λυκείων επιστρέφουν στα εξεταστικά κέντρα αύριο Τρίτη για να εξεταστούν στα μαθήματα Ιστορία θεωρητικής κατεύθυνσης, Βιολογία θετικής κατεύθυνσης, Χημεία-Βιοχημεία τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος τεχνολογίας και παραγωγής) και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος πληροφορικής και υπηρεσιών).