Την επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης δρομολογεί ο Δήμος ΗρακλείουΤην επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης δρομολογεί ο Δήμος Ηρακλείου

Της Λίλιαν Δαφερμάκη

Επανεκκίνηση για την κυκλοφοριακή μελέτη του Ηρακλείου με σκοπό να επικαιροποιηθεί η πολιτική του Δήμου σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα, όπως είναι η στάθμευση για τους κατοίκους στην παλιά πόλη και η οργάνωση της κίνησης των οχημάτων στον ιστορικό ιστό. Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να έχει αναδειχτεί ο ανάδοχος που θα αναλάβει την επικαιροποίηση της μελέτης που εκκρεμεί εδώ και δέκα πέντε χρόνια, ώστε να γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές και οι αντιστοιχίες στα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει.

Όπως είναι γνωστό, από την εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη του 2002 μέχρι σήμερα πολλά έχουν αλλάξει, που εγείρουν ζητήματα επικαιροποίησης του αρχικού σχεδιασμού, που με βάση τις εκτιμήσεις που έχουν γίνει είναι υλοποιήσιμος σε χαμηλό ποσοστό.

Η προηγούμενη δημοτική αρχή αναλώθηκε σε εξαγγελίες υλοποίησης της μελέτης που ποτέ δεν έφτασαν να γίνουν πράξη, με αποτέλεσμα η μελέτη να μείνει στα χαρτιά. Το γεγονός αυτό συνδυαστικά με σημειακές κυκλοφοριακές τροποποιήσεις που έχουν γίνει δημιουργούν σοβαρό χάσμα, ανάμεσα σε αυτό που προ δεκαπενταετίας σχεδιάστηκε και σε αυτό που καλείται σήμερα να εφαρμόσει ο Δήμος. Το βασικότερο όμως όλων και το πιο προκλητικό είναι ότι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν δαπανηθεί τεράστια χρηματικά ποσά, για μια μελέτη που χρόνια τώρα «ωριμάζει» και ποτέ δεν έφτασε σε επίπεδο υλοποίησης.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γιάννης Αναστασάκης, η αρχικά εγκεκριμένη μελέτη το 2002 με πολλά επιμέρους έργα κατά τη διάρκεια των 15 τελευταίων ετών έχει ουσιαστικά ανατραπεί. Για παράδειγμα, η ανάπλαση της 25ης Αυγούστου, η κατασκευή της παραλιακής οδού ως οδού ταχείας κυκλοφορίας (ενώ προβλεπόταν ήπιας), οι αλλαγές στις χρήσεις της τάφρου των ενετικών τειχών, δημιουργούν νέα δεδομένα. Παράλληλα έχουν αναπλαστεί περιφερειακοί οδοί όπως οι Μεγάλου Αλεξάνδρου, Παρασκευοπούλου, διαμόρφωση κυκλικών κόμβων σε διάφορα σημεία εκτός τειχών (Χανιώπορτα, Πλαστήρα, Παραλιακή Λεωφόρος).

Η συμπληρωματική ανάθεση στον αρχικό μελετητή το 2007 για πιλοτική μελέτη εφαρμογής σε όλη την παλιά πόλη δεν υλοποιήθηκε στο σύνολό της. Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντικό να ληφθούν αποφάσεις και να δρομολογηθούν λύσεις. Όπως εξηγεί ο κ. Αναστασάκης, «η στρατηγική για τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη έχει θέσει προτεραιότητες σε ζητήματα βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Υπάρχουν σοβαρά θέματα ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών, ποδηλάτων και ΑμΕΑ στο ιστορικό κέντρο και τον παραλιακό δρόμο

Η προτεινόμενη αναθεώρηση της κυκλοφοριακής μελέτης παλιάς πόλης θα αντιμετωπίσει όλα τα παραπάνω θέματα, όπως σήμερα έχουν διαμορφωθεί στην πράξη. Επιπρόσθετα υπάρχει ανάγκη διερεύνησης λύσεων για τη στάθμευση, με ειδική μέριμνα για τη στάθμευση των μονίμων κατοίκων. Στο πλαίσιο αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο έδωσε το πράσινο φως για την ανάθεση της μελέτης, το κόστος της οποίας εκτιμάται στα 34.032,87 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) το οποίο θα καλυφθεί από ιδίους πόρους.