Δημοπρατήθηκε μέσω ΕΣΠΑ το σημαντικό έργο μεταφοράς και διάσωσης των αρχαίων που βρέθηκαν κατά την ανασκαφή για τις νέες πτέρυγες του Βενιζελείου.

Πρόκειται για μια σημαντική εργασία που απαιτεί, όπως φαίνεται και από την προκήρυξη εμπειρία και εξειδίκευση.

Όπως έγραψε η “Π” τις περασμένες ημέρες, το έργο αφορά την υλοποίηση της απόσπασης, μεταφοράς και απόθεσης τμήματος ρωμαϊκής λιθόστρωτης οδού (διαστάσεων 25,00m x 4,50m), η οποία βρέθηκε κατά την εκτέλεση αρχαιολογικών ανασκαφών που διενεργήθηκαν υπό την εποπτεία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηρακλείου.

Με σκοπό τη διάσωσή του, το παραπάνω τμήμα θα αποσπαστεί ως ενιαίο αντικείμενο και θα μεταφερθεί σε υποδεικνυόμενο χώρο πλησίον της εκσκαφής, όπου και θα αποτεθεί με τέτοιον τρόπο, ώστε να αναδειχθεί ως αρχαιολογικό μνημείο. Οι εργασίες θα υλοποιηθούν σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη.

Χρηματοδότηση:

Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), στο πλαίσιο του ΕΠ Κρήτη 2014 – 2020 με κωδικό πράξης 2016ΕΠ00210011 & ΜΙS 5000314, και υπόκειται στις κρατήσεις που προβλέπονται για τα έργα αυτά, περιλαμβανομένης και της κράτησης 6‰ του άρθρου 27π αρ. 34-37 του Ν. 2166/93. Προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης προκαταβολής στον ανάδοχο από το συνολικό ποσό των 322.000 ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός του έργου.



Τα ευρήματα

Η οδός στην οποία πρόκειται να εκτελεστεί σειρά  εργασιών αποτελείται από ανομοιόμορφους λίθους συν­δεδε- μένους με εδαφικό υλικό. Οι δύο παρειές της οδού αποτελούνται από μεγαλύτερους λίθους, οι οποίοι έχουν επιφανειακή διαμόρφωση στην εξωτερική τους πλευρά. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι ο ανοικτός αγωγός εγκάρσια του άξονα της οδού και θα μεταφερθεί σε απόσταση  30μ. περίπου. Η οδός θα αποσπαστεί  σε τρία τμήματα των 7,50m περίπου το καθένα. Στα σημεία κατάτμησης θα αφαιρεθεί μια σειρά λίθων από συντηρητή, αφού προηγηθεί λε­πτομερής φωτογράφιση και σχεδιαστική αποτύπωση των λίθων, ώστε να επανατοποθετηθούν με ακρίβεια. Οι λίθοι που θα παραμείνουν εκατέρωθεν της τομής  και σε πλάτος  0,50m  περίπου  θα  στερεωθούν  και προστατευτούν  κατάλληλα.  Ο νάρθηκας θα κατασκευαστεί με συνδυασμό μεταλλικής κατασκευής και δοκών από οπλισμένο σκυρόδεμα. Ο νάρθηκας θα αποτελεί ουσιαστικά και τη θεμελίωση της οδού στην τελική θέση και θα καλυφθεί από εδαφικό υλικό, ώστε να μην είναι ορατός όταν ολοκληρωθεί το έργο. Κάθε τμήμα θα αποσπαστεί με τη χρήση υδραυλικών γρύλων και θα ανυψωθεί με ανυψωτικό μηχάνημα. Εν συνεχεία  θα τοποθετηθεί σε ράγες ολίσθησης  όπου θα ολισθήσει  κατά τη διεύθυνση του άξονα της οδού μέχρι το ύψος της τελικής θέσης. Εκεί με το ίδιο ανυψωτικό μηχάνημα θα μεταφερθεί παράλληλα με τον άξονά του στην τελική θέση απόθεσης. Περιμετρικά της οδού θα κατασκευαστεί  μεταλλικό κιγκλίδωμα το οποίο θα περιορίζει  την πρόσβαση επί της οδού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.