Μετά την επιτυχία της έκθεσης σας «ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ» στο Ηράκλειο “έρχεστε” ξανά στην πόλη μας με μία πρόταση που θα προβάλλει τα βήματα του Απ. Παύλου στο νησί μας. Τι ακριβώς περιλαμβάνει αυτή η πρόταση;

Βέβαια δεν είναι μόνο για την Κρήτη. Η πρόταση μου για το έργο του Απ. Παύλου αφορά ολόκληρο το Χριστιανικό κόσμο και θα μεταφέρει την Κρήτη στο κέντρο του ενδιαφέροντος των απανταχού Χριστιανών. Πολλοί άνθρωποι σήμερα δεν γνωρίζουν ότι ο Απ. Παύλος πέρασε δύο φορές από την Κρήτη.

Πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό έργο. Πως θα βιώνει ο κάθε επισκέπτης της παρουσία του Αποστόλου των Εθνών στην Κρήτη;

Η ειδικότητά μου σαν ζωγράφος έχει πάντα το στόχο να μεταφέρει σε κάθε επισκέπτη ένα συναισθηματικό βίωμα αντάξιο προς το μεγάλο έργο του Αποστόλου των Εθνών. Ανήκω στους σπάνιους καλλιτέχνες που πιστεύουν στην Ορθοδοξία και τα αντίστοιχα έργα μου μεταφέρονται σε όλο τον κόσμο. Στην επιστολή που μου έστειλε ο Επίτιμος Πάπας Βενέδικτος XVI γράφει συγκινημένος γιʼ αυτό το θέμα της μεταφοράς της πίστης μέσα από την τέχνη: “Μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι οι πίνακες σας δεν έχουν γίνει με επιφανειακό τρόπο, αλλά αναδύονται μέσα απʼ την ψυχή σας γιατί συναντάτε εσωτερικά τον Aπ. Παύλο και καταφέρνετε έτσι να τον παρουσιάζετε και στους σημερινούς ανθρώπους”. Συνεχίζοντας παρακάτω στην επιστολή του αυτή μου έκανε την πρόταση να μεταφερθεί η έκθεση για τον Απ. Παύλο στην Βασιλική του Αγ. Παύλου στη Ρώμη. Καταλαβαίνετε πόσο σημαντική θα είναι για την προβολή της Κρήτης αυτή η έκθεση.

“Ενα μνημείο-κρύπτη, ένα σπάνιο αξιοθέατο”

Πρόκειται όμως και για ένα αναπτυξιακό έργο. Με την άνθηση που γνωρίζει τα τελευταία χρόνια ο θρησκευτικός τουρισμός, πως θα μπορούσε να γίνει αυτό το έργο πόλος έλξης για χριστιανούς από όλο τον κόσμο;

Οι περισσότεροι άνθρωποι ξέρουν αρκετά πράγματα για τη Μινωική Κρήτη, αλλά στη νεότερη ιστορία δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο που να αναφέρεται στην επίσκεψη του Απ. Παύλου την Κρήτη. Η πρότασή μου είναι σφαιρική διότι περιλαμβάνει τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ενός μνημείου – κρύπτης ή κατακόμβης, όπου ο επισκέπτης θα βιώνει αυτή τη συνάντηση του Απ. Παύλου με τους κατοίκους της Κρήτης. Για τον πνευματικό και θρησκευτικό τουρισμό θα είναι ένα σπάνιο αξιοθέατο ο σχεδιασμός του οποίου στηρίζεται στο μυστήριο της Αγάπης.

Η αρχιτεκτονική μου ειδικότητα είναι να σχεδιάζω αξιοθέατα, γιατί αντιπροσωπεύω μία σπάνια αρχιτεκτονική την οποία αισθάνονται όλοι οι άνθρωποι. Στη Βιέννη είχα συνεργαστεί με ένα μεγάλο καλλιτέχνη στην πραγματοποίηση μίας αξιοθέατης πολυκατοικίας την οποία σήμερα την επισκέπτονται ενάμιση εκατομμύριο άνθρωποι κάθε χρόνο. Η αντίληψή μου για σφαιρικότητα σημαίνει να συμπεριλάβω τα συναισθήματα, τα όνειρα και τους πόθους όλων των ανθρώπων.

Υπάρχει κάτι ανάλογο σε άλλες χώρες του κόσμου;

Ένα σφαιρικό πρόγραμμα αξιοθέατου δεν γνωρίζω να υπάρχει για το θέμα αυτό. Υπάρχουν βέβαια μεμονωμένοι τόποι όπως στους Φιλίππους, στο Βήμα του Απ. Παύλου στη Βέροια, στον Άρειο Πάγο στην Αθήνα, αλλά και στη Ρώμη και τη Μάλτα. Στην ουσία πρόκειται για μία σφαιρική πληροφορία όπου η Κρήτη έχει την υποχρέωση να την παρουσιάσει με αξιοπρέπεια και πνευματικότητα σε όλο τον κόσμο. Δεν νομίζω ότι πέρασε από την Κρήτη μεγαλύτερη προσωπικότητα από τον Απ. Παύλο. Είμαι βέβαια πολύ περήφανος γιατί στο έργο μου έχω επηρεαστεί από τον μεγάλο μας Κρητικό τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο.

“Έχουν ήδη γίνει συζητήσεις”

Έχετε κάνει κάποιες επαφές με την Εκκλησία της Κρήτης, την τοπική αυτοδιοίκηση ή την Περιφέρεια;

Έχουν ήδη γίνει συζητήσεις και αναφέρθηκαν οι προτάσεις μου και στον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης τον κύριο Ειρηναίο και στην Περιφέρεια και στον δήμο αλλά και σε μία ομάδα επιχειρηματιών. Η ατμόσφαιρα είναι θετική και φιλόξενη και είναι θέμα πλέον οργάνωσης και εξασφάλισης των οικονομικών προϋποθέσεων.

Αν και έχετε την εμπειρία των 12 έργων από την Αποκάλυψη του Ιωάννη στο πλαίσιο του εορτασμού από το Οικουμενικό Πατριαρχείο των 1900 χρόνων από τη συγγραφή του έργου του στην Πάτμο, τον “κύκλο του Χριστού” που περιλαμβάνει περισσότερα από 100 έργα και πολύ περισσότερο του Μ. Αλεξάνδρου με τους 1500 πίνακες που φιλοτεχνήσατε, πόσο εύκολο είναι να αποδοθεί το ίδιο θέμα σε πολλά έργα;

Η ερώτηση αυτή αφορά καθαρά την φιλοσοφία της τέχνης και ιδιαίτερα της σφαιρικής αντίληψης του προσωπικού μου έργου. Δουλεύω πάντοτε σε συγκεκριμένους κύκλους και συλλογές γιατί, με την εμμονή μου αυτή να μένω στο ίδιο θέμα, θέλω να δώσω σε κάθε άνθρωπο την ευκαιρία να ανακαλύψει με την δική του προτίμηση το δικό του ήρωα, το δικό του Άγιο, το δικό του Θεό. Δεν μπορεί να εξαντλείται η υποχρέωση ενός καλλιτέχνη σε ένα ή δύο έργα μόνο.

Ένα έργο με θρησκευτικό θέμα έχει για εσάς μία άλλη διαδικασία προσέγγισης;

Η θρησκευτική εικόνα έχει διαφορά με τις εικόνες που ενορχηστρώνονται στη Θεία Λειτουργία, γιατί οι κοσμικές εικόνες έχουν άλλο προορισμό και ένα άλλο μήνυμα. Όταν ο άνθρωπος βρίσκεται απέναντι σε μία εικόνα της ενόρασης, που προέρχεται από την ψυχή του καλλιτέχνη, τότε συναντάει κάθε άνθρωπο, μιας και όλοι άνθρωποι είναι ενωμένοι με τις ψυχές τους, γιατί η ψυχή είναι η θεϊκή ουσία. Υπάρχει μία προϋπόθεση για την ενόραση που αναφέρεται στην έκσταση του καλλιτέχνη, να απολυτρωθεί από τα κοσμικά και να αντικρύσει αυτές τις φωτεινές στιγμές της πίστης και της ταπείνωσης.

“Η Κρήτη είναι σε θέση να παίξει καταλυτικό ρόλο”

Σας έχουν χαρακτηρίσει “φανατικό” Έλληνα που πιστεύει στην οικουμενική διάσταση που έχει ο ελληνισμός και στον καταλυτικό ρόλο που μπορεί να παίξει στην διαμόρφωση του παγκόσμιου γίγνεσθαι. Σήμερα στην εποχή της κρίσης η χώρα μας μπορεί να παίξει αυτό το ρόλο;

Κάθε δράση χρειάζεται και αντίδραση και το αντίθετο. Η απάντηση και η λύση για την συγκεκριμένη κατάσταση πρέπει να έχει την κατεύθυνση στις εναλλακτικές τεχνολογίες. Και βέβαια δεν εννοώ τεχνολογίες μηχανιστικής προέλευσης. Ιδιαίτερα η Κρήτη είναι σε θέση να παίξει ένα καταλυτικό ρόλο στην παγκόσμια “αθλιότητα”. Με το κλίμα και τα προϊόντα της ξεχωρίζει σαν ένας σπάνιος παράδεισος σε όλη την υφήλιο. Οι εναλλακτικές τεχνολογίες που αναφέρομαι είναι οι επιστημονικές εμβαθύνσεις σε θέματα του πνεύματος. Σαν παραδείγματα αναφέρω την Τεχνολογία της Ομορφιάς, της Ειρήνης, την Τεχνολογία της Αγάπης. Ουσίες που αφορούν κάθε ζωντανό άνθρωπο στη γη.

Ποια είναι η καλύτερη απάντηση σε αυτούς που σήμερα μας χλευάζουν;

Πάντα υπάρχουν χλευαστές και είρωνες. Αλλά εμείς είμαστε οι άνθρωποι του ήλιου, οι άνθρωποι του φωτός, οι άνθρωποι του γέλιου και της χαράς. Οι περισσότεροι από αυτούς που θέλουν να μας υποβιβάζουν, αντιδρούν με τα κόμπλεξ κατωτερότητας μίας κουλτούρας που ορίζεται από τους βόρειους λαούς, της ομίχλης και των παγετώνων.

“Ο ελληνισμός δεν πνίγεται σε μια σταγόνα ούτε σʼ ένα τσουνάμι”

Έχετε συγγράψει ένα βιβλίο με τον χαρακτηριστικό τίτλο: ΞΑΝΑΓΙΝΕ ΕΛΛΗΝΑΣ. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του και τι έχει απεμπολήσει; Υπάρχουν και αυτοβιογραφικά στοιχεία στο βιβλίο αυτό;

Σε κάθε σύγγραμμα υπάρχουν πάντοτε αυτοβιογραφικά στοιχεία. Αυτό το βιβλίο μου, που περιλαμβάνει μικρά διηγήματα, έχει τη λειτουργία ενός “κουμπαρά του χρόνου”. Υπενθυμίζει ότι εμείς ζούμε δίχως αγωνία και φόβο, κάτι που το οφείλουμε στο δυνατό μας ήλιος και το γαλάζιο μας ουρανό. Ο Ελληνισμός δεν πνίγεται σε μία σταγόνα, ούτε σε ένα τσουνάμι. Άλλωστε το λέει και το τραγούδι μας: Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει δεν την σκιάζει φοβέρα καμιά…

Θυμάμαι αυτό το ποίημα που μαθαίναμε στη Δευτέρα δημοτικού:

Μην την φοβάσαι την Ελλάδα μας

Είναι ο Θεός μαζί της

Από τα βόρεια σύνορα

Ως τα βουνά της Κρήτης.