Της Ευαγγελίας Καρεκλάκη

“Στο σκαμνί” ένας 42χρονος για την κλοπή της εικόνας στην Καλυβιανή

Πώς η ανάκριση έφτασε στην στοχοποίηση του αγρότη από την Μεσαρά


Στο δρόμο προς τη δικαστική αίθουσα του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Κρήτης οδεύει πλέον η υπόθεση της κλοπής της εικόνας του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου από τη Μονή Καλυβιανής, το καλοκαίρι του 2003.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Π» η ανάκριση περατώθηκε και η δικογραφία βρίσκεται ήδη στα χέρια του Εισαγγελέα Εφετών. Ως κατηγορούμενοι για την κλοπή της εικόνας φέρονται ο 42χρονος αγρότης σε βάρος των οποίων είχαν στραφεί αρχικώς οι υποψίες των διωκτικών αρχών αλλά και ένα ακόμα άτομο, αγνώστων στοιχείων.

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές ο 42χρονος πριν από μερικές ημέρες απολογήθηκε ενώπιον της γʼ ανακρίτριας Ηρακλείου. Ο κατηγορούμενος, που αρνείται κατηγορηματικά ότι εμπλέκεται στην κλοπή της εικόνας-άλλωστε μέχρι σήμερα δεν έχει εντοπιστεί η θαυματουργή εικόνα- αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους, όπως απαγόρευση εξόδου από τη χώρα, εμφάνιση στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής του και χρηματική εγγύηση.

Ο 42χρονος αγρότης είχε κληθεί δύο φορές να δώσει κατάθεση στο αστυνομικό τμήμα Μοιρών μετά από κατάθεση καλόγριας της Μονής που τον υποδείκνυε ως το δράστη της κλοπής. Στην πορεία η ίδια μοναχή ανακάλεσε, εκτιμώντας ότι ενδεχομένως είχε κάνει λάθος. Η διερεύνηση της υπόθεσης «πάγωσε» μέχρι πριν από μερικούς μήνες οπότε και ο φάκελος άνοιξε ξανά με εντολή του Αρχηγείου της ΕΛ. ΑΣ κατόπιν των ασφυκτικών πιέσεων που είχαν ασκηθεί ακόμα και από ομογενείς του εξωτερικού, που έφθασαν στο σημείο να αποστείλουν επιστολή στον ίδιο τον πρωθυπουργό. Τα δεδομένα άλλαξαν όταν στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου ενώπιον της αρμόδιας ανακρίτριας κλήθηκαν μοναχές της Καλυβιανής και κυρίως η καλόγρια που εξαρχής είχε υποδείξει ως ύποπτο τον 42χρονο αγρότη.

Στις συμπληρωματικές καταθέσεις που δόθηκαν, ζητήθηκαν διευκρινήσεις σε σχέση πάντα με τον βασικό ύποπτο. Το επόμενο διάστημα κλήθηκε σε απολογία ο 42χρονος που πλέον αντιμετωπίζει επίσημα την κατηγορία.

Στην πρώτη κατάθεση που είχε δώσει στην αστυνομία, ο αγρότης είχε υποστηρίξει ότι είχε κάνει τάμα στην Παναγία. Αγόρασε μια λαμπάδα και μετέβη στο μοναστήρι για να την αφήσει. Περιγράφει ότι πήγε στην εκκλησία, έβαλε χρήματα στο παγκάρι και στην προσπάθεια του να ανάψει τη λαμπάδα, τον βοήθησε μια καλόγρια.

Στην συμπληρωματική κατάθεση που είχε δώσει λίγες ημέρες αργότερα, ρωτήθηκε εάν γνωρίζεται με την καλόγρια που τον είχε υποδείξει ως ύποπτο. Ο 42χρονος απήντησε ότι τη γνώριζε φυσιογνωμικά.

Την εικόνα της Παναγίας μαζί με τα αμύθητης αξίας αναθήματα είχαν κλέψει, σύμφωνα με τις μοναχές δύο άνδρες, οι οποίοι επέβαιναν σε ένα μαύρο 4X4 αγροτικό αυτοκίνητο.

Η καμπάνα του μοναστηριού χτυπούσε τότε ασταμάτητα, ενώ οι μοναχές και οι πιστοί που βρίσκονταν εκείνη τη στιγμή στο μοναστήρι αναζητούσαν τους δράστες της απίστευτης ιεροσυλίας.

Οι δράστες είχαν μπει σαν… κύριοι στο εσωτερικό του ναού, αγνοώντας την παρουσία των καλογριών που βρίσκονταν εκεί. Με αστραπιαίες κινήσεις και χωρίς κανείς να αντιληφθεί το παραμικρό έσπασαν το προστατευτικό λουκέτο, επιβιβάστηκαν στο αυτοκίνητο με τα φιμέ τζάμια και χάθηκαν με ιλιγγιώδη ταχύτητα.. H εικόνα ήταν η παλαιότερη του μοναστηριού, φτιαγμένη με κερί και μαστίχα και θεωρείται θαυματουργή.

Πού είναι η θαυματουργή εικόνα

Το ζητούμενο για τις αστυνομικές και δικαστικές αρχές αλλά κυρίως για τους πιστούς είναι πού βρίσκεται η θαυματουργή εικόνα. Αυτή είναι η αγωνία όλων αν και πλέον σήμερα αρκετοί είναι εκείνοι που εκφράζουν φόβους ότι η εικόνα που συνιστά πειστήριο του εγκλήματος, θα έχει τεμαχιστεί και καταστραφεί. Η πιο αισιόδοξη εκδοχή αναφέρει ότι ίσως είναι θαμμένη κάπου ώστε να μην βρεθεί ποτέ.

Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον που ξεπερνά τα σύνορα της Ελλάδας.

Είναι ενδεικτικό, όπως είχε γράψει η «Π», ότι έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από την Ιντερπόλ για την υπόθεση με αφορμή τις πληροφορίες που υπήρξαν ότι την περίοδο της κλοπής, βρίσκονταν στη Μεσαρά Βούλγαροι που έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας.