
Η συνέντευξη του κ. Καπετανάκη έχει ως εξής:
Γιατί αποφασίσατε να δηλώσετε υποψηφιότητα για τη θέση του προέδρου του ΤΕΙ;
«Κατά τη θητεία μου στη θέση του αντιπροέδρου του ΤΕΙ την τελευταία τριετία είχα αρμοδιότητα για τα Ακαδημαϊκά Θέματα και το Προσωπικό του Ιδρύματος, αλλά και στενή συνεργασία με την πρόεδρο κα. Χ. Αθανασάκη και τον αντιπρόεδρο κ. Ι. Καλλιακάτσο. Αυτά, μαζί με την καθημερινή επικοινωνία με τα μέλη της Διοίκησης των Μονάδων του Ιδρύματος και την εκπροσώπησή του στις Συνόδους των προέδρων-αντιπροέδρων ΤΕΙ, στο υπουργείο Παιδείας και όπου αλλού απαιτήθηκε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μου έδωσαν τις ευκαιρίες πολύπλευρης σύλληψης των θεμάτων που αφορούν το Ιδρυμά μας. Ο χειρισμός πολλών από αυτά μου έδωσε τη δυνατότητα της συχνής επικοινωνίας με τα Μέλη της Κοινότητας του ΤΕΙ. Στο παρελθόν, κατά την εικοσαετή θητεία μου στο Ίδρυμα, είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω ενεργά σε όλες τις μορφές των δραστηριοτήτων και των λειτουργιών του ΤΕΙ (εκπαιδευτικές, ερευνητικές, αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών, διασφάλιση ποιότητας της εκπαίδευσης, ανάπτυξη μεταπτυχιακών σπουδών, διεθνείς σχέσεις κ.ά.) Επιπλέον δοκίμασα τον εαυτό μου σε κρίσιμες καταστάσεις και σε μεγάλο φόρτο εργασίας. Μου δημιουργήθηκε έτσι η πεποίθηση ότι, με την προϋπόθεση της αποτελεσματικής συνεργασίας με ικανούς αντιπροέδρους αλλά και με την υποστήριξη του προσωπικού μας, θα μπορούσα να συνεχίσω να προσφέρω στην παραπέρα ανάπτυξη ενός δυναμικού Ιδρύματος από τη θέση αυτή.»
Τι σας «δίδαξε» η εμπειρία σας από τη θέση του αντιπροέδρου του Ιδρύματος;
«Την ανάγκη συνεχούς επικοινωνίας της Διοίκησης με την όλη Κοινότητα του Ιδρύματος, για τον άμεσο εντοπισμό των ζητημάτων και τη δρομολόγηση λύσεων, αλλά και για την αλληλοκατανόηση στους προβληματισμούς και τις λειτουργίες μας. Την αξιοποίηση του δυναμικού του προσωπικού μας, από όλες τις Ομάδες και κατηγορίες, για την κάλυψη των πολλαπλών αναγκών μας. Την προσπάθεια για την αποτελεσματική λειτουργία των συλλογικών οργάνων και την αναγκαιότητα συμβολής όλων μας στο έργο τους, μέσα από ουσιαστικές διαδικασίες συμμετοχικής δημοκρατίας. Την ανάγκη σταθερής και ουσιαστικής υποστήριξης του Προσωπικού μας από το Ίδρυμα για τη βελτίωση των προσόντων και της θέσης του. Τη συνεχή εγρήγορση για διεκδίκηση περισσότερων ανθρώπινων, οικονομικών και άλλων πόρων. Τη συνεχή προσπάθεια για αναβάθμιση της ποιότητας και βελτιστοποίηση των λειτουργιών μας, για την αναβάθμιση της εικόνας μας μέσα και έξω από το Ίδρυμα, με σταθερό στόχο την ποιοτική εκπαίδευση, την κοινωνική προσφορά και την ανάδειξη του έργου μας. Απώτερος στόχος μας η εκπαίδευση ικανών πτυχιούχων, με επαγγελματική και κοινωνική αναγνώριση.»
Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα το ΤΕΙ; Ποιες λύσεις θα προωθήσετε εφόσον εκλεγείτε;
«Το Ίδρυμά μας έχει αναγνωρισμένες υψηλές επιδόσεις στην εκπαίδευση, στην έρευνα, στην προσφορά τεχνολογικών υπηρεσιών, στην αξιοποίηση ευκαιριών από κοινοτικά και εθνικά προγράμματα, στην αναγνώριση της ποιότητας των αποφοίτων μας. Όμως πραγματικά οι προκλήσεις είναι πολλές. Το περιβάλλον της εκπαίδευσης γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικό, αν θέλουμε να είμαστε ένα επώνυμο Ίδρυμα.
Με κριτήρια λοιπόν τις εσωτερικές αξιολογήσεις των λειτουργιών μας, θα συγκεντρώσουμε στοχευμένα τους πόρους μας εκεί που υπάρχουν μεγαλύτερες ανάγκες, στα σημεία που υπάρχει περισσότερο έδαφος για βελτίωση. Θα προσπαθήσουμε να εξασφαλίσουμε τις προϋποθέσεις για την προσέλκυση επιπλέον προσωπικού με υψηλά προσόντα και για την αποδοτική λειτουργία του στο Ίδρυμα. Θα διεκδικήσουμε, με τον προγραμματισμό της διεκδίκησης πόρων για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, που σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη, να διευρύνουμε τις εγκαταστάσεις μας και να εκσυγχρονίσουμε παραπέρα τον εξοπλισμό μας για συνέχιση της σταθερής ανοδικής πορείας μας στην έρευνα και στη σύγχρονη εκπαίδευση. Με στόχο την υψηλή ποιότητα της εκπαίδευσης, θα τεκμηριώσουμε και θα διεκδικήσουμε τα απαραίτητα για την κάλυψη των καθημερινών λειτουργικών αναγκών μας. Και βέβαια θα προσπαθήσουμε να δείξουμε στον περίγυρό μας και ευρύτερα τι μπορούμε να κάνουμε και πώς, με την αλληλεπίδραση με τους φορείς και τις κοινωνικές ομάδες, μπορούμε να προσφέρουμε στο κοινωνικό σύνολο αλλά και να προάγουμε το έργο μας.»
Τι συνέπειες, αρνητικές και θετικές, είχε στη λειτουργία του Ιδρύματος η ανωτατοποίηση του;
«Αρνητικές συνέπειες δεν είχε. Έχει όμως απαιτήσεις και προκλήσεις. Η αναγνώριση της θέσης μας συνεπάγεται ότι όλες οι δραστηριότητες και οι λειτουργίες μας και προπάντων οι απόφοιτοί μας, πρέπει να αναγνωρίζεται ότι ανήκουν στο επίπεδο αυτό. Απαιτείται λοιπόν συνεχής προσπάθεια από όλους μας, το προσωπικό και τους φοιτητές μας, για να διατηρήσουμε τα πολλά ισχυρά μας σημεία και να καλύψουμε τις όποιες αδυναμίες το ταχύτερο δυνατό. Η ανωτατοποίηση, λοιπόν, μας δίδει δυνατότητες, αλλά σε ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Κύριο πλεονέκτημα είναι βέβαια η καλύτερη αναγνώριση των αποφοίτων μας, που αποτελεί και τον καταστατικό μας στόχο.»
Πόσα βήματα πρέπει να γίνουν ακόμα για ουσιαστική αναβάθμιση των ΤΕΙ;
«Η Ακαδημαϊκή Ολοκλήρωση των Ιδρυμάτων μας προϋποθέτει πρώτα και κύρια τη δυνατότητα αυτοδύναμων Μεταπτυχιακών Σπουδών. Στο Ίδρυμά μας υπάρχει αυτή τη στιγμή πληθώρα μεταπτυχιακών δραστηριοτήτων σε προχωρημένη φάση υλοποίησης αλλά και σε ανάπτυξη, σε συνεργασία με ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια. Αυτές περιλαμβάνουν Μεταπτυχιακά Προγράμματα Ειδίκευσης (Masters), εκπόνηση διδακτορικών διατριβών, διδασκαλία από εμάς σε μεταπτυχιακά Προγράμματα Πανεπιστημίων κ.ά. Έχουμε, λοιπόν, πολλαπλές εμπειρίες, τις απαραίτητες υποδομές και λειτουργίες και το δυναμικό, αλλά βρισκόμαστε σε αναμονή του σχετικού νόμου γι αυτόνομα Ματαπτυχιακά από τα ΤΕΙ, που όμως βραδύνει.
Άλλο σημαντικό βήμα αποτελεί η διασφάλιση και πιστοποίηση των τεχνικών, οικονομικών και λοιπών διαχειριστικών υπηρεσιών του Ιδρύματός μας σε σχέση με τη Διαχειριστική Επάρκεια για την αξιοποίηση κοινοτικών Προγραμμάτων και την διαχείριση σχετικών έργων. Η διαδικασία αυτή έχει ήδη ξεκινήσει, με μέριμνα του αντιπροέδρου επί των Οικονομικών κ. Ι. Καλλιακάτσου και θα ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες.
Καίριας σημασίας είναι και η θεσμική αναδιοργάνωση του Ιδρύματος. Η ανωτατοποίηση συνεπάγεται νέο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, νέο Οργανισμό Διοικητικών Υπηρεσιών και νέο Κανονισμό Σπουδών. Αυτά θα πρέπει να γίνουν, μέσα από διαβουλεύσεις με τους φορείς και μονάδες του Ιδρύματός μας, στους επόμενους λίγους μήνες.»
Πόσο κατοχυρωμένοι είναι οι πτυχιούχοι των ΤΕΙ; Ποια είναι η θέση τους στην αγορά εργασίας;
«Εδώ υπάρχουν πραγματικά ζητήματα για συζήτηση. Τα περισσότερα Τμήματα των ΤΕΙ έχουν θεσμοθετημένα επαγγελματικά δικαιώματα. Αρκετά όμως ακόμα δεν έχουν. Στο ΤΕΙ Κρήτης οι Πτυχιούχοι μας από το Τμήμα Πολιτικών Δομικών έργων έχουν πολύ σοβαρό πρόβλημα, ενώ οι προτίμηση για τις σπουδές στο Τμήμα αυτό είναι πολύ υψηλή. Τα τελευταία χρόνια έχει δρομολογηθεί η θεσμοθέτηση των δικαιωμάτων από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά πρόσφατα έχει ανασταλεί. Η διεκδικητική μας προσπάθεια στον τομέα αυτό πρέπει να ενταθεί.
Η γενικότερη αναγνώριση των αποφοίτων μας τα τελευταία χρόνια βελτιώνεται. Αυτό βέβαια οφείλεται, στη μεθοδική δουλειά μας στην αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών, στην καλή δουλειά των εκπαιδευτικών μας στην εκπαίδευση και στην αλληλεπίδραση με τους εξωτερικούς φορείς, στη μεγαλύτερη στροφή των φοιτητών μας προς τις απαιτήσεις των θέσεων απασχόλησης, και ασφαλώς στη γενικότερη εξωστρέφεια των Μονάδων του Ιδρύματος, με ουσιαστική εμπλοκή των τελειοφοίτων μας στις πολλαπλές συνεργασίες μας.»
Ανησυχείτε για τυχόν αντιδράσεις από μέρους των φοιτητών κατά τη διαδικασία εκλογής;
«Οι φοιτητές μας είναι γενικότερα ανήσυχοι για τα τεκταινόμενα στην Παιδεία και ευρύτερα. Αυτό το εκφράζουν με πολλούς τρόπους. Εγώ προσωπικά και οι συνεργάτες μου συζητούμε σε κάθε ευκαιρία τα ζητήματα αυτά που απασχολούν τους φοιτητές μας, μαζί τους. Είμαι βέβαιος ότι οι φοιτητές αναγνωρίζουν την ανάγκης της ομαλής λειτουργίας της διοίκησης του Ιδρύματος για την αδιάλειπτη εξασφάλιση των προϋποθέσεων για τις σπουδές τους, αλλά και της ομαλής διαδικασίας εκλογής της επόμενης διοίκησης. Επίσης είμαι βέβαιος ότι θα σκεφθούν πολύ σοβαρά πριν αποφασίσουν οτιδήποτε που θα προκαλούσε πρόβλημα στη διαδικασία των εκλογών και θα έθετε τη λειτουργία του Ιδρύματος σε κατάσταση αβεβαιότητας και αδυναμίας των ζητημάτων που εξελίσσονται ταχύτατα.»
Πώς κρίνετε εσείς τον τελευταίο Νόμο για την Παιδεία;
«Ο Νόμος 3549/ 2007 περιλαμβάνει κάποιες διατάξεις που είτε είναι απαραίτητες λόγω της ανωτατοποίησης και της εξέλιξης των ζητούμενων της Παιδείας, είτε βελτιώνουν τη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της επικοινωνίας των φοιτητών με τους καθηγητές και το Τμήμα τους (ιστοσελίδες καθηγητών και μαθημάτων κ.ά.), είτε προβλέπουν παροχές στους φοιτητές, όπως ένα τουλάχιστον βιβλίο σε κάθε μάθημα για κάθε φοιτητή δωρεάν. Αυτές τις διατάξεις τις κρίνουν θετικά και τις αποδέχονται όλοι οι φοιτητές και όλοι οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί. Άλλες διατάξεις περιλαμβάνουν προβλέψεις είτε με προσανατολισμό που αμφισβητείται από πολλούς φοιτητές μας είτε επειδή έχουν δυσκολίες εφαρμογής που σε πολλές περιπτώσεις εμφανίζονται σήμερα ανυπέρβλητες. Συγκεκριμένα άρθρα του Νόμου είναι σίγουρο ότι προβληματίζουν πλέον σοβαρά το Υπουργείο Παιδείας και ασφαλώς τα Ιδρύματα. Εμείς βέβαια δηλώνουμε παρόντες σε όποιο σχετικό διάλογο και διαβουλεύσεις για βελτιώσεις και τροποποιήσεις με σκοπό την άρση αδιεξόδων.»