Ρεπορτάζ Σοφία Τσεντελιέρου

Ταλαιπωρήθηκαν χθες οι τελειόφοιτοι και απόφοιτοι Ενιαίου Λυκείου που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, εξαιτίας της καθυστέρησης μιας ώρας περίπου στην αποστολή των θεμάτων.

Λόγω της ζέστης, του άγχους και της αναμονής υπήρξαν περιστατικά λιποθυμίας. Μάλιστα, μια μαθήτρια από το 5ο Λύκειο Ηρακλείου μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο.

Η αποστολή των θεμάτων των Αρχαίων Ελληνικών και της Φυσικής κατεύθυνσης σε όλα τα εξεταστικά κέντρα της χώρας καθυστέρησε με απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων. Συγκεκριμένα, εξαιτίας ενός τροχαίου στη Θεσσαλονίκη κατέστη αδύνατη η πρόσβαση δώδεκα υποψηφίων, που μεταφέρονταν με λεωφορείο στα εξεταστικά κέντρα. Από την επιτροπή κρίθηκε σωστό να καθυστερήσει η έναρξη των εξετάσεων για τους 98.000 περίπου υποψήφιους, προκειμένου να προλάβουν και οι δώδεκα μαθητές να φθάσουν στο εξεταστικό κέντρο… Στο μεταξύ επικράτησε εκνευρισμός μεταξύ των μαθητών, το άγχος των οποίων εντάθηκε περισσότερο.

Ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου Γιώργος Τζωρμπατζάκης δήλωσε σχετικά «Η καθυστέρηση υπήρξε με απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, γιατί ορισμένοι μαθητές δε μπορούσαν να προσέλθουν σε εξεταστικά κέντρα της Θεσσαλονίκης. Αυτό επηρέασε τις εξετάσεις. Είχαμε καθυστέρηση τριών τετάρτων. Όμως, δόθηκαν οι απαραίτητες διευκρινίσεις στα εξεταστικά κέντρα και οι εξετάσεις από εκεί και πέρα εξελίχθηκαν ομαλά».

Σχετικά με τους μαθητές στους οποίους παρουσιάζονται προβλήματα υγείας και αδυνατούν να συνεχίσουν την εξέταση, ο κ.Τζωρμπατζάκης δήλωσε ότι ανάλογα με τη διάγνωση από το νοσοκομείο, όπου οδηγούνται, χαρακτηρίζονται δικαιολογημένα απόντες και συμμετέχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις, οι οποίες διεξάγονται το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου.

Κλιμακούμενης δυσκολίας ήταν τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών θεωρητικής κατεύθυνσης. Τα θέματα απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους μαθητές με συνδυαστική ικανότητα όσον αφορά στο γνωστό κείμενο, ενώ πιο εύκολα χαρακτηρίστηκαν εκείνα του άγνωστου.

Ένα μεγάλο μέρος της ύλης κάλυπταν τα θέματα της Φυσικής θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης. Όσον αφορά στο μάθημα της Φυσικής όπου εξετάστηκαν οι μαθητές της θετικής και της τεχνικής κατεύθυνσης, ήταν επίσης κλιμακούμενης δυσκολίας, ενώ τα δύο τελευταία ερωτήματα του τέταρτου θέματος απαιτούσαν μεγάλη προσοχή.



Τα θέματα



Τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών μπορούν να χαρακτηριστούν βατά, όπως αναφέρουν οι φιλόλογοι Μύρων Γιαννακάκης και Τόνια Χαιρέτη από το φροντιστήριο «Κύκλος», οι οποίοι προσθέτουν ότι από την άλλη πλευρά απευθύνονταν σε μαθητές πολύ καλά προετοιμασμένους, με ικανότητα συνδυαστικής σκέψης και καλής γνώσης του τρόπου της φιλοσοφικής επιχειρηματολογίας του Αριστοτέλη. Οι ίδιοι σχολιάζουν τα θέματα ως εξής:

«Ως προς το διδαγμένο κείμενο, τα παιδιά καλούνταν να δώσουν απαντήσεις που αφορούσαν σε δύο ενότητες, τη 14η και την 20η των «Πολιτικών». Οι δύο πρώτες ερωτήσεις αναφέρονταν στην 20η ενότητα και πιστεύουμε ότι μπορούσαν να αναπτυχθούν επαρκώς από τους μαθητές, αφού η διατύπωσή τους ήταν ξεκάθαρη.

Ας τονιστεί δε ότι η 20η ενότητα ήταν από τις αναμενόμενες. Όσον αφορά στο ερώτημα Β3 ήταν το πιο απαιτητικό γιατί τα παιδιά έπρεπε να συνδυάσουν γνώσεις και από τις δύο ενότητες και να αναφερθούν γενικά στο ρόλο των νομοθετών στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής της πόλης.

Το Β4 ερώτημα που αναφερόταν στην εισαγωγή ελπίζουμε ότι, αν και μη αναμενόμενο, οι μαθητές που είχαν διαβάσει όλη την εισαγωγή θα μπορούσαν νʼ ανταποκριθούν σʼ αυτό.

Όσον αφορά στο αδίδακτο κείμενο, ο Ξενοφώντας θεωρείται ένας από τους συγγραφείς που παραδοσιακά δε δυσκολεύει τα παιδιά. Ωστόσο, υπήρχαν κάποια σημεία τα οποία έπρεπε να προσεχθούν ιδιαίτερα. Οι γραμματικές παρατηρήσεις ήταν απλές, γιατί αποτελούν καθημερινή πρακτική στο μάθημα του άγνωστου. Το ίδιο θα λέγαμε ότι ισχύει και για το ερώτημα Γ3α, που αναφερόταν στις συντακτικές παρατηρήσεις. Τέλος, όσον αφορά στο Γ3β ερώτημα, τα παιδιά καλούνταν να εντοπίσουν και να αναγνωρίσουν τους δύο υποθετικούς λόγους του κειμένου, κάτι το οποίο λογικά δεν τους δυσκόλεψε, αφού είναι μια ενότητα στο συντακτικό στην οποία δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα».

Τα θέματα των αρχαίων Ελληνικών Kατεύθυνσης ήταν κλιμακούμενης δυσκολίας, σύμφωνα με τη φιλόλογο Αργυρώ Μπενέτου από το φροντιστήριο «Ορόσημο». «Συγκεκριμένα, το διδαγμένο κείμενο απευθυνόταν σε καλά προετοιμασμένους μαθητές και απαιτούσε κριτική σκέψη και συνδυαστική ικανότητα.

Η συγκεκριμένη ενότητα ήταν αναμενόμενη καθώς θίγει το επίκαιρο θέμα της παιδείας . Ιδιαίτερη προσοχή έπρεπε να δοθεί στη Β3 ερώτηση» λέει η κυρία Μπενέτου και καταλήγει «Όσον αφορά το αδίδακτο τα θέματα δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερη δυσκολία, εκτός από ορισμένα σημεία στη μετάφραση του κειμένου. Στις γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις μπορούσε να αντεπεξέλθει η πλειοψηφία των μαθητών».

Όσον αφορά στο μάθημα της Φυσικής όπου εξετάστηκαν οι μαθητές της θετικής και της τεχνικής κατεύθυνσης, ο φυσικός Μανόλης Χριστοδουλάκης το φροντιστήριο «Θεμέλιο» αναφέρει «Τα φετινά θέματα ήταν σαφή ως προς τη διατύπωση και απλωμένα σχεδόν σε όλη την ύλη.

Βασική προϋπόθεση η προσεκτική ανάγνωση κάθε θέματος για την αποφυγή λάθους διότι τα θέματα ήταν έξυπνα διατυπωμένα.

Τα ερωτήματα των τριών πρώτων θεμάτων δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία εφόσον ο υποψήφιος ήταν σωστά προετοιμασμένος. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτούσαν τα δύο τελευταία ερωτήματα του 4ου θέματος».

Σχολιάζοντας τα θέματα της Φυσικής ο φυσικός Γιώργος Γραμματικάκης από το φροντιστήριο «Ομόσημο» λέει «Τα φετινά θέματα Φυσικής κατεύθυνσης χαρακτηρίζονται κλιμακούμενης δυσκολίας, με ζητήματα που περιείχαν ολόκληρη τη διδακτέα ύλη. Εξαίρεση αποτέλεσε ένα ερώτημα Σωστό-Λάθος που αναφερόταν σε σημείο που οι υποψήφιοι δε μπορούσαν να γνωρίζουν με βεβαιότητα.

Αρκετά προσεγμένα χαρακτηρίζει τα φετινά θέματα της Φυσικής ο φυσικός Γιώργος Κλήμης από το φροντιστήριο «Πορεία».

Ο ίδιος επισημαίνει τα εξής: «Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές, δεν είχαν να αντιμετωπίσουν σημεία εξαιρετικής δυσκολίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στο σύνολό τους τα θέματα ήταν απλά. Έχρηζαν ιδιαίτερης προσοχής, με το φάσμα των ερωτήσεων να εκτείνεται, σωστά, στο μεγαλύτερο μέρος της εξεταστέας ύλης.

Από το τυπικά ευκολότερο πρώτο θέμα, μέχρι το τυπικά δυσκολότερο τέταρτο, υπήρχαν ερωτήματα με διάφορους βαθμούς δυσκολίας, με αποτέλεσμα κανένα από τα θέματα να μην είναι συνολικά απαγορευτικό για την πλειοψηφία των υποψηφίων.

Συνοψίζοντας, νομίζω ότι φέτος τα θέματα δεν θα προκαλέσουν αντιδράσεις όπως τα περσινά, ούτε θα δημιουργήσουν αίσθημα απογοήτευσης στους μαθητές που εργάστηκαν με συνέπεια και σύστημα, στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς».

Οι εξετάσεις



Οι τελειόφοιτοι και οι παλιοί απόφοιτοι εσπερινών Ενιαίων Λυκείων σήμερα εξετάζονται στην Ιστορία θεωρητικής κατεύθυνσης, τη Βιολογία θετικής κατεύθυνσης και την Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον τεχνολογικής κατεύθυνσης. Οι υποψήφιοι των ημερήσιων Ενιαίων Λυκείων επιστρέφουν στα εξεταστικά κέντρα αύριο Σάββατο για να διαγωνιστούν στα Λατινικά θεωρητικής κατεύθυνσης, στη Χημεία θετικής κατεύθυνσης και στις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος πληροφορικής και υπηρεσιών).