Της Κατερίνας Μυλωνά

Επαναλήψεις και όχι άγχος είναι οι λέξεις- κλειδιά για την επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Το παραπάνω τονίζουν στην «Π» φροντιστηριούχοι του Ηρακλείου που συμβουλεύουν τους υποψήφιους για το τι πρέπει να προσέξουν ενόψει της έναρξης των εξετάσεων στις αρχές Ιουνίου.

Ο πρόεδρος του συλλόγου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Ηρακλείου, διευθυντής του φροντιστηρίου ΟΡΟΣΗΜΟ

κ. Μανόλης Καζαντζάκης, τονίζει πως «είναι φυσικό να υπάρχει άγχος σ΄όλους τους υποψηφίους, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων.

Το άγχος αυτό μπορεί να γίνει δημιουργικό αν ο κάθε μαθητής-τρια, ο κάθε εκπαιδευτικός και κυρίως η οικογένεια λειτουργήσει προς την κατεύθυνση αυτή».

Υπάρχουν βέβαια μερικοί βασικοί κανόνες που καλό είναι να τηρηθούν όσο γίνεται καλή και υγιεινή διατροφή (όχι δίαιτα), επτά με οχτώ ώρες ύπνος οπωσδήποτε τον τελευταίο μήνα, απαραίτητα μια βόλτα το Σαββατοκύριακο, τα θέματα συζήτησης στο σπίτι να μην αφορούν τις εξετάσεις, ήρεμο οικογενειακό κλίμα χωρίς υπερβολές.

Όσον αφορά την ύλη, χρειάζεται καλός προγραμματισμός μελέτης. «Δεν υπάρχουν θέματα SOS. Καλύπτουμε όλη την ύλη προσεκτικά» τονίζει ο κ. Καζαντζάκης. Αναφέρει ακόμα ότι τις τελευταίες μέρες δεν αναλωνόμαστε στη μελέτη νέων θεμάτων. «Κάντε διαλείμματα κατά τη διάρκεια του διαβάσματος. Και ας μην ξεχνάμε, οι πόλεμοι κερδίζονται μετά από πολλές μάχες που είναι πότε επιτυχείς και πότε όχι» καταλήγει.

Η καινοτομία

«Δίμηνο - φωτιά για τους υποψηφίους των πανελλήνιων εξετάσεων αυτό που ακολουθεί» τονίζει ο κ. Γιώργος Μακράκης από το φροντιστήριο ΘΕΜΕΛΙΟ.

Ειδικότερα, οι πανελλήνιες εξετάσεις θα διαρκέσουν από τις 6 ώς τις 21 για τα Επαγγελματικά Λύκεια και από τις 7 ως τις 19 Ιουνίου τα Γενικά.

Τα ειδικά μαθήματα θα εξεταστούν μεταξύ 22 και 30 Ιουνίου.

Οι επαναληπτικές πανελλήνιες θα γίνουν τον Σεπτέμβριο, στις οποίες οι υποψήφιοι θα εξεταστούν σε όλα τα μαθήματα.

Σχετικά με την κατάθεση των μηχανογραφικών δεν έχει καθοριστεί ο ακριβής χρόνος, αλλά ως είθισται κατατίθενται το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου και μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων.

«Καινοτομία της φετινής χρονιάς αποτελεί το γεγονός ότι στους υποψήφιους των ΕΠΑΛ δίνεται ένα ειδικό ποσοστό θέσεων 1% σε πανεπιστημιακές σχολές επί του αριθμού των θέσεων ανά τμήμα από αυτά που προβλέπει το σχετικό ΦΕΚ της κυβερνήσεως.

Οι υποψήφιοι λοιπόν θα πρέπει πλέον να επιδοθούν σε επαναλήψεις, να αντιληφθούν ότι όλα τα θέματα της εξεταστέας ύλης είναι πιθανά θέματα στις εξετάσεις.

Η καλή ψυχολογία και οι μηχανισμοί αποφόρτισης από το άγχος που πρέπει να υιοθετηθούν από τους υποψήφιους αποτελούν σαφέστατα αρωγούς για την επιτυχία τους» τονίζουν.

Εκμετάλλευση της παράτασης

Ο διευθυντής του φροντιστηρίου “Πουκαμισάς” Ηρακλείου, κ. Μανόλης Μαυράκης, αναφέρει πως «χρόνια τώρα είχαμε συνηθίσει τις πανελλαδικές εξετάσεις να ξεκινούν 15-20 Μαΐου, πριν τη διεξαγωγή των απολυτήριων εξετάσεων στο σχολείο. Όλα ήταν «συγκεντρωμένα» στον απόλυτο στόχο: τις πανελλαδικές. Διάβασμα, άγχος, αγωνία για την επιτυχία και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση”.

Σχολιάζει ακόμα, ότι και ξάφνου φέτος, επειδή η τυπική απόκτηση του απολυτηρίου «θεωρείται» προϋπόθεση για τη συμμετοχή στις πανελλαδικές και την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ της χώρας, χωρίς να αλλάξουν τα υπόλοιπα δεδομένα της διαδικασίας της εισαγωγής, μετατίθενται οι πανελλαδικές εξετάσεις τρεις εβδομάδες μετά από τα συνηθισμένα, δηλαδή μετά το τέλος των σχολικών εξετάσεων.

Όπως λέει, «φυσικά η σκέψη και η ψυχή μας είναι δίπλα στους υποψηφίους, στους μαθητές – μαχητές μας, που φυσικά δεν πρέπει να αλλάξουν στοχοθεσία. Η συμβουλή μου είναι να εξακολουθήσουν να μελετούν για τις πανελλαδικές και να μετατρέψουν το μειονέκτημα σε πλεονέκτημα. Την παράταση χρόνου ως τις 7 Ιουνίου να την εκμεταλλευτούν προς την ίδια κατεύθυνση» τονίζει.

Ακόμα και τις μέρες των ενδοσχολικών εξετάσεων (κατά τις οποίες τα Φροντιστήρια Πουκαμισάς Ηρακλείου υποστηρίζουν κανονικά την προετοιμασία των υποψηφίων) πρέπει να αφιερώνουν χρόνο στην προετοιμασία των πανελλαδικών. Απλώς χρειάζεται ψυχραιμία και καλό προγραμματισμό ώς το τέλος.

Μια μάχη από τις πολλές

Ο διευθυντής του Εκπαιδευτικού Οργανισμού «ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ», κ. Γιώργος Μανδαλάκης, αναφέρει πως σε ενάμιση μήνα περίπου ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις. Οι υποψήφιοι φέτος, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, καλούνται στο πλαίσιο του καινούριου εξεταστικού συστήματος να εξεταστούν σε πρώτο στάδιο στα ενδοσχολικά μαθήματα για την εξασφάλιση του απολυτηρίου του Λυκείου και σε δεύτερο στάδιο να διαγωνιστούν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

« Δοθέντος, λοιπόν, ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις φέτος ξεκινούν αργά, οι υποψήφιοι είναι σημαντικό να κρατήσουν δυνάμεις και να αντιμετωπίσουν τις ενδοσχολικές εξετάσεις σαν πρόβα των πανελλαδικών. Τα παιδιά δεν πρέπει να αφήνουν το άγχος να τα καταβάλλει αλλά με καθαρό μυαλό και ψυχραιμία να διανύσουν το μονοπάτι που θα τα οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων τους» τονίζει.

Όπως εξηγεί, βασικότερες προϋποθέσεις όλων βέβαια είναι η σωστή προετοιμασία, οι συστηματικές επαναλήψεις, κατά το τελευταίο αυτό διάστημα που τους απομένει και πάνω απʼ όλα η σωστή διατροφή, η ξεκούραση και η καλή ψυχολογία, που θα τους εξασφαλίσουν ενέργεια και αντοχή για την υλοποίηση των στόχων τους. «Ας μην ξεχνούν οι υποψήφιοι ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια μάχη από τις πολλές της ζωής και η νίκη ή η ήττα σε αυτήν δεν πρέπει να ταυτίζεται με την αξία του ατόμου. Καλό θα είναι αυτές τις τελευταίες μέρες οι γονείς τους να μην αλλάξουν τις συνήθειες που επικρατούν στο σπίτι τους και να μην αγχώνουν με τον τρόπο τους τα παιδιά τους.

Καλή τύχη σε όλα τα παιδιά με πίστη στο στόχο!» καταλήγει.

Ψυχραιμία για την επιτυχία

Ο κ. Γιώργος Γραμματικάκης από το Φροντιστηριακό Όμιλο ΕΝΑ αναφέρει πως σε λιγότερο από δύο μήνες κλείνει η αυλαία της σχολικής χρονιάς και οι τελειόφοιτοι των Λυκείων θα έρθουν αντιμέτωποι με τις εξετάσεις για τις οποίες προετοιμάζονται τα τελευταία τρία χρόνια.

«Η καινοτομία αυτής της χρονιάς με τη μετατόπιση του χρονικού πλαισίου των πανελληνίων εξετάσεων δημιούργησε πρόσθετο άγχος στους φετινούς υποψηφίους. Ωστόσο, οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου πρέπει να θεωρήσουν την ψυχραιμία και τη μεθοδευμένη επανάληψη βασικό όπλο της επιτυχίας τους» αναφέρει.

Τονίζει ακόμα πως «ως εκπαιδευτικοί συμβουλεύουμε τους υποψηφίους να οργανώσουν σωστά τον χρόνο τους, ώστε να καλύψουν επαρκώς την εξεταστέα ύλη όλων των μαθημάτων δίνοντας παράλληλα ιδιαίτερη έμφαση στις σημειώσεις των σχολικών εγχειριδίων.

Στη διαδικασία αυτή δεν πρέπει να υποτιμούμε τον υποστηρικτικό ρόλο της οικογένειας αλλά και του ευρύτερου εκπαιδευτικού και κοινωνικού περιβάλλοντος. Όλοι πρέπει να σταθούμε αρωγοί στην προσπάθεια των μαθητών μειώνοντας το άγχος και ενισχύοντας την αυτοεκτίμησή τους.

Καταληκτικά θα μπορούσαμε να υπενθυμίσουμε στους μαθητές ότι όλα τα θέματα είναι πιθανά. Οτιδήποτε απαντάμε πρέπει να είναι επαρκώς δικαιολογημένο. Οι πλεονασμοί και οι αοριστίες είναι δείγμα ακρισίας. Προσοχή δίνουμε και στη σωστή αρίθμηση των απαντήσεων καθώς και στη σαφή διάκριση των υποερωτημάτων».