Του Γιάννη Ζωράκη

Το εγχείρημα των mini bus που φαίνεται να σχεδιάζεται από το Δήμο Ηρακλείου δεν μπορεί να έχει καμία τύχη μέσα στην πόλη.

Αυτό υποστηρίζει ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου Καλλέργος Βουλγαράκης, μιλώντας στην «Π» μετά από συνάντηση που είχε με τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων Γιάννη Αναστασάκη, αναφορικά με την επικαιροποίηση και πιλοτική εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης για την παλιά πόλη.

Και μπορεί ο Δήμος Ηρακλείου να αναφέρεται σε χθεσινή ανακοίνωσή του στην επικαιροποίηση της μελέτης, ωστόσο φαίνεται πως υπάρχουν πολλά ερωτηματικά γύρω από το ζήτημα που πρέπει να διερευνηθούν. Κατʼ αρχάς η δημοτική αρχή αναφέρεται σε μια επικαιροποίηση και πιλοτική εφαρμογή μελέτης, την οποία έχει εξαγγείλει από πέρυσι. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τη γνωστή μελέτη Ρέντζου, που είναι ο επίσημος μελετητής του Δήμου Ηρακλείου από τη δεκαετία του ʼ90. Το βασικό μοντέλο της μελέτης προέβλεπε αποκλεισμό των Ι.Χ. από το σταυρό της πόλης και ενίσχυση της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς. Η πρόταση του μελετητή αναπροσαρμόστηκε το 2002 και το 2007, για να φθάσουμε στο 2016, όπου παραμένει ασαφές το τελικό μοντέλο διαχείρισης της κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης. Ενώ λοιπόν υπάρχουν αναφορές για την πρόθεση επικαιροποίησης, η δημοτική αρχή δεν δίνει σαφές χρονοδιάγραμμα ως προς την εφαρμογή της, όταν μάλιστα έχουν ήδη δοθεί αρκετά χρήματα γιʼ αυτή.

Αναφορικά με αυτό καθαυτό το ζήτημα των mini bus εντός των τειχών, η δημοτική αρχή παρέδωσε σε σχετική συνάντηση στην διοίκηση των ΚΤΕΛ δύο σχέδια εκ των οποίων το ένα είναι 9 ετών και το δεύτερο 14 ετών.

«Η δημοτική αρχή μου παρέδωσε δύο σχέδια με ημερομηνία Μάιος του 2007 το ένα και Ιούνιος του 2002 το άλλο» αναφέρει με δηλώσεις του στην «Π» ο κ. Βουλγαράκης χαρακτηριστικά.

Όπως προκύπτει από το πλαίσιο που θέτει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ, το πρόβλημα εντός των τειχών δεν σχετίζεται με το μέγεθος των λεωφορείων, αλλά με τα γενικότερα κυκλοφοριακά προβλήματα που προκύπτουν λόγω της παντελούς έλλειψης παιδείας, αλλά και της αδυναμίας της δημοτικής αρχής να ελέγξει το κέντρο.

«Σε μία πόλη που υπάρχουν τόσα πάρκινγκ στο κέντρο της, τα οποία μένουν άδεια, το κυρίαρχο πρόβλημα της παλιάς πόλης δεν είναι το μέγεθος των λεωφορείων, αλλά η παράνομη στάθμευση» τονίζει ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ.

Όπως συνεχίζει ο κ. Βουλγαράκης, η εικόνα που παρουσιάζει το κέντρο της πόλης παραμένει απογοητευτική, με οχήματα να σταθμεύουν τις ώρες αιχμής σε κάθε πιθανό σημείο και τον Δήμο να αδυνατεί να ελέγξει με οποιοδήποτε τρόπο την κατάσταση.

Ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ υποστηρίζει πως κανένα τέτοιου είδους εγχείρημα δεν είναι δυνατό να στεφθεί από επιτυχία, αν ο Δήμος δεν προχωρήσει σε ένα συνολικό σχέδιο αποσυμφόρησης του κέντρου από οχήματα.

Από τα δεδομένα μάλιστα φαίνεται πως ακόμα κι αν ο Δήμος προχωρήσει στην εφαρμογή και τελική υλοποίηση των μελετών, αυτό δεν συνεπάγεται άμεσα τη μη ύπαρξη μεγάλων λεωφορείων στο κέντρο της πόλης.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Αστικού ΚΤΕΛ επίσης, στην περίπτωση που η δημοτική αρχή θελήσει να εφαρμόσει την εντός τειχών μετακίνηση των επιβατών με mini bus, αυτό πρακτικά δεν θα μπορέσει να γίνει, λόγω αδυναμίας υλοποίησης.

«Στο Ηράκλειο δεν υπάρχει η δυνατότητα για μετεπιβίβαση από κανονικού μεγέθους λεωφορεία σε mini bus» αναφέρει ο κ. Βουλγαράκης, που διευκρινίζει:

«Αν παρʼ όλα αυτά η δημοτική αρχή θελήσει να προχωρήσει στο συγκεκριμένο σχέδιο, που θεωρούμε ότι ως εγχείρημα δεν μπορεί να έχει καμία τύχη, εμείς είμαστε εδώ για να συζητήσουμε. Αλλά σε αυτή την περίπτωση, το κόστος κίνησης των mini bus θα πρέπει να πληρώνεται από τον διατάσσοντα, δηλαδή το Δήμο».

Όπως διευκρινίζει, καταληκτικά ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ, η διοίκηση της εταιρείας δεν είναι αρνητική στο να γίνουν αλλαγές για τη διευκόλυνση της κίνησης μέσα στο κέντρο και εντός των τειχών. Ειδικότερα όμως ο κ. Βουλγαράκης κάνει σαφές ότι αν δεν υπάρξει ένας συνολικότερος σχεδιασμός και αν δεν ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα εδρασμένα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αποσυμφόρησης, το εγχείρημα των mini bus είναι ανέφικτο, ενώ οι όποιες συζητήσεις περί αυτού, χωρίς ουσία.