Μειοψηφικό ποσοστό στην εταιρεία διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θέλει να διατηρήσει η ελληνική κυβέρνηση, αλλά όλα θα κριθούν από τα συμπεράσματα νομοτεχνικής μελέτης που προωθείται αυτήν την περίοδο.

Μέσω της μελέτης διερευνάται η δυνατότητα αλλαγών στους όρους της σύμβασης, όπως η διατήρηση μειοψηφικού ποσοστού, «χωρίς να τρωθεί το κύρος του διαγωνισμού που προχώρησε το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων» (ΤΑΙΠΕΔ) και στον οποίο επικράτησε σχήμα υπό τη γερμανική Fraport.

Διερευνάται, επίσης, η δυνατότητα μείωσης της περιόδου εκμετάλλευσης η οποία με βάση την αρχική σύμβαση ανέρχεται σε 40 χρόνια.

Μάλιστα, κατά την πρόσφατη συνάντηση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport Stefan Schulte, οι Γερμανοί είχαν ενημερωθεί πως η ελληνική πλευρά διερευνά τα συγκεκριμένα θέματα. Προϋπόθεση, όπως προαναφέρθηκε, είναι η ολοκλήρωση του νομοτεχνικού ελέγχου ώστε να επιβεβαιωθεί πως υπάρχει η δυνατότητα αλλαγών με βάση την αρχική προκήρυξη του διαγωνισμού που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Πάντως, στην αγορά προσπαθούν να καταλάβουν πώς το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό (ορισμένοι κυβερνητικοί κύκλοι μιλούν ακόμα και για 33% ώστε να διαθέτει τη λεγόμενη καταστατική μειοψηφία) χωρίς να μειωθεί σημαντικά το τίμημα που είχε προσφέρει η κοινοπραξία των Γερμανών. Η Fraport, σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου, είχε επικρατήσει στο διαγωνισμό με εφάπαξ τίμημα 1,23 δισ. ευρώ.

Μέχρι στιγμής δεν έχουν επιβεβαιωθεί φήμες, οι οποίες δημοσιεύθηκαν στο διεθνή Τύπο, σύμφωνα με τις οποίες εξετάζεται ακόμα και το σπάσιμο του διαγωνισμού σε δύο τμήματα ώστε να παραχωρηθούν τα αεροδρόμια σε δύο ομάδες των επτά και να μην πάνε και τα 14 στον ίδιο όμιλο. «Πρόκειται για ακραίο σενάριο που σίγουρα θα προκαλέσει την αντίδραση της γερμανικής πλευράς» λένε όσοι παρακολουθούν την υπόθεση.

Υπενθυμίζεται πως με βάση την προκήρυξη του διαγωνισμού, τα 14 αεροδρόμια είχαν χωριστεί σε δύο ομάδες των επτά. Το ΤΑΙΠΕΔ μάλιστα είχε τη δυνατότητα να βάλει όρο ώστε όποιος επικρατήσει στη διεκδίκηση της μίας ομάδας να μην μπορεί να διεκδικήσει και τη δεύτερη.

Τελικά αυτός ο όρος δεν ετέθη και η κοινοπραξία της Fraport κατέθεσε την υψηλότερη προσφορά και για τις δύο ομάδες. Στην πρώτη περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας. Η δεύτερη ομάδα απαρτίζεται από τους αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Η συμφωνία με τη γερμανική πλευρά, πάντως, θεωρείται συμφέρουσα διότι η Fraport προσέφερε πολλαπλάσιο τίμημα έναντι τις αποτίμησης του συμβούλου που είχε προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα, βρίσκεται σε εξέλιξη σχετική εισαγγελική έρευνα προκειμένου να διαπιστωθεί γιατί η αποτίμηση ήταν τόσο χαμηλή.

Η προηγούμενη διοίκηση του Ταμείου είχε βασιστεί και σε μελέτη σύμφωνα με την οποία στο αρχικό τίμημα των Γερμανών πρέπει να προστεθεί η ετήσια αμοιβή 22,9 εκατ. ευρώ για κάθε έτος της 40ετούς παραχώρησης (δηλαδή 920 εκατ. ευρώ) και το ποσοστό 28,6% επί των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) το οποίο θα μπαίνει επί 37 χρόνια από τα αεροδρόμια στα κρατικά ταμεία και εκτιμάται συνολικά σε 5,3 δισ. ευρώ.

Δηλαδή το όφελος, με όρους ονομαστικής αξίας, είχε υπολογιστεί σε 7,42 δισ. ευρώ και σε 2,07 δισ. ευρώ με βάση την παρούσα αξία. Πρόσθετο όφελος 330 εκατ. ευρώ προκύπτει από τα έργα αναβάθμισης που θα προχωρήσει, κατά δήλωσή του, ο παραχωρησιούχος στα πρώτα τέσσερα χρόνια εκμετάλλευσης, ενώ για το σύνολο των 40 ετών δρομολογούνται επενδύσεις 1,4 δισ. ευρώ.

Πέραν της κυβερνητικής πρόθεσης για αλλαγές στη σύμβαση, οι αρμόδιοι καλούνται να αντιμετωπίσουν και τα ισχυρά σωματεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) τα οποία προχωρούν σε προειδοποιητική απεργία το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος.