Στην 4η θέση μεταξύ των 28 κρατών -μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με το υψηλότερο ποσοστό πολιτών στο όριο της φτώχειας, βρίσκεται η Ελλάδα.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία δημοσιοποιούνται στην έκθεση του ΙΟΒΕ, το ποσοστό των Ελλήνων που ζούσαν πέρυσι στο όριο της φτώχειας (εισόδημα μικρότερο από το 60% του εθνικού διάμεσου διαθέσιμου εισοδήματος) ανήλθε σε 34,6% ή σε 3.795.100 άτομα. Μάλιστα, το ποσοστό αυτό βαίνει συνεχώς αυξανόμενο από το 2010 και το πρώτο Μνημόνιο (27,6% το 2010, 27,7% το 2011, 31% το 2012 και 34,6% το 2013).

Σε χειρότερη θέση από την Ελλάδα, βρίσκονται η Βουλγαρία (49,3%), η Ρουμανία (41,7%) και η Λετονία (36,2%).

Στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που έχουν εμπλακεί σε Μνημόνια, στο όριο της φτώχειας βρίσκεται το 30% των πολιτών στην Ιρλανδία, το 28,2% στην Ισπανία, το 27,1% στην Κύπρο και το 25,3% στην Πορτογαλία.

Οι πέντε χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά φτώχειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση των «28», είναι η Ολλανδία (15%), η Τσεχία (15,4%), η Σουηδία (15,6%), η Φινλανδία (17,2%) και το Λουξεμβούργο (18,4%). Ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανέρχεται σε 24,8% και στην ευρωζώνη σε 23,3%.

Σημειώνεται, ότι, με βάση επίσης στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο κίνδυνος φτώχειας αυξήθηκε σημαντικά για την Ελλάδα μετά το 2010 και το ποσοστό της σχετικής φτώχειας αυξήθηκε κατά 3,4 εκατοστιαίες μονάδες ή κατά 17,3%. Παράλληλα, το χάσμα της φτώχειας αυξήθηκε κατά 24,1%, ενώ ο κίνδυνος φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού αυξήθηκε κατά 7 εκατοστιαίες μονάδες ή κατά 25,4%.

Πτώση μισθών,

αύξηση φόρων

Στο μεταξύ συνεχίστηκε και το αʼ τρίμηνο εφέτος η κατιούσα στις αμοιβές των υπαλλήλων στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ενώ τον ακριβώς αντίθετο δρόμο ακολουθούν οι φόροι που επιβάλλονται.

Σύμφωνα με τους τριμηνιαίους μη χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς Γενικής Κυβέρνησης, που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ, το αʼ τρίμηνο εφέτος οι αμοιβές εξηρτημένης εργασίας ανήλθαν σε 5,177 δισ. ευρώ (26,4% των συνολικών δαπανών), από 5,406 δισ. ευρώ (23,4% των δαπανών) το αʼ τρίμηνο 2013 και 5,597 δισ. ευρώ (24,4% των δαπανών) το αʼ τρίμηνο 2012.

Στον αντίποδα, οι φόροι που επιβάλλονται στο εισόδημα, ανήλθαν σε 3,525 δισ. ευρώ (21,2% των συνολικών εσόδων) το αʼ τρίμηνο εφέτος, από 2,930 δισ. ευρώ (17,8% των εσόδων) το αʼ τρίμηνο 2013 και 3,371 δισ. ευρώ (17,8% των εσόδων) το αντίστοιχο τρίμηνο του 2012.

Οι κοινωνικές παροχές από το κράτος, μειώθηκαν περαιτέρω σε 9,308 δισ. ευρώ (47,5% των συνολικών δαπανών) το αʼ τρίμηνο εφέτος, από 9,238 δισ. ευρώ (42,7% των δαπανών) το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013 και 10,711 δισ. ευρώ (46,7% των δαπανών) το αʼ τρίμηνο 2012.

Το δημόσιο χρέος αυξήθηκε στο τέλος του αʼ τριμήνου εφέτος σε 314,801 δισ. ευρώ, από 305,679 δισ. ευρώ και 280,405 δισ. ευρώ τα αντίστοιχα τρίμηνα του 2013 και 2012.

Τέλος, στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης καταγράφηκε έλλειμμα 3,005 δισ. ευρώ το α΄ τρίμηνο εφέτος, από έλλειμμα 6,604 δισ. ευρώ το α΄ τρίμηνο 2013 και έλλειμμα 3,993 δισ. ευρώ το αʼ τρίμηνο 2012.