Της Πέλλας Λασηθιωτάκη

Φορτωμένα με 4. 820 τόνους κηπευτικά σε 241 νταλίκες, αναχώρησαν χθες τη νύκτα από το λιμάνι του Ηρακλείου τα πλοία της Minoan και της ANEK – Superfast Ferries, δύο ώρες πριν την έναρξη της απεργίας των ναυτικών που κήρυξε και επιβεβαίωσε χθες η ΠΝΟ, μετά το «ναυάγιο» των επαφών με τα συναρμόδια υπουργεία.
Η χθεσινή αναχώρηση των πλοίων με τα κηπευτικά ήταν μια «βαθειά ανάσα» για τους παραγωγούς, που κατάφεραν να προωθήσουν τα προϊόντα τους στην υπόλοιπη Ελλάδα. Άλλη μία φόρτωση αναμένεται να γίνει το βράδυ της Μ. Τετάρτης, με τη λήξη της απεργίας, έτσι η αγορά θα τροφοδοτηθεί έστω και με διαφορετικούς ρυθμούς από τους συνηθισμένους. Θα «πέσουν» δηλαδή τα προϊόντα στην αγορά σε δύο δόσεις, μαζεμένα, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανόν να μειωθούν οι τιμές τους. Θα υπάρξει επίσης μία μείωση της ζήτησης λόγω της διακοπής των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με τα νησιά.
Ο πρόεδρος του αγροτικού συλλόγου Τυμπακίου Γιώργος Ντισπιράκης, έλεγε χθες ότι καταβάλλονται προσπάθειες και για τη δρομολόγηση πλοίου τύπου Ro Ro αποκλειστικά για τη μεταφορά ευπαθών προϊόντων, προσπάθεια ωστόσο η οποία φαίνεται να ναυάγησε, σύμφωνα με πληροφορίες χθες αργά τη νύκτα.

Φορτώθηκαν χθες 4820 τόνοι κηπευτικά

Όλες οι νταλίκες που ήταν στο λιμάνι χθες το βράδυ μεταφέρθηκαν με τα πλοία της γραμμής για Πειραιά, σύμφωνα με το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου.
Πιο συγκεκριμένα, με το πλοίο της Minoan αναχώρησαν, σύμφωνα με τα ακριβή στοιχεία του λιμεναρχείου 1.138 επιβάτες, 110 φορτηγά, 6 λεωφορεία, 135 ΙΧ. και 67 δίκυκλα.
Με το πλοίο της ANEK Superfast Ferries αναχώρησαν 524 επιβάτες, 131 φορτηγά, 83 Ι.Χ. και 10 δίκυκλα.
Αν υποθέσουμε ότι όλες οι νταλίκες μετέφεραν κηπευτικά και η κάθε νταλίκα 20 τόνους, τότε με τα πλοία της γραμμής από το Ηράκλειο μεταφέρθηκαν 4.820 τόνοι προϊόντα.
Με μέση εμπορική τιμή τα 1,20 ευρώ ανά κιλό, τότε η αξία τους είναι 5,78 εκατ. ευρώ.
Περίπου 100 νταλίκες μεταφέρθηκαν και από το λιμάνι της Σούδας.

Η συνεδρίαση της ΠΝΟ

Στη συνεδρίαση της η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας αποφάσισε απλά να επικυρώσει την παλαιότερη απόφαση της για τη 48ωρη απεργία, χωρίς ψηφοφορία, αλλά και δίχως να ακουστούν διαφορετικές απόψεις από τους συμμετέχοντες συνδικαλιστές, έστω κι αν ανήκουν σε διαφορετικούς πολιτικούς χώρους.
Η μόνη διαφωνία που φάνηκε είναι από την πλευρά επτά σωματείων των ναυτεργατών (όπως καπετάνιοι, αρχιθαλαμηπόλοι – θαλαμηπόλοι) που αντέδρασαν στη στάση συνδικαλιστών του ΠΑΜΕ να διακόψουν, όπως είπαν την προχθεσινή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής. Για το δια ταύτα όμως, την απεργία, δεν φάνηκε να υπάρχουν διαφωνίες.
Οι απεργοί ναυτικοί υπογραμμίζουν ότι δεν πρόκειται να ανεχθούν την κατάρρευση των ταμείων τους και ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς τονίζει ότι αν η κυβέρνηση πράγματι ήθελε θα μπορούσε να είχε διασφαλίσει την ομαλότητα στα λιμάνια. Οι απεργοί αντιδρούν και για την υπαγωγή του οίκου Ναύτου στον ΕΟΠΥΥ. Σύμφωνα με τους συνδικαλιστές οι επαφές με τους Υπουργούς γίνονται για επικοινωνιακούς και όχι ουσιαστικούς λόγους καθώς τα αιτήματα της απεργίας δεν έχουν ικανοποιηθεί έστω και στο ελάχιστο. Τον καθαρά επικοινωνιακό χαρακτήρα των υπουργικών δηλώσεων επεσήμαναν οι συνδικαλιστές λέγοντας μεταξύ άλλων ότι ενώ από το γραφείο του υπουργού Υγείας Ανδρέα Λομβέρδου διέρρεε στον Τύπο ότι είχε προσκαλέσει σε συνάντηση την ΠΝΟ, οι συνδικαλιστές δεν είχαν πάρει προσκλήσεις…

Απάντηση Διαμαντοπούλου

Στην απάντηση της προς την ΠΝΟ η υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Άννα Διαμαντοπούλου είπε ότι αποσύρονται οι ανακοινώσεις για ικανοποίηση αιτημάτων. Τόνισε μάλιστα ότι η κυβέρνηση θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διασφάλιση της ομαλότητας στα λιμάνια. Λάβρος ήταν και ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, ενώ ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γιώργος Καρατζαφέρης ζήτησε την επιστράτευση των εργαζομένων.
Αλλά η επιστράτευση ήταν αδύνατο να γίνει για διαδικαστικούς λόγους. Κι αυτό, διότι έπρεπε να είχαν προηγηθεί η έκδοση των δελτίων επιστράτευσης και η διανομή τους στον καθένα απεργό χωριστά, πράγμα αδύνατο λίγες ώρες πριν την έναρξη της απεργίας.
Ένταση υπήρξε ωστόσο και στις σχέσεις μεταξύ Διαμαντοπούλου και εφοπλιστών ακτοπλοΐας, όταν η Υπουργός είπε ότι οι εφοπλιστές κάθε άλλο παρά διαφωνούν με την απεργία των ναυτικών. Από την πλευρά τους οι ακτοοπλόοι χαρακτήριζαν ατυχείς τις δηλώσεις της Υπουργού και επεσήμαναν ότι κάποιοι την είχαν παραπληροφορήσει.
Νωρίτερα η κ. Διαμαντοπούλου είχε χαρακτηρίσει υποκινούμενη την απεργία από την πλευρά του ΚΚΕ. Να σημειωθεί ότι οι συνδικαλιστές του ΚΚΕ είναι μειοψηφία (πέντε στους δεκαεννέα) στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ.

Τι λέει το ΚΚΕ

«Ο αγώνας των ναυτεργατών είναι δίκαιος, είναι αγώνας για τη δουλειά και την επιβίωση, τονίζει σε ανακοίνωση του το ΚΚΕ και επισημαίνει: Η επίθεση που εξαπολύεται από τους εφοπλιστές, τα ΜΜΕ και τα κόμματα του κεφαλαίου στη διήμερη απεργία των ναυτεργατών είναι θρασύτατη. Η πολιτική που εφαρμόζει η συγκυβέρνηση είναι εκείνη που τσακίζει νησιώτες, φτωχομεσαίους αγρότες και εργαζόμενους. Οι ίδιοι που αυξάνουν τα ναύλα, προωθούν την ανασφάλιστη, μαύρη εργασία στα πλοία θέτοντας σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα, μειώνουν δρομολόγια και τσακίζουν συνολικά το εργατικό λαϊκό εισόδημα, παριστάνουν τους υπερασπιστές των νησιωτών και των εργαζομένων»
Επίσης, σε ανακοίνωση της η Παναγροτική Αγωνιστική Συσπείρωση τονίζει ότι «αυτοί που σήμερα χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για τους αγρότες, είναι οι ίδιοι που όταν παλεύουν οι αγρότες στα μπλόκα του αγώνα τους χαρακτηρίζουν «τσιφλικάδες», τεμπέληδες που δήθεν δεν παράγουν αλλά «τρώνε» τις επιδοτήσεις, μεγαλοαγρότες που ξοδεύουν τις επιδοτήσεις στην διασκέδαση και πολλά άλλα.
Είναι οι ίδιοι που σήμερα συκοφαντούν τους ναυτεργάτες και το 1997 έριχναν νύχτα ζάχαρη στα ρεζερβουάρ των τρακτέρ, ξεφούσκωναν λάστιχα, έσπαζαν παρμπρίζ, και ο τότε υπουργός του ΠΑΣΟΚ χαρακτήριζε τους αγωνιστές αγρότες «γαϊδούρια»!