“Αναγκαστήκαμε να κάνουμε νέο διαγωνισμό για το φράγμα Αποσελέμη λόγω των περιβαλλοντικών περιορισμών” απαντά το υπουργείο Υποδομών με επιστολή του στην “Π” και με αφορμή το ρεπορτάζ της 4ης Απριλίου για τα νέα έργα που προγραμματίζονται στην περιοχή. Παράλληλα το υπουργείο υποστηρίζει ότι δεν είναι φωτογραφική η διάταξη που θα μπει στη νέα δημοπράτηση και θεωρεί… ότι η προηγούμενη κυβέρνηση προωθούσε την συμπληρωματική σύμβαση για να δώσει στον ίδιο ανάδοχο το έργο!

Αναλυτικά η απάντηση του υπουργείου Περιβάλλοντος στην “Π” αναφέρει τα εξής:

Σε απάντηση του δημοσιεύματος της εφημερίδας «Πατρίς» του Ηρακλείου Κρήτης, στο φύλλο της 4ης Απριλίου 2011, σχετικά με τη νέα δημοπρασία στα πλαίσια του έργου «Ύδρευση Ηρακλείου & Αγίου Νικολάου από το Φράγμα Αποσελέμη» σας πληροφορούμε τα εξής:

1.Η ανάγκη για διενέργεια νέου διαγωνισμού προέκυψε εξαιτίας των περιβαλλοντικών περιορισμών σε τμήμα των έργων του αρχικού τεχνικού αντικειμένου και συγκεκριμένα στο φαράγγι των Γωνιών.

2.Ο Ταμιευτήρας Φράγματος Αποσελέμη προβλέπεται βάσει της εγκεκριμένης μελέτης να υδροδοτείται κατά το ήμισυ σχεδόν από τις παροχές του χειμάρρου Αποσελέμη και κατά το υπόλοιπο από τις πλημμυρικές παροχές του Οροπεδίου Λασιθίου. Η διοχέτευση των πλημμυρικών παροχών του Οροπεδίου στον ταμιευτήρα του Φράγματος αρχικά προβλεπόταν να γίνει κατά το μεγαλύτερο μέρος μέσω ανοιχτού αγωγού, και αγωγού σε σήραγγα μήκους 1,5 περίπου χλμ. Το γεγονός όμως ότι μεγάλη περιοχή διέλευσης των αγωγών εντάχθηκε σε προστατευόμενες περιοχές (Natura και Corina), δημιούργησε πρόσθετες απαιτήσεις για τους εργοταξιακούς δρόμους οι οποίες θα οδηγούσαν σε εμπλοκή της κατασκευής. Οι εργασίες στις περιοχές αυτές επιτρέπονταν μόνο για τέσσερεις μήνες το χρόνο ( Σεπτέμβριο – Δεκέμβριο), κατά συνέπεια θα επιμηκυνόταν σημαντικά ο χρόνος περαίωσης του έργου.

3.Οι συνθήκες αυτές επέφεραν την ανάγκη τροποποίησης της αρχικής περιβαλλοντικής μελέτης των έργων ενίσχυσης ταμιευτήρα Αποσελέμη από το Οροπέδιο Λασιθίου, με την υπογειοποίηση του μεγαλύτερου μέρους του αγωγού προσαγωγής των πλημμυρικών παροχών του Οροπεδίου. Έτσι, το μήκος της σήραγγας αυξήθηκε στα 3,5 χλμ και επιπλέον για την ταχύτητα εκτέλεσης των έργων και για περιβαλλοντικούς λόγους προβλέφθηκε η κατασκευή να γίνει με χρήση ΤΒΜ.

4.Για την κατασκευή των εν λόγω έργων σύμφωνα με την νέα μελέτη, η Υπηρεσία μας είχε τις εξής επιλογές:

α) Σύναψη Συμπληρωματικής Σύμβασης με τον ήδη εγκατεστημένο εργολάβο. Επιλογή που προωθούσε η απελθούσα κυβέρνηση και την οποία για ευνόητους λόγους, τους οποίους κατανοείτε, δεν συνεχίσαμε. Επίσης, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν αντίθετη με την εκτέλεση του έργου με συμπληρωματική σύμβαση.

β) Διενέργεια κλειστού διαγωνισμού με προεπιλογή των συμμετεχόντων.

γ) Διενέργεια ανοικτού, διεθνούς διαγωνισμού.

Ως καταλληλότερη και διαφανέστερη μέθοδος, επιλέχθηκε η τελευταία επειδή εξασφαλίζει τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων εταιριών που διαθέτουν την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία, σε Ελλάδα και εξωτερικό.

5.Το έργο της σήραγγας θα κατασκευαστεί σε έντονα καρστικοποιημένο ασβεστόλιθο και με κλίση της τάξης του 15%.

6.Οι συνθήκες αυτές σε συνδυασμό με την ανάγκη ολοκλήρωσης του έργου το ταχύτερο ως ενταγμένο στο Ταμείο Συνοχής, οδήγησαν στη επιλογή της μεθόδου εκσκαφής με μηχάνημα τύπου ΤΒΜ μονής ή διπλής ασπίδας. Είναι συνεπώς απαραίτητο ο νέος ανάδοχος να διαθέτει εμπειρία από ανάλογα έργα με παρόμοιες απαιτήσεις και ιδιαιτερότητες. Η ανάγκη αυτή ικανοποιείται με την προσθήκη του ειδικού όρου που αναφέρεται στο δημοσίευμα.

7.Η προσθήκη ειδικού όρου είναι η ενδεδειγμένη και έγινε με την προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία δηλαδή έγκριση από το κεντρικό συμβούλιο Δημοσίων Έργων και εφαρμόζεται σε έργα που παρουσιάζουν ανάλογες ειδικές απαιτήσεις στην κατασκευή τους .

8.Αντίθετα με τα λεγόμενα στο άρθρο σας, η διακήρυξη δεν περιορίζει τον αριθμό των εταιριών που μπορούν να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, εφόσον προβλέπεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης δάνειας εμπειρίας από τους συμμετέχοντες, γεγονός που σημαίνει ότι και χωρίς την απαιτούμενη εμπειρία, κάποια εταιρία μπορεί να λάβει μέρος στο διαγωνισμό εάν συστήσει κοινοπραξία με άλλη από Ελλάδα ή το εξωτερικό που διαθέτει τα ζητούμενα προσόντα.

9. Η Υπηρεσία ακολούθησε όλες τις νόμιμες διαδικασίες για τη δημοπράτηση του έργου και προχώρησε σε αυτή μετά την σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με την προσθήκη ειδικού όρου στην διακήρυξη.

10.Τονίζεται ότι ο διαγωνισμός που έχει προκηρυχθεί είναι διεθνής και ανοικτός, δηλαδή μπορεί να λάβει μέρος οποιαδήποτε εταιρία Ευρωπαϊκής χώρας που πληροί τα απαιτούμενα κριτήρια. Με τον τρόπο αυτό δεν περιορίζεται ο ανταγωνισμός

11.Οι εργασίες που επαναδημοπρατούνται με ανοικτό διαγωνισμό αφαιρέθηκαν ως τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο από την υφιστάμενη εργολαβία. Ο προϋπολογισμός των δημοπρατούμενων εργασιών συντάχθηκε σύμφωνα με τις προβλεπόμενες εκ του νόμου διαδικασίες και το έργο θα ανατεθεί στον μειοδότη δηλαδή στην εταιρεία ή κοινοπραξία που θα δώσει την μεγαλύτερη έκπτωση επί του προϋπολογισμού του έργου.