Της Πέλλας Λσηθιωτάκη

Αγωνία στους αγρότες για την παραγωγή

Προσωρινή εκτόνωση με τη μεταφορά κάποιων ποσοτήτων - Σήμερα οι αποφάσεις των ναυτεργατών για την πορεία της απεργίας


Με νέες ακόμα πιο δυναμικές κινητοποιήσεις προειδοποιούν τώρα οι παραγωγοί κηπευτικών αν τα πλοία δεν επιστρέψουν στα λιμάνια της Κρήτης και δεν φορτώσουν, αύριο Τρίτη, ευπαθή προϊόντα για Πειραιά.

Η κατάσταση εκτονώθηκε με τη μεταφορά τουλάχιστον 5.000 τόνων κηπευτικών από την Κρήτη στον Πειραιά με εντολή Υπουργού, όμως το πρόβλημα παραμένει όσο συνεχίζεται η απεργία των ναυτεργατών, χωρίς εξαίρεση για τη μεταφορά των ευπαθών προϊόντων. Η κρίσιμες αποφάσεις από πλευράς Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αναμένονται σήμερα. Προς το παρόν η απεργία ισχύει μέχρι αύριο τα ξημερώματα.

Την ίδια ώρα πιέσεις από πολλές πλευρές (κυβέρνηση, ναυτεργάτες, άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες, τράπεζες) δέχονται σύμφωνα με πληροφορίες οι επικεφαλής της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας προκειμένου να υπογράψουν την αύξηση κατά 2% στις αποδοχές των εργαζομένων και να σταματήσει η απεργιακή κινητοποίηση, η οποία έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές απώλειες στην οικονομία της Κρήτης, που δυστυχώς δεν πρόκειται να αναπληρωθούν:

-Εμπορικές συμφωνίες για την πώληση χιλιάδων τόνων προϊόντων χάθηκαν

-Σημαντικοί πελάτες κρητικών επιχειρήσεων έστρεψαν αλλού το ενδιαφέρον τους

-Οι τιμές παραγωγού των κηπευτικών κατέρρευσαν

-Το λιανικό εμπόριο της Κρήτης δεν τροφοδοτείται ομαλά, άρχισαν οι πρώτες ελλείψεις στο φρέσκο γάλα, η βιοτεχνία δεν παραλαμβάνει πρώτες ύλες και ούτε μπορεί να πουλήσει.



Οργισμένοι στο λιμάνι

Οι παραγωγοί κηπευτικών γνώριζαν ότι αν δεν κατέρχονταν σε κινητοποίηση στο λιμάνι, τα πλοία με τα προϊόντα τους δεν θα αναχωρούσαν. Έτσι, το Σάββατο από τις 5 το απόγευμα άρχισαν να συγκεντρώνονται στο λιμάνι του Ηρακλείου. Λίγες ώρες αργότερα πάνω από 1000 παραγωγοί κηπευτικών της Ιεράπετρας και της Μεσαράς διαδήλωναν έξω από τις μπουκαπόρτες.

Οι αγρότες γνώριζαν τη δήλωση του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννη Διαμαντίδη που καλούσε εφοπλιστές και ναυτεργάτες να τα βρουν. Επεδίωκαν όμως να υπάρξει σαφή εντολή προς τις λιμενικές αρχές για την αναχώρηση δύο πλοίων από το Ηράκλειο και ενός από τη Σούδα μόνο με τα ευπαθή προϊόντα. Οι επικεφαλής των αγροτικών οργανώσεων βρίσκονταν σε ανοικτή γραμμή με τον υφυπουργό Εργασίας Ηρακλειώτη πολιτικό Βασίλη Κεγκέρογλου, το γραμματέα του ΠΑΣΟΚ Μιχάλη Καρχιμάκη και τον περιφερειάρχη Κρήτης Θανάση Καρούντζο. Κοντά στους αγρότες ήταν βουλευτές και ο εκλεγμένος περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης. Οι πιέσεις που δέχθηκαν οι πολιτικοί παράγοντες της Κρήτης ήταν ισχυρές. Μέχρι που οι συνδικαλιστές επέμεναν να μεταβεί στο λιμάνι ο κ. Καρούντζος για να ανακοινώσει ο ίδιος ότι τα πλοία θα αναχωρήσουν.

Πράγματι, ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννης Διαμαντίδης έδωσε εντολή στα λιμεναρχεία για τον απόπλου των πλοίων. Και λίγη ώρα αργότερα έκανε ανάλογη ανακοίνωση στους συγκεντρωμένους ο κ. Καρούντζος.

Το «Φαιστός Παλλάς» απέπλευσε στις 22.05 από Ηράκλειο με 96 επιβάτες και 101 φορτηγά και έδεσε στις 04.30. Το «Κρήτη Ι» έφυγε 21.30 από το Ηράκλειο με 11 επιβάτες και 106 φορτηγά και έδεσε στις 06.50 π.μ. Και τα δύο πλοία έδεσαν στην ακτή Ξαβερίου. Το «Λατώ» αναχώρησε από Χανιά στις 23.40 39 επιβάτες και 102 φορτηγά και έφθασε στον Πειραιά στις 09.00 το πρωί.

Όπως είπε ο πρόεδρος του αγροτικού συλλόγου Τυμπακίου και γραμματέας της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων νομού Ηρακλείου Γιώργος Ντισπιράκης, αν η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) είχε αποδεχθεί την πρόταση για αναχώρηση ενός πλοίου κάθε 48 ώρες τα πράγματα θα είχαν εξελιχθεί ομαλά.



Αγωνία αν θα επιστρέψουν πλοία και φορτηγά…

Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι εάν και πότε θα επιστρέψουν τα πλοία από τον Πειραιά στο Ηράκλειο μεταφέροντας μάλιστα και άδεια φορτηγά αυτοκίνητα, για να φορτωθούν ξανά τα ευπαθή προϊόντα της Κρήτης.

Ρωτήσαμε τον επικεφαλής της ΠΝΟ Γιάννη Χαλά αν η Ομοσπονδία θα επιστρέψει τον απόπλου των πλοίων και απάντησε: «Οι ναυτεργάτες έχουν δηλώσει στα λιμεναρχεία ότι απεργούν».

Η απεργία των ναυτεργατών ισχύει μέχρι τις 6 αύριο το πρωί. Σήμερα μάλιστα θα συνεδριάσει ξανά η διοίκηση της ΠΝΟ για να αποφασίσει αν θα συνεχίσει ή αν θα αναστείλει την κινητοποίηση της.

Ελπίδες σχετικά με την «απελευθέρωση» πλοίου μόνο για τη μεταφορά ευπαθών προϊόντων δίνει ωστόσο η αλληλογραφία μεταξύ Υπουργείου και ΠΝΟ που έγινε το Σάββατο.

Πιο συγκεκριμένα στην επιστολή του προς την ΠΝΟ το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων χαρακτήριζε ως αναφαίρετο δικαίωμα την απεργία αλλά τόνιζε ότι χρειάζεται να υπάρχει προσωπικό ασφαλείας για επείγουσες περιπτώσεις, χωρίς όμως να τις προσδιορίζει. Απαντώντας η ΠΝΟ αναφέρει μεταξύ άλλων ότι το Υπουργείο χρειάζεται να προσδιορίσει με σαφήνεια τι εννοεί όταν λέει επείγουσες περιπτώσεις. (Μετά από αυτή την αλληλογραφία δόθηκε από το Υπουργείο εντολή στα Λιμεναρχεία για τον απόπλου των τριών πλοίων από την Κρήτη).

Υπάρχει δηλαδή το ενδεχόμενο το Υπουργείο να προσδιορίσει και πάλι τι εννοεί όταν αναφέρει «επείγουσες περιπτώσεις» και τα πλοία να αποπλεύσουν ξανά χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.

Στην περίπτωση όμως κατά την οποία συνεχιστεί η απεργία, χωρίς εξαιρέσεις, τότε είναι ιδιαιτέρως δύσκολο να αποπλεύσουν πλοία από το λιμάνι του Πειραιά και μάλιστα με…άδεια φορτηγά. Παράλληλα το Υπουργείο μέχρι προχθές απέκλειε το ενδεχόμενο της επίταξης.

Σύμφωνα όμως με τους αγρότες αύριο το βράδυ χρειάζεται να αναχωρήσουν ξανά τα πλοία φορτωμένα με κηπευτικά. Πώς; Δεν γνωρίζουν.

Οι αγροτικές οργανώσεις προγραμματίζουν ξανά συνεδριάσεις για να καθορίσουν τη στάση τους. Επικεφαλής οργανώσεων έλεγαν χθες ότι δεν θα διστάσουν να προχωρήσουν σε δυναμικές κινητοποιήσεις (αποκλεισμοί εθνικών οδών, αεροδρομίων, δημοσίων κτιρίων κλπ) αν δεν βρεθεί λύση.



Η εκτόνωση και το πρόβλημα

Όλοι λένε ότι η κατάσταση εκτονώθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό μετά την αναχώρηση των τριών πλοίων που μετέφεραν τουλάχιστον 5.000 τόνους κηπευτικά. Το πρόβλημα όμως παραμένει. Καταρχάς όλα τα θερμοκήπια βρίσκονται σε περίοδο συγκομιδής. Έτσι το επόμενο διήμερο έστω και με χαλαρούς ρυθμούς συγκομιδής θα συγκεντρωθούν ξανά άλλες τόσες ποσότητες. Τι θα γίνουν;

Επίσης, τα εισοδήματα των παραγωγών σημείωσαν κάθετη πτώση όπως και οι τιμές. Για παράδειγμα οι τιμές στα αγγούρια από 70 λεπτά μειώθηκαν στα 20 λεπτά. Με λίγα λόγια τώρα οι αγρότες κάνουν συγκομιδή όχι για να ζήσουν τις οικογένειες τους, αλλά για να καλύψουν ένα μέρος του τραπεζικού δανεισμού και των ποσών που οφείλουν σε καταστήματα γεωργικών εφοδίων.

Επιπλέον, «το κακό έγινε» στην αγορά, καθώς δεν τροφοδοτούνται ομαλά οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οι κεντρικές λαχαναγορές. Παράλληλα σήμερα και αύριο «θα πέσουν» μαζεμένα πάνω από 5.000 τόνοι κηπευτικά κυρίως στην εσωτερική αγορά, πράγμα που σημαίνει ότι θα υπάρξουν στρεβλώσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά εξαγωγικά προγράμματα «ναυάγησαν» και τα προϊόντα αυτά θα διοχετευθούν στην αγορά της Ελλάδας.



Διχασμένοι οι εφοπλιστές

Το παράλογο της υπόθεσης είναι ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες χάνουν σημαντικά ποσά από την πολυήμερη απεργία των ναυτεργατών, αντίστοιχα μάλιστα με αυτά που θα τους κόστιζαν αν είχαν δώσει αυξήσεις 2% επί των αποδοχών!! Τα μεγαλύτερα ποσά χάνουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, σύμφωνα με γνώστες της αγοράς, που δραστηριοποιούνται στις γραμμές «φιλέτο» της Κρήτης.

Παράγοντας της ακτοπλοΐας σχολίαζε χθες στην «Π» ότι αν οι εταιρείες είχαν υπογράψει τις συμβάσεις με αύξηση 2%, το κόστος θα αντιστοιχούσε με τη χασούρα των ημερών της κινητοποίησης!

Για το λόγο αυτό μάλιστα οι επικεφαλής της Attica (SuperFast) από τις πρώτες μέρες διαχώρησαν τη θέση τους και ανακοίνωσαν αυξήσεις. Το ίδιο έκανε και η Minoan όχι μέσω του Τύπου, αλλά σε συνομιλίες της με τους εργαζόμενους. Ειδικά για την Κρήτη το πρόβλημα φαίνεται να εστιάζεται στην ΑΝΕΚ η οποία συμμετέχει στην Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας με πρόεδρο τον Απόστολο Βεντούρη. (Οι Minoan και Attica δεν συμμετέχουν σε αυτή την Ένωση).

Όλες οι εταιρείες μάλιστα τώρα θα χάσουν διπλά εάν υπογράψουν σύμβαση με αύξηση κατά 2% στις αποδοχές….

Έγκυρες πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας δέχεται πιέσεις όχι μόνο από τους απεργούς, αλλά και το Υπουργείο, ακτοπλοϊκές εταιρείες ακόμα και από τράπεζες για την υπογραφή των συμβάσεων.



Τι λένε οι ναυτεργάτες

Από τις πρώτες μέρες οι συνδικαλιστές ναυτεργάτες εστιάζουν την κριτική τους στην Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας. Να σημειωθεί ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (εκεί ανήκουν οι Minoan και Attica) έχει δώσει αυξήσεις στην Αδριατική όπου κυρίως δραστηριοποιούνται τα μέλη του.

Η ΠΝΟ απαντά θετικά στις προτάσεις της Attica και της Minoan για αυξήσεις στις αποδοχές των εργαζομένων στις δύο εταιρείες και στις γραμμές της Κρήτης. Τονίζει όμως ότι οι αυξήσεις για να μην είναι «στον αέρα» θα πρέπει να διασφαλιστούν με την υπογραφή συλλογικής σύμβασης. Και συλλογική σύμβαση καλείται να υπογράψει ο Απόστολος Βεντούρης, ο οποίος όμως έχει δηλώσει την κάθετη διαφωνία του με τις αυξήσεις που δόθηκαν στις γραμμές της Αδριατικής!

Συνολικά τα αιτήματα της απεργίας των ναυτεργατών είναι:

•Άμεση υπογραφή ικανοποιητικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.

•Προσέλκυση νέων και παραμονή τους στο ναυτικό επάγγελμα.

•Αυστηρή εφαρμογή από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΘΥΝΑΛ της κείμενης νομοθεσίας όπως δεκάμηνη απασχόληση των ναυτεργατών στην Ακτοπλοΐα, ώρες εργασίας κλπ.

•Αναβάθμιση ναυτικής εκπαίδευσης – μετεκπαίδευσης – Δημιουργία Σχολών και κάθε κλάδο.

•Απορρόφηση όλων των ανέργων ναυτικών.

•Επιτάχυνση και ολοκλήρωση των διαδικασιών για την ίδρυση ανεξάρτητου Ειδικού Ταμείου Ανεργίας Ελλήνων ναυτεργατών.

•Κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό των παροχών όλων των Ταμείων (κύριων συντάξεων ΝΑΤ, εφάπαξ παροχών επικουρικών συντάξεων ΚΕΑΝ, ΕΛΟΕΝ) και Εστίας Ναυτικών.

•Σαφής καθορισμός χρονοδιαγράμματος για την αναπροσαρμογή όλων των συντάξεων των ναυτεργατών στο 80% των εν ενεργεία.

• Διπλασιασμός των χορηγουμένων εφάπαξ από τα Ταμεία Προνοίας Αξιωματικών & Κατωτέρων Πληρωμάτων.

•Να ισχύει για τους συνταξιούχους ναυτικούς το καθεστώς φορολόγησης των εν ενεργεία.