Της Κατερίνας Μυλωνά

Μια πρωτοποριακή τεχνολογία στα “άδυτα” κυττάρων και οργανισμών

Μονάδα πολυφωτονικής συνεστιακής μικροσκοπίας εγκαταστάθηκε στο ΙΤΕ

Η μονάδα δίνει τη δυνατότητα στους ερευνητές να απαντούν σε ερωτήματα που αφορούν τη λειτουργία των κυττάρων και σε παθολογικές καταστάσεις, όπως τη μελέτη νευροεκφυλιστικών νόσων, να παρατηρούν, δηλαδή, πώς πεθαίνουν οι νευρώνες κατά τη νόσο Αλτσχάιμερ ή Πάρκινσον

Εισιτήριο για τα ... άδυτα των θεμελιωδών βιολογικών διεργασιών των ζωντανών κυττάρων και οργανισμών αποτελεί η Μονάδα Πολυφωτονικής Συνεστιακής Μικροσκοπίας που εγκαταστάθηκε και ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από μερικές ημέρες στο Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας.

Η μονάδα έχει ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρον ερευνητών από ολόκληρη την χώρα καθώς πρόκειται για τη μοναδική στο είδος της αλλά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

« Στόχος του ινστιτούτου είναι η μελέτη των βασικών βιολογικών διεργασιών. Χρησιμοποιούμε διαφορετικά μοντέλα- οργανισμούς για να μελετήσουμε τις διεργασίες αυτές. Μας ενδιαφέρει η μελέτη γιατί έχουμε σαν άνθρωποι την περιέργεια να μάθουμε το γύρω κόσμο μας και γιατί έτσι καταλαβαίνουμε τις αλλαγές στις φυσιολογικές διεργασίες που οδηγούν σε ασθένειες. Στόχος μας είναι να καταλάβουμε την παθογένεια διαφόρων ασθενειών», εξηγεί ο διευθυντής του ΙΜΒΒ, κ. Βασίλης Πάχνης. Τονίζει πως το ινστιτούτο στελεχώνουν εξαιρετικοί ερευνητές, οι οποίοι συνεργάζονται με τα υπόλοιπα ινστιτούτα στο ΙΤΕ και αναφέρει πως το ίδρυμα αποτελεί μια από τις σπάνιες περιπτώσεις διεθνώς, όπου ερευνητές από διάφορους κλάδους, όπως τη βιολογία, τη φυσική, τα μαθηματικά και την πληροφορική, συνεργάζονται.

Πρωτοποριακή τεχνολογία

Η Μονάδα ενσωματώνει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην πολυφωτονική συνεστιακή μικροσκοπία και την οπτική απεικόνιση βιολογικού υλικού. «Θα επιτρέψει στους ερευνητές να διακρίνουν με ακρίβεια και να παρακολουθούν θεμελιώδεις βιολογικές διεργασίες, βαθιά μέσα σε ζωντανά κύτταρα και οργανισμούς» εξηγεί ο κ. Νεκτάριος Ταβερναράκης

«Οι μοναδικές αυτές δυνατότητες του συστήματος, χωρίς αμφιβολία, θα είναι καταλυτικές για την επιτυχία καινοτόμων προσεγγίσεων σε ένα ευρύ φάσμα της βιοϊατρικής έρευνας, συμπεριλαμβανομένης της νευροβιολογίας και της βιολογίας της ανάπτυξης, καθώς και της μελέτης σοβαρών παθολογικών καταστάσεων του ανθρώπου, όπως οι νευροεκφυλιστικές ασθένειες, ο καρκίνος και η διαδικασία της γήρανσης», συμπληρώνει.

Ιδιαίτερα, εξηγεί πως η μονάδα δίνει τη δυνατότητα στους ερευνητές να απαντούν σε ερωτήματα που αφορούν τη λειτουργία των κυττάρων και σε παθολογικές καταστάσεις, όπως τη μελέτη νευροεκφυλιστικών νόσων, να παρατηρούν, δηλαδή, πώς πεθαίνουν οι νευρώνες κατά τη Νόσο Αλτσχάιμερ ή Πάρκινσον.