“Προχειρότητα, απαξίωση των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Καστελίου, αλλά και κομματικά παιχνίδια”, φαίνονται να χαρακτηρίζουν την επικείμενη κατασκευή του δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας, στο Καστέλι, σύμφωνα με την εφημερίδα “Ελευθεροτυπία” και την στήλη “Ιός της Κυριακής”.

Η κατασκευή ενός τεράστιου αεροδρομίου στο Καστέλι περιγράφεται στην έρευνα της εφημερίδας (που επιβεβαιώνει τις διαπιστώσεις που εδώ και χρόνια κάνει η “Π”) ως ένα “εφιαλτικό σενάριο” για την περιοχή, το οποίο μοιάζει να υλοποιείται χωρίς κανένα σχέδιο και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη σοβαρές περιβαλλοντικές, αλλά και κοινωνικές επιπτώσεις.

Όπως επισημαίνεται, σύμφωνα με τα σχέδια για την δημιουργία του νέου αεροδρομίου, δεν έχουν ληφθεί υπόψη μια σειρά από σημαντικούς παράγοντες, τους οποίους θα πρέπει να διερευνήσει η νέα κυβέρνηση πριν προχωρήσει στην επαναδημοπράτηση του έργου.

Ανάμεσα στους σοβαρούς παράγοντες που πρέπει να διερευνηθούν, - σύμφωνα με την έρευνα - είναι η επικείμενη καταστροφή 130.000 ελαιοδέντρων, η ερημοποίηση 10 οικισμών που θα δημιουργήσει “περιβαλλοντικούς πρόσφυγες”, αλλά και η μόλυνση της μοναδικής πεδιάδας σε ολόκληρη την Κρήτη που δεν έχει περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις.

Οι παράγοντες αυτοί, οφείλουν να ενταχθούν στο πλαίσιο προστασίας ολόκληρου του νησιού, αλλά και του νομού Ηρακλείου ειδικότερα, καθώς υπάρχουν σοβαρότατα προβλήματα λειψυδρίας και ο κίνδυνος ερημοποίησης. Η Κρήτη γενικότερα φαίνεται να βρίσκεται στο “κόκκινο” σε σχέση με την αναγκαιότητα επίλυσης περιβαλλοντικών ζητημάτων, τα οποία κρίνεται επιβεβλημένο να εξεταστούν σοβαρά στην περίπτωση δημιουργίας του νέου αεροδρομίου.

Η δημιουργία του νέου αεροδρομίου Κρήτης επίσης, θα πρέπει να τεθεί στη βάση δημιουργίας ενός αεροδρομίου, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες ολόκληρου του νησιού, αλλά και θα σέβεται σημαντικά το περιβάλλον και τους κατοίκους. Όπως τονίζεται μάλιστα στο δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας, οι περισσότερες από τις ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί για το νέο αεροδρόμιο από περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς, είναι πολύ πιθανό να γίνουν δεκτές από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Ένα ακόμα ζήτημα που πρέπει η νέα κυβέρνηση να λάβει σοβαρά υπόψη, αναφέρει η “Ελευθεροτυπία”, είναι το θέμα της ανάπτυξης που προβλέπεται για την Κρήτη, μέσα από την δημιουργία του νέου Διεθνούς Αερολιμένα. Σύμφωνα με τις ως τώρα μελέτες, η Κρήτη δέχεται σε ετήσια βάση περίπου 2.500.000 επισκέπτες, αριθμό αρκετά δυσανάλογο σε σχέση με τον αριθμό των κατοίκων της. Οι επισκέπτες μάλιστα αυτοί, αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες ως προς την εξυπηρέτηση τους, λόγο έλλειψης υποδομών. Οπότε τίθεται το ερώτημα του πόσο θετική μπορεί να είναι η δημιουργία ενός αεροδρομίου που στοχεύει στην προσέλκυση πρόσθετων επισκεπτών, που θα επιτείνει τις δυσκολίες μιας ήδη δύσκολης κατάστασης, αλλά και θα επιβαρύνει το περιβάλλον της Κρήτης, που βρίσκεται ήδη σε οριακό σημείο.



Προχειρότητα

Σοβαρότατη προχειρότητα δείχνουν να κρύβουν οι σχεδιασμοί της απερχόμενης ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, αλλά και του αρμόδιου υπουργού κ. Σουφλιά, σε σχέση με την δημιουργία του Διεθνούς Αεροδρομίου Ηρακλείου.

Είναι χαρακτηριστικό πως η πληροφόρηση της υπόλοιπης Ελλάδας, εκτός Κρήτης, αρχικά γίνονταν για ένα αεροδρόμιο στο Καστέλι Κισσάμου στα Χανιά, στη συνέχεια για ένα αεροδρόμιο στο Ρέθυμνο, ενώ μόνο μετά τις επίσημες ανακοινώσεις έγινε κατανοητό πως ο σχεδιασμός για το νέο αεροδρόμιο προγραμματίζονταν για το Καστέλι Πεδιάδος.

Ενώ συνέβαιναν παράλληλα, όλες αυτές οι “κωμικοτραγικές” καταστάσεις, ο πρώην υπουργός Περιβάλλοντος, αν και ανακοίνωνε επίσημα την δημοπράτηση του νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι προεκλογικά, απέφευγε να την συμπεριλάβει στο Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον τουρισμό. Ο υπουργός παράλληλα παρέθετε μια μελέτη 17 – 30 προβλεπόμενων πτήσεων σε ημερήσια βάση, υποστηρίζοντας πως μόνο δύο οικισμοί θίγονται σημαντικά, υποστηρίζοντας πως αυτοί μπορούν να αντιμετωπίσουν την επιβάρυνση με…τοποθέτηση διπλών τζαμιών στα σπίτια.



Εταιρίες

Σοβαρά ερωτηματικά γεννούνται σε σχέση με τις πιέσεις που ασκούν προς τις κυβερνήσεις, μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες, οι οποίες εποφθαλμιούν για τέτοιες τεράστιες επενδύσεις που θα αποφέρουν στα ταμεία τους υπέρογκα κέρδη.

Παρά το γεγονός πως η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ έχει ήδη ανακοινώσει την επαναδημοπράτηση του έργου, η γερμανικών συμφερόντων εταιρία “Hochtief” που κατασκεύασε και το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” δηλώνει έτοιμη να αναλάβει το μεγαλόπνοο σχέδιο κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι. Με ανακοινώσεις της μάλιστα στην ιστοσελίδα της, η εταιρία υποστηρίζει πως ανάμεσα στις “αναμενόμενες ιδιωτικοποιήσεις αεροδρομίων” βρίσκεται πρώτο στη λίστα το αεροδρόμιο Καστελίου. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την ελληνική εταιρία ΕΛΛΑΚΤΩΡ, που στην τελευταία επίσημη αναφορά της εστιάζει στο αεροδρόμιο του Καστελίου.



Εξελίξεις

Δύσκολο προβλέπεται το έργο της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που αναμένεται να προχωρήσει σε ανακοινώσεις για το θέμα του αεροδρομίου μέσα στον Ιανουάριο.

Η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, “κουβαλά” στις πλάτες της το αρνητικό παρελθόν πολιτικών αποφάσεων της για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, οι οποίες σε συνδυασμό με τις πολιτικές ανακοινώσεις της Νέας Δημοκρατίας, έχουν μετατρέψει τη δημιουργία του αεροδρομίου σʼ ένα ατέρμονο πολιτικό παιχνίδι, χωρίς κοινωνικά οφέλη.

Η νέα ηγεσία του υπουργείου, αλλά και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, καλούνται να δώσουν απαντήσεις για όλα τα σοβαρά ζητήματα που σχετίζονται με το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ενώ ταυτόχρονα επιφορτίζονται με την διόρθωση ανεπαρκειών της προηγούμενης κυβέρνησης.

Σε κάθε περίπτωση, οι πολιτικές αποφάσεις της νέας κυβέρνησης, πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη της παραμέτρους για πράσινη ανάπτυξη, αλλά και για μια γενικότερη ανάπτυξη της Κρήτης, που πολιτικά τουλάχιστον, χαρακτηρίζεται “ναυαρχίδα” για την ανάπτυξη της Ελλάδας.