Του Κώστα Μπογδανίδη

Μετά από γκρίνιες , παρεξηγήσεις και αντιπαραθέσεις για το ποιος θα έχει το “πάνω χέρι” στο αεροδρόμιο Καστελίου, οι δήμαρχοι της περιοχής αποφάσισαν να συνεργαστούν και να τηρήσουν επιτέλους μία κοινή γραμμή! Οι δήμαρχοι Καστελίου, Αρκαλοχωρίου και Θραψανού αποφάσισαν σύμφωνα με πληροφορίες να ζητήσουν από το Νομαρχιακό Συμβούλιο να απορρίψει την περιβαλλοντική μελέτη για το αεροδρόμιο ως ελλιπή, αστήρικτη και γενικόλογη!

Οι κ.Σμυρνάκης, Γιαννόπουλος και Λαδωμένος αποφάσισαν να αφήσουν στην άκρη τις στείρες και επουσιώδεις κόντρες και να συνεργαστούν για το καλό της περιοχής. Πρώτο μέλημά τους είναι να μην περάσει σε αυτή τη φάση η ΜΠΕ του αεροδρομίου καθώς και οι τρεις την κρίνουν ως πρόχειρη που δεν δίνει απαντήσεις στα μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα που θα προκύψουν στην περιοχή.

Μάλιστα στην σημερινή κρίσιμη συνεδρίαση της διαπαραταξιακής επιτροπής του Νομαρχιακού Συμβουλίου οι τρεις δήμαρχοι από κοινού αναμένεται να θέσουν επισήμως το αίτημα στην επιτροπή και διʼαυτής στη νομάρχη και το Νομαρχιακό Συμβούλιο: να μην την εγκρίνουν ώστε να επιστραφεί και να συμπληρωθεί όπως πρέπει!

«Δεν είναι δυνατόν να δεχτούμε μια τέτοια μελέτη που έχει γενικόλογα στοιχεία, δεν δίνει απαντήσεις για τη ρύπανση, για την ηχορύπανση, για τα χωριά που θα πληγούν, για τους δρόμους» είπε στην ʽΠʼ ο δήμαρχος Καστελίου που θεωρεί ότι η κοινή γραμμή είναι δεδομένη χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα του Καστελίου.

“Εμείς από την πρώτη στιγμή είπαμε ότι υπάρχει πρόβλημα και πως δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα όπως τα παρουσιάζουν κάποιοι. Και η μελέτη τα παρουσιάζει τόσο απλά σαν να μην γίνεται ένα τέτοιο έργο» αναφέρει ο κ.Σμυρνάκης ο οποίος ειρήσθω εν παρόδω ήταν εξαρχής στην γραμμή ότι ένα τέτοιο έργο πρέπει να μελετηθεί προσεκτικά και χωρίς να εμφανίζονται ορισμένοι βασιλικότεροι του βασιλέως. Σε αυτή τη γραμμή είναι τώρα και οι δύο άλλοι δήμαρχοι οι οποίοι συμμετέχουν στην επιτροπή που συγκρότησε η ΤΕΔΚ(μαζί με τους δημάρχους Μοιρών Αρμουτάκη, Αλικαρνασσού Σισαμάκη και το δημοτικό σύμβουλο Ηρακλείου κ.Χονδράκη).

Η σημερινή συνεδρίαση της διαπαραταξιακής είναι ουσιαστικά “κρας τεστ” για το τι θα επακολουθήσει καθώς το κλίμα θα διαμορφωθεί από αυτές τις συζητήσεις ενόψει της συνεδριασης του Νομαρχιακού Συμβουλίου. Είναι σαφές πάντως πως οι πρώτες σκέψεις για την ΜΠΕ δεν είναι καθόλου θετικές. Σχεδόν όλοι μιλούν για πρόχειρες λύσεις, για απαντήσεις που δίδονται και φυσικά είναι σύμφωνοι όλοι ότι η προθεσμία των 35 ημερών που έδωσε ο κ. Σουφλιάς δεν επαρκεί.

Μάλιστα δεν είναι λίγοι στη Νομαρχία και όχι μόνο που λένε ότι εάν δεν εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη τώρα από το Συμβούλιο μπορεί και να επιστραφεί για διορθώσεις και σοβαρότερη επεξεργασία, αλλά και να κερδηθεί χρόνος για τον διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς.

Ήδη πάντως όπως έχει γράψει η “Π” αρκετές υπηρεσίες έχουν επισημάνει προβλήματα: ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας κ.Καμπάνης και οι συνεργάτες του επισημαίνουν ότι εστάλη η ΜΠΕ στο Συμβούλιο χωρίς προηγουμένως να έχει εγκριθεί η μελέτη για τον βιολογικό καθαρισμό!

Επίσης οι υπηρεσίες έχουν επισημάνει ότι το ίδιο συμβαίνει και με τα όμβρια ύδατα για τα οποία η ΜΠΕ δεν έχει έγκριση διάθεσης , ενώ σήμερα θα καταθέσουν ανάλογες προχειρότητες και οι άλλες υπηρεσίες(ΥΕΒ, Περιβάλλον, Τεχνικές, Πολεοδομία κλπ).

Στις αδυναμίες ακόμη της μελέτης είναι το μεγάλο ζήτημα με τα 10,7 εκατομμύρια κυβικά μέτρα χωμάτων που θα βγουν από τα γύρω βουνά τα οποία πρέπει να κοπούν για να μην εμποδίζουν τις προσγειώσεις-απογειώσεις των αεροσκαφών. Αυτά τα μπάζα η ΜΠΕ δεν λέει τι θα γίνουν! Συν το ότι θα αφαιρεθούν και 1,8 εκατομμύρια κυβικά από το κυρίως γήπεδο του αεροδρομίου…Οι πληροφορίες ότι μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την…ανύψωση του διαδρόμου δεν περιλαμβάνονται πάντως στην ΜΠΕ.

Μεγάλη αδυναμία και αυτό το εντοπίζει και η μελέτη είναι και ο μεγάλος διάδρομος των 3800 μέτρων που γίνεται κατόπιν πιέσεων πολιτικών παραγόντων. Οι μελετητές λένε ότι αυτό θα εξυπηρετήσει μόνο το αεροσκάφος Α380 το οποίο δεν έχει παραγγελθεί από καμιά εταιρεία τσάρτερς.

Απαντήσεις επίσης πρέπει να δοθούν για επιμέρους θέματα που αφορούν την χωροταξία της περιοχής, το νέο εναέριο δίκτυο για την μεταφορά ρεύματος 150 ΚV κλπ.



Θετικά συμπεράσματα



Ωστόσο, υπάρχουν και υπηρεσίες που θεωρούν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εάν τηρηθούν οι όροι. Όπως η ΥΕΒ στην γνωμοδότηση που υπογράφει ο κ.Βρέζας αναφέρει μεταξύ άλλων:

• Αν και η αναμενόμενη μείωση της υδατοπερατής επιφάνειας από την κατασκευή του έργου θα είναι μικρή για να επιφέρει ουσιαστικές μεταβολές στα ποσοστά διείσδυσης των όμβριων υδάτων, αυτά θα συλλέγονται-σύμφωνα με το σχεδιασμό του έργου- σε ξεχωριστό δίκτυο και μετά από κατάλληλη επεξεργασία θα διατίθενται στο ρέμα Θραψανού-Βονης. Έτσι οι ποσότητες των όμβριων υδάτων που καταλήγουν στους υδροφόρους ορίζοντες της περιοχής δεν θα μεταβληθούν σημαντικά.

• Ο σχεδιασμός κατασκευής προβλέπει έργα διευθέτησης των κύριων ρεμάτων που διασχίζουν το αεροδρόμιο (ρέμα Μπαμπουλάνη, ρέμα Θραψανού-Βόνης) καθώς και έργα ανάσχεσης των πλημμυρών (αναβαθμίδες) που θα λειτουργούν και ως έργα εμπλουτισμού των υπόγειων υδροφορέων της περιοχής.

• Τα αστικά λύματα του αεροδρομίου, καθώς και τα παραγόμενα υγρά βιομηχανικά απόβλητα θα συλλέγονται και θα μεταφέρονται στην προβλεπόμενη εγκαστάταση επεξεργασίας λυμάτων του αεροδρομίου και μετά από κατάλληλη επεξεργασία θα χρησιμοποιούνται στην άρδευση του αεροδρομίου.

• Οσον αφορά στα θέματα επίδρασης της λειτουργίας του έργου στα ποσοτικά χαρακτηριστικά του υδροφόρου ορίζοντας της λεκάνης Θραψανού από τον οποίο πρόκειται να υδροδοτηθεί το έργο, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οι επιπτώσεις θα είναι περιορισμένης κλίμακας, λαμβάνοντας υπόψη αφενός μεν το μέγεθος του έργου, αφετέρου τα προτεινόμενα μέτρα προστασίας του υδατικού περιβάλλοντος που προβλέπονται από τη μελέτη κατασκευής. (Επιτακτική ανάγκη εκπόνησης σύγχρονης μελέτης διαχείρισης του υδροφορέα Θραψανού μετά τον μακροχρόνια ανορθόδοξο τρόπο εκμετάλλευσης του, πρόβλεψη κάλυψης των αναγκών του αεροδρομίου από υφιστάμενες γεωτρήσεις, η απομάκρυνση του παλαιού αεροδρομίου και η υδροδότηση του Ηρακλείου από το φράγμα Αποσελέμη θα ανακουφίσει τον υδροφορέα κλπ.).

• Όλη η διαχείριση θα γίνεται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.