Tριπλασιάστηκε ο αριθμός τους το 2001 σε σχέση με το 1991, όπως δείχνει έρευνα
Ολο και περισσότεροι αλλοδαποί μαθητές που διαμένουν στο νομό Ηρακλείου εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο αριθμός των πτυχιούχων μεταναστών υπερπενταπλασιάστηκε από το 1991 μέχρι το 2001, γεγονός που φανερώνει αφʼ ενός μεν τις ευκαιρίες που έχουν οι αλλοδαποί μαθητές, αφʼ ετέρου δε την αγωνία τους να εξασφαλίσουν το μέλλον τους στη χώρα όπου φιλοξενούνται.
Την ίδια στιγμή, έχει αυξηθεί ο αριθμός των αλλοδαπών μαθητών που εγκαταλείπουν το σχολείο, όμως το παράδοξο είναι ότι αυτοί είναι λιγότεροι από τους Έλληνες μαθητές που διακόπτουν τη φοίτησή τους.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν μεταξύ άλλων από μελέτη που έγινε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Peoples, με ανάδοχο τον Μ. Κοκαράκη. Συντονιστής του έργου για τον οδηγό του μετανάστη είναι ο Γιώργος Κυπριωτάκης, ενώ εργάστηκαν επίσης οι Ελενα Τριτσάρη, Γεωργία Κονσολάκη, Σοφία Παπαδάκη, και η Χρυσοβαλάντη Ξειδιανάκη.
Η μελέτη σχετικά με την εκπαίδευση και το μορφωτικό επίπεδο των αλλοδαπών που ζουν στο Ηράκλειο είναι ένα μέρος της πλήρους καταγραφής που έγινε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Peoples, και με αφορμή την πρωτοβουλία της νομαρχίας Ηρακλείου για την ίδρυση δικτυακής πύλης για την καλύτερη διαχείριση των μεταναστών στην αγορά εργασίας, αλλά και κέντρου εξυπηρέτησης μεταναστών.
Τα στοιχεία της μελέτης για την εκπαίδευση των αλλοδαπών έχουν ως εξής:
Εξέλιξη ποσοστού των μεταναστών που έχουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο Νομό Ηρακλείου
Οι υπεύθυνοι του προγράμματος έχοντας ως στόχο να παρουσιάσουν και να αναλύσουν το ποσοστό των μεταναστών που κατέχουν πτυχίο Πανεπιστημίου, δεν κατέγραψαν την εξέλιξη του συνολικού αριθμού των μεταναστών στις βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης. Ο αριθμός των αλλοδαπών μαθητών στα ελληνικά σχολεία αυξάνεται διαρκώς σε αντίθεση με αυτόν των Ελλήνων μαθητών. Κύριο πρόβλημα των αλλοδαπών μαθητών παραμένει η γλώσσα, όμως η κοινωνική τους ενσωμάτωση βρίσκεται σε καλό επίπεδο, παρά την έλλειψη ειδικευμένου διδακτικού προσωπικού. Τα προγράμματα που υλοποιούνται προς αυτό το σκοπό από τους εμπλεκόμενους φορείς είναι αρκετά και η ανταπόκριση των μεταναστών εξίσου μεγάλη, επιθυμώντας την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας για την καλύτερη κοινωνική τους συμβίωση.
Το εκπαιδευτικό επίπεδο των μεταναστών σε γενικό επίπεδο είναι χαμηλό. Όσον αφορά στην εξέλιξη του αριθμού των παιδιών των μεταναστών που φοιτούν σε ελληνικό σχολείο στο Νομό Ηρακλείου, αυτή φαίνεται από τον παρακάτω πίνακα, ο οποίος προέκυψε από στοιχεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Ηρακλείου:
Όπως παρατηρείται, τη δεκαετία 1990 – 2000 ο αριθμός των παιδιών των μεταναστών αυξήθηκε κατακόρυφα και είναι ανάλογος με τον αριθμό των μεταναστών. Το έτος 2002 παρατηρείται πτώση του αριθμού των μεταναστών, η οποία όμως παρουσιάζει μεγάλη αύξηση εκ νέου το επόμενο έτος, καθώς υπερδιπλασιάζεται ο αριθμός. Το έτος 2005 παρατηρείται νέα απότομη αύξηση, η οποία μπορεί να δικαιολογηθεί και από τη διοργάνωση των Ολυμπιακών αγώνων, κατά την διάρκεια της οποίας η μεταναστευτική πολιτική της Ελλάδος εμφανίστηκε περισσότερο ελαστική σε σχέση με την είσοδο και την παραμονή των αλλοδαπών. Τέλος, το 2006 παρουσιάζεται σημαντική μείωση του αριθμού των παιδιών των μεταναστών.
Το εκπαιδευτικό επίπεδο των μεταναστών στο Νομό Ηρακλείου, και γενικότερα στην Ελλάδα, έχει αυξηθεί κατά πολύ τα τελευταία χρόνια.

