Tου Σταύρου Λυριντζάκη,

Πολιτικού Mηχανικού, Δ/ντή Λιμενικών Yπηρεσιών OΛH

Η Κινέζικη αντιπροσωπεία της China Chipping Group που επισκέφθηκε πρόσφατα την Κρήτη, μετά από πρόσκληση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κεφαλογιάννη, εξέφρασε με επίσημη ανακοίνωση του Προέδρου της κ. Li Ke Lin την άποψη ότι η Κρήτη αποτελεί αυτή την στιγμή την ιδανικότερη για αυτούς θέση για την δημιουργία ενός μεγάλου Διαμετακομιστικού Κέντρου διακίνησης Containers, που θα εξυπηρετεί την διακίνηση Containers στην Βόρεια Αφρική, την Μαύρη Θάλασσα, στα Βαλκάνια και στην Αδριατική. Σήμερα ο ετήσιος όγκος των Containers που διακινούνται σε αυτές τις περιοχές είναι περίπου 1 εκατομμύρια τεμάχια (TEU) με προοπτικές σημαντικής συνεχόμενης αύξησης. Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί περίπου στην ετήσια διακίνηση Containers που γίνεται στο Λιμάνι του Buenos Aires της Αργεντινής ή στο Λιμάνι της Marseilles στην Γαλλία που βρίσκονται περίπου στην 80η θέση στην Παγκόσμια Κατάταξη πάνω σε αυτόν τον τομέα. Το Λιμάνι του Πειραιά με ετήσια διακίνηση Containers 1.5 εκατομμύρια τεμάχια Containers κατατάσσεται στην 56η θέση για το 2004.

Η Κινέζικη αντιπροσωπεία επισκέφθηκε τις περιοχές της Ιεράπετρας και του Τυμπακίου, με την τελευταία από ότι φαίνεται στην ανακοίνωση που εξέδωσαν, να αποτελεί την καλύτερη για αυτούς θέση. Στην περιοχή του Τυμπακίου υπάρχει μεγάλη χερσαία έκταση περίπου 8.000 στρεμμάτων, που μπορεί να διαμορφωθεί σε ένα μεγάλο και σύγχρονο Διαμετακομιστικό Κέντρο Containers. Μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργήσει στην περιοχή σημαντικότατη ανάπτυξη και πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ το Τυμπάκι θα γίνει σημείο αναφοράς στον Παγκόσμιο Χάρτη του Εμπορίου και των Θαλάσσιων Μεταφορών. Για να μπορέσουμε καταλάβουμε το μέγεθος ενός τέτοιου εγχειρήματος, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι τα 5 Container Terminals το Λιμάνι του Hong Kong, που κατατάχθηκε πρώτο το 2004 στο κόσμο με ετήσια διακίνηση 22 εκατομμύρια Containers, καταλαμβάνουν χερσαία έκταση περίπου 2.850 στρεμμάτων

Η θετικότατη όμως αυτή εξέλιξη για την Κρήτη, έχει προβληματίσει αρκετούς και ειδικά στην περιοχή του Τυμπακίου, αφού ακούγονται απόψεις για εισβολή Κινέζικων προϊόντων στην Κρήτη, για περιβαλλοντική καταστροφή και τερατουργήματα καθώς και για κατάληψη όλων των θέσεων εργασίας από τους Κινέζους.

Θα πρέπει λοιπόν κατά αρχήν να ξεκαθαριστεί ότι η επένδυση αυτή, αν τελικά γίνει, θα είναι συγχρηματοδοτούμενη από το Ελληνικό Κράτος και τους Κινέζους με ποσοστό 50% για κάθε πλευρά, αφού είναι γνωστό ότι η Ελληνική Κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει δάνειο περίπου 3 δισεκατομμυρίων _ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την πραγματοποίηση ανάλογων επενδύσεων. Συνεπώς στο φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης του Διαμετακομιστικού Κέντρου θα συμμετέχουν και οι δύο πλευρές και άρα δεν τίθεται θέμα κάλυψης όλων των θέσεων εργασίας από τους Κινέζους. Επίσης στο χώρο αυτό θα γίνεται διακίνηση Containers και όχι εισαγωγή Κινέζικων προϊόντων. Μεγάλα πλοία θα εναποθέτουν εκεί σφραγισμένα Containers, τα οποία στην συνέχεια μικρότερα πλοία θα τα μεταφέρουν στο τελικό προορισμός τους. Συνεπώς δεν θα έχουμε σε καμία περίπτωση εισβολή Κινέζικων προϊόντων στην Κρήτη. Τέλος για την κατασκευή ενός τόσου μεγάλου έργου θα γίνουν περιβαλλοντικές μελέτες, ώστε να εναρμονιστεί το έργο με το φυσικό περιβάλλον όσο το δυνατόν καλύτερα. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε μια από τις ωραιότερες πόλεις της Ευρώπης, την Αμβέρσα, το Κέντρο Διαμετακόμισης Containers βρίσκεται δίπλα στη Πόλη και μέσω αυτού διακινήθηκαν το 2004 περίπου 6 εκατομμύρια τεμάχια, κατατάσσοντας το Λιμάνι στην 11η θέση στην Παγκόσμια κατάταξη. Τέλος παρατηρώντας και τις φωτογραφίες από τα Λιμάνια του Hong Kong (1η θέση στην κατάταξη), της Singapore (2η θέση) και της Marseilles (80η θέση), φαίνεται πως είναι δυνατό να συνυπάρξει η Πόλη με ένα σύγχρονο Λιμάνι αρκεί να υπάρχει από όλους τους εμπλεκόμενους η καλή θέληση και η κοινή προσπάθεια για το καλό του τόπου.

Η μεγαλύτερη λοιπόν επένδυση που θα έχει γίνει ποτέ στην Κρήτη φαίνεται να είναι προ των πυλών, με σημαντικότατα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη. Καλό θα είναι λοιπόν όλοι μαζί να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε για την τελική επίτευξη της.