
«Θορυβείτε άφοβα». Αυτό φαίνεται πως εφαρμόζεται στην πράξη τόσο για τους οδηγούς του Ηρακλείου όσο και για τις υπηρεσίες που ευθύνονται για τον έλεγχο των κυκλοφοριακών ρύπων και των απαγορευτικών… ντεσιμπέλ. Μόλις… 15 οδηγοί αυτοκινήτων και μοτοσικλετών διαπιστώθηκε ότι προκάλεσαν υπερβολικό θόρυβο το 2004, επί συνόλου δεκάδων χιλιάδων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν καθημερινά στην πόλη του Ηρακλείου. Αξιοσημείωτο είναι ότι τις περισσότερες φορές, χωρίς να το γνωρίζουμε, γινόμαστε δέκτες επικίνδυνων θορύβων, πράγμα που λίγο μας απασχολεί αφού το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι πότε θα φθάσουμε έγκαιρα στον προορισμό μας. Οι υπηρεσίες ρίχνουν η μία στην άλλη το «μπαλάκι της ευθύνης» για το ποιος έχει τελικά την αρμοδιότητα να διενεργεί τους ελέγχους για την εκπομπή απαγορευτικών ηχητικών ρύπων. Πάντως, κοινή διαπίστωση των εμπλεκόμενων φορέων που μίλησαν στην «Π» είναι ότι η ηχορύπανση και η αδυναμία μέτρησής της αποτελεί την αθέατη πλευρά του τι βιώνουμε καθημερινά στους δρόμους της πόλης.
Έχετε αναρωτηθεί τι αναπνέουμε καθημερινά από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών ή πόσο επιδρά στην ψυχολογία μας η ηχορύπανση στους δρόμους; Πόσες φορές δεν ξεκινήσατε να πάτε στη δουλειά σας και, φτάνοντας στον προορισμό σας, νιώσατε άρρωστοι από το θόρυβο και την ένταση; Και πόσες άλλες φορές δεν ξυπνήσατε με ταχυπαλμίες επειδή έξω από το σπίτι σας πέρασε κάποιο μηχανάκι με υπερβολική ταχύτητα ή με χαλασμένη εξάτμιση; Όλα αυτά αποτελούν ένα μόνο μέρος της καθημερινότητας που βιώνουμε όλοι στην πόλη του Ηρακλείου. Μπορεί να μας ενοχλεί που δεν υπάρχει καμία αρμόδια υπηρεσία για να ελέγξει τους θορύβους που κρίνονται απαγορευτικοί αλλά κανείς δεν κάνει τίποτε για να βελτιώσει αυτή την κατάσταση. Αξίζει μόνο να σημειωθεί ότι ένα επιβατηγό Ι.Χ επιτρέπεται να εκπέμπει 73 ντεσιμπέλ όταν είναι σε κίνηση και 105 ντεσιμπέλ περίπου όταν είναι σταματημένο, όπως είπε στην «Π» ο διευθυντής του ΚΤΕΟ, κ. Γιώργος Μηλάκης. Την ίδια ώρα, ασαφής είναι ο αριθμός των οδηγών που παραβιάζουν το Νόμο και είτε αλλάζουν την εξάτμισή τους για να μην ακούγεται έντονα ο θόρυβος είτε την βγάζουν τελείως. Σύμφωνα με τον διευθυντή του ΚΤΕΟ, μόλις 15 μοτοσικλέτες μεταφέρθηκαν για έλεγχο στις εγκαταστάσεις του κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, επειδή διαπιστώθηκε ότι εξέπεμπαν περισσότερα ντεσιμπέλ από αυτά που κανονικά επιτρέπεται!!! Δηλαδή σε μία πόλη με εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα και δεκάδες ακατάλληλα οχήματα και μοτοσικλέτες, μόλις 15 από αυτά κρίθηκε ότι έκαναν θόρυβο σε επίπεδα μη επιτρεπτά! «Αυτή ακριβώς είναι η αθέατη πλευρά του τι βιώνουμε καθημερινά στους δρόμους. Πρόκειται για μία επιβάρυνση που δεν είναι άμεσα ορατή γι’ αυτό και δεν μας απασχολεί. Δεν είναι μετρήσιμη η ζημιά κι αυτό είναι το χειρότερο», είπε στην «Π» ο Διευθυντής της ΕΛΠΑ, κ. Γιάννης Λιονάκης.
Χαρακτηριστική είναι η επισήμανση του συγκοινωνιολόγου και μέλους της Ένωσης Συγκοινωνιολόγων Ελλάδος, κ. Παρασκευόπουλου. «Υπάρχουν οδηγοί που αλλάζουν την εξάτμιση του αυτοκινήτου τους κάθε λίγο και λιγάκι ή τη βγάζουν εντελώς, προκειμένου να αποφύγουν την επιβολή προστίμων. Οι νόμοι υπάρχουν. Το θέμα είναι ποιος τους εφαρμόζει…», είπε στην «Π».
Τι επιτρέπεται-
Τι απαγορεύεται
Με το Ν. 2052/92 καθιερώθηκε η απαγόρευση της κυκλοφορίας κάθε οχήματος που είτε εκπέμπει ουσίες βλαβερές για την ανθρώπινη υγεία, είτε προκαλεί θόρυβο σε ποσοστό μεγαλύτερο από αυτό που επιτρέπεται. Με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Μεταφορών και Περιβάλλοντος, έχει καθοριστεί η εκπομπή των επιτρεπόμενων ορίων περιεκτικότητας σε βλαβερές ουσίες τόσο για το περιβάλλον όσο για την ανθρώπινη υγεία από πάσης φύσεων οχήματα και αποφασίστηκε ότι τα όρια αυτά κλιμακώνονται ανάλογα με την ηλικία του κινητήρα και με άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος. Επίσης, οι οδηγοί υποχρεούνται από το νόμο να αποφεύγουν την πρόκληση θορύβων που ενοχλούν τους άλλους οδηγούς ή πεζούς . Όσοι παραβαίνουν τις διατάξεις του Νόμου, προβλέπεται ότι θα πρέπει να τιμωρούνται με πρόστιμο 150 ευρώ, ακόμη και με αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος.
«Τι εννοούμε όταν λέμε θυροβόμετρο και πώς πρέπει να γίνεται ο απαραίτητος έλεγχος;»
Το θορυβόμετρο είναι ένα ειδικό εργαλείο που χρησιμοποιείται για να μετρά το θόρυβο που εκπέμπει ένα αυτοκίνητο ή μία μοτοσικλέτα είτε όταν βρίσκονται εν κινήσει είτε όταν είναι σταματημένα. Στη Βιομηχανική Περιοχή του Ηρακλείου, σύμφωνα με τον διευθυντή του ΚΤΕΟ, υπάρχουν ειδικές εγκαταστάσεις όπου γίνεται η συγκεκριμένη μέτρηση του θορύβου. Χρειάζονται δύο θορυβόμετρα και ένας παρατηρητής, ώστε να μην δημιουργείται πρόβλημα στο περιβάλλον του θορύβου. Αυτά ελέγχουν τα οχήματα για τις εκπομπές θορύβου ή ρυπογόνων αερίων. Όπως προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 17252/1992, ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο κυκλοφοριακού θορύβου έχουν οριστεί τα 67 έως 70 ντεσιμπέλ.
Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, ότι ενώ η ελληνική νομοθεσία προβλέπει τους κινδύνους και τις επιπτώσεις που υφίσταται κάποιος όταν εκτίθεται σε υπερβολικό θόρυβο, την ώρα της δουλειάς του, την ίδια ώρα, το νομικό πλαίσιο που ορίζει ποιες είναι οι κυρώσεις για όσους προκαλούν ζημιά στους συμπολίτες τους με υπερβολικό θόρυβο από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων τους, είτε δεν είναι σαφές είτε δεν εφαρμόζεται . Στην ίδια ΚΥΑ προβλέπεται ότι όταν η ημερήσια ηχοέκθεση ενός εργαζόμενου υπερβεί τα 90 ντεσιμπέλ, τότε ο εργοδότης του υποχρεούται να πάρει όλα εκείνα τα κατάλληλα μέτρα για τη μείωση του θορύβου. Διαφορετικά θα υποστεί όλες τις προβλεπόμενες αστικές, ποινικές και διοικητικές κυρώσεις σε περίπτωση που υποστεί ζημιά ο εργαζόμενος. Στους δρόμους, όπως φαίνεται, κανείς δεν ενδιαφέρεται για τα προβλήματα που δημιουργεί στους συμπολίτες του ή στον ίδιο του τον εαυτό αφού βέβαια δεν υπάρχει κανείς ουσιαστικά για να τον ελέγξει!
«Μπαλάκι» οι αρμοδιότητες ελέγχου
Η μεγαλύτερη «πληγή» του προβλήματος, που λέγεται ηχορύπανση, είναι η σύγχυση στους κόλπους των αρμόδιων υπηρεσιών που πραγματοποιούν τους ελέγχους. «Εμείς ελέγχουμε μόνον την ασφάλεια των φορτίων, τα υπέρβαρα και τις εκπομπές καυσαερίων. Θορυβόμετρα υπάρχουν στην υπηρεσία μας αλλά είναι ελάχιστα. Άλλωστε, το μικτό κλιμάκιο ελέγχει το θόρυβο που εκπέμπει ένα αυτοκίνητο ή μία μοτοσικλέτα μόνον όταν περνά από ταξινόμηση, όταν κυκλοφορεί για πρώτη φορά ή όταν πρόκειται να πάρει ένας οδηγός την έγκριση τύπου. Οι τροχονόμοι είναι εκείνοι που θα πρέπει να διαπιστώσουν, στο συνηθισμένο έλεγχο που κάνουν, εάν ο ήχος που βγάζει η εξάτμιση ενός οχήματος είναι συμβατός με την μέτρηση που έγινε από το ΚΤΕΟ και αναγράφεται στην άδεια του κάθε οδηγού», επισήμανε ο κ. Μηλάκης. Ακόμη και αυτός ο προληπτικός έλεγχος, όμως, για τις εκπομπές θορύβου διενεργείται με περιορισμένα μέσα, όπως για παράδειγμα είναι τα τέσσερα θορυβόμετρα που διαθέτει το ΚΤΕΟ ή το ένα, αντίστοιχα, μηχάνημα ελέγχου που έχει στη διάθεσή της η Τροχαία Ηρακλείου.
Αν προσπαθούσε κανείς να αναζητήσει τις υπηρεσίες εκείνες που θα μπορούσαν να ελέγξουν το θόρυβο από τα αυτοκίνητα και τις μηχανές κυβισμού, δύσκολα θα έβρισκε περισσότερες από τρεις, τουλάχιστον στο Ηράκλειο. Όπως ήδη διαπιστώσατε, το ΚΤΕΟ και η Τροχαία είτε δεν έχουν την αρμοδιότητα αυτή, είτε έχουν περιορισμένα μέσα για να προχωρήσουν σε ελέγχους, ενώ η Δημοτική Αστυνομία ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε ουσιαστικά για το κυκλοφοριακό της πόλης, πόσο μάλλον για την ηχορύπανση! Καυστικός ήταν ο διευθυντής της ΕΛΠΑ ως προς τη μετάθεση των ευθυνών από υπηρεσία σε υπηρεσία. «Πως μπορούμε να μιλάμε για τη Συνθήκη του Κιότο και την προστασία του περιβάλλοντος σε μία σύγχρονη πόλη, όπως θέλουμε τουλάχιστον να πιστεύουμε ότι είναι το Ηράκλειο, όταν δεν γίνονται επαρκείς έλεγχοι για το καυσαέριο ή το θόρυβο; Όπως βγαίνει ο τροχονόμος στο δρόμο για να ελέγξει την ταχύτητα και να επιβάλει πρόστιμα στους παραβάτες, έτσι οφείλει να ελέγχει και την απαγορευτική εκπομπή ρύπων και θορύβου. Τα μικτά κλιμάκια δεν μπορεί να ενδιαφέρονται μόνο για τα υπέρβαρα…Κανείς ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε για την επίδραση που έχει στην υγεία μας η κυκλοφορία των δεκάδων πεπαλαιωμένων οχημάτων που κανονικά θα έπρεπε να αποσυρθούν από την κυκλοφορία», τόνισε ο κ. Λιονάκης.

