Της Κορίνας Καφετζοπούλου

Το τελευταίο τροχαίο δυστύχημα στην εθνική οδό, στο οποίο μια γυναίκα έχασε τη ζωή της την ώρα που οδηγούσε ένα τετράτροχο όχημα που σφηνώθηκε κάτω από λεωφορείο με 60 επιβάτες, έφερε πάλι στην επιφάνεια τις αντιδράσεις των δημοτικών Αρχών των Μαλίων και της Χερσονήσου αλλά και των κατοίκων των περιοχών για τις περίφημες “γουρούνες”.

Κατά της κυκλοφορίας αυτών των οχημάτων τάσσεται και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γραφείων Ενοικίασης Αυτοκινήτων και Δικύκλων, παρά το γεγονός ότι ορισμένα μέλη της, τις εκμισθώνουν.

Η “γουρούνα” έγινε μόδα στη χώρα μας πριν τρία χρόνια. Παράνομα και με δειλά βήματα ξεκίνησε η εκμίσθωσή της .

Εν μέρει το θέμα της παρανομίας λύθηκε πρόσφατα με την τροποποίηση της αστυνομικής διάταξης υπ’ αριθμόν 1Β, που δημοσιοποιήθηκε στις 20 -7 του τρέχοντος έτους, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αυτή η τροποποίηση νομιμοποιεί την εκμίσθωση των τρίτροχων και τετράτροχων μέχρι 50 κυβικών, αφού τα εντάσσει στο καθεστώς που ισχύει για τα δίκυκλα των ίδιων κυβικών.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι η απόφαση αυτή εκδόθηκε μετά από πιέσεις των ίδιων των εισαγωγέων.

Με αυτό το «χαρτί» οι “γουρούνες” μέχρι 50 κυβικά αντιμετωπίζονται εκ των πραγμάτων και στις υπηρεσίες όπως και τα υπόλοιπα δίκυκλα, υπάρχουν όμως και αυτές άνω των 50 κυβικών που εκμισθώνονται παράνομα και δεν ελέγχονται από κανέναν.

Για το θέμα μίλησε στην “Π” ο Μενέλαος Μαράκης, πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γραφείων Ενοικίασης Αυτοκινήτων και Δικύκλων.

Ο ίδιος αποδίδει το τραγικό τροχαίο στο γεγονός ότι η άτυχη τουρίστρια δεν γνώριζε ότι το όχημα αυτό στρίβει μόνο με το τιμόνι και όχι με το σώμα για αυτό ίσως και μπήκε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Σε πολλές τουριστικές περιοχές της χώρας υπάρχουν διαμαρτυρίες για την κυκλοφορία των «κινητών φέρετρων» όπως χαρακτηρίζονται πλέον από πολλούς. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γραφείων Ενοικίασης Αυτοκινήτων και Δικύκλων κ. Μενέλαος Μαράκης μιλώντας στην “Π” δήλωσε ότι η Ομοσπονδία καθημερινά δέχεται επιστολές από νησιά όπου προκαλούνται τα ίδια προβλήματα από την κυκλοφορία των τετράτροχων, ενώ είναι και αρκετά τα τροχαία δυστυχήματα που καταγράφονται σε όλη τη χώρα.

“Οι αντιδράσεις είναι πολλές, η Πολιτεία δεν μπορεί να αφήνει πλέον το θέμα να εκκρεμεί”, δήλωσε ο κ. Μαράκης, και συμπλήρωσε: “Οι “γουρούνες” κυκλοφορούσαν τρία χρόνια παράνομα και μετά από πιέσεις των ίδιων των εισαγωγέων τροποποιήθηκε ένας νόμος που νομιμοποιεί την εκμίσθωση κάτω των 50 κυβικών. Εμείς, σε όλες τις συσκέψεις έχουμε τονίσει ότι η κυκλοφορία τους προκαλεί προβλήματα, περιμένουμε να δούμε αν θα υπάρξει άμεση αντίδραση”.



Εν μέρει νομιμοποίηση



Οι “γουρούνες” μπορεί να κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο και να εξυπηρετούν πολλούς σκοπούς, όπως την μεταφορά ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης σε απομακρυσμένες περιοχές, όμως η Ελλάδα έχει την πρωτοτυπία της εκμίσθωσής τους.

Η νέα αυτή μόδα ξεκίνησε σιγά - σιγά πριν τρία χρόνια, με τη φιλοσοφία της καλύτερης διασκέδασης των τουριστών.

Στα Μάλια και στη Χερσόνησο όπου και εντοπίζεται το πρόβλημα, καθώς στην υπόλοιπη Κρήτη οι “γουρούνες” που τώρα εκμισθώνονται είναι περίπου 2000!

Η αύξησή τους έγινε με γεωμετρική πρόοδο, όπως τόνισε ο κ. Μαράκης. Πρόπερσι κυκλοφόρησαν στην Κρήτη οι πρώτες 300 οι οποίες ενοικιάζονταν έναντι 80 ευρώ. Πέρσι εμφανίστηκαν 1000, φέτος 2000. Η αύξησή τους κατέβασε και τις τιμές και τώρα ενοικιάζονται έναντι 30 ευρώ την ημέρα.

Το κράτος δεν παρενέβη άμεσα για να ορίσει τους νόμους που θα διέπουν την κυκλοφορία τους και ξαφνικά όλοι βρέθηκαν εκτεθειμένοι. Επιχειρηματίες επένδυσαν στις “γουρούνες” αρκετά λεφτά, αν αναλογιστεί κανείς ότι η αγορά της κοστίζει από 2000-8000 ευρώ. Οι δημοτικές Αρχές και οι κάτοικοι των τουριστικών περιοχών άρχισαν να διαμαρτύρονται για την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία τους και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί περίμεναν εντολές για να εφαρμόσουν το νόμο. Τελικά το θέμα διευθετήθηκε μετά τις συντονισμένες ενέργειες των ίδιων των εισαγωγέων τετράτροχων οι οποίοι με διεκδικήσεις προς τον αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας, πέτυχαν την ένταξη των συγκεκριμένων οχημάτων, στο καθεστώς που διέπει την ενοικίαση των δίκυκλων μέχρι 50 κυβικά. Η τροποποίηση της αστυνομικής διάταξης κοινοποιήθηκε τον περασμένο Ιούλιο.

Ο κ. Μαράκης ερωτηθείς για το θέμα δεν έκρυψε την δυσφορία του, καθώς στο δρόμο δεν κυκλοφορούν μόνο τα «νόμιμα» των 50 κυβικών αλλά και τα παράνομα άνω των 50.

«Μέχρι τώρα το υπουργείο Τουρισμού και Μεταφορών δεν έχει τροποποιήσει την κοινή υπουργική απόφαση για να εντάξει τα άνω των 50 κυβικών ως εκμισθούμενα, άρα η κυκλοφορία τους είναι παράνομη.

Οι εισαγωγείς των οχημάτων αυτών, με διάφορους τρόπους και με διάφορα μέσα, κατάφεραν και μέσω του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας να τροποποιήσουν την αστυνομική διάταξη που μιλάει για όρους λειτουργίας και εκμίσθωσης μηχανών μέχρι 50 κυβικά. Κατάφεραν να ενταχθούν τα τετράτροχα μέχρι 50 κυβικά ως εκμισθούμενα.

Από εδώ και πέρα συνεχίζεται ο φαύλος κύκλος και η ανεξέλεγκτη εκμίσθωση αυτών των οχημάτων αφού δεν υπάρχει έλεγχος, και η μίσθωση σε ανθρώπους χωρίς άδεια, σε ανήλικους, κ.α

Εμείς ως Ομοσπονδία ετοιμάζουμε υπόμνημα για να το καταθέσουμε στην Ελληνική Αστυνομία η οποία είναι εκτεθειμένη αφού δεν προχωρεί στους προβλεπόμενους ελέγχους, όπως κάνει και στα υπόλοιπα οχήματα”.



Αθέμιτος ανταγωνισμός



Όπως είπε ο ίδιος, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γραφείων Ενοικίασης Αυτοκινήτων και Δικύκλων δεν παρεμβαίνει στο θέμα λόγω του ανταγωνισμού που εκ των πραγμάτων έχει προκύψει μεταξύ επιχειρηματιών που ενοικιάζουν μόνο “γουρούνες” και μεταξύ επαγγελματιών που ενοικιάζουν αυτοκίνητα και μηχανάκια. “Αντιπαρερχόμαστε τον ανταγωνισμό. Τον βάζουμε σε δεύτερη και τρίτη μοίρα. Δεν κρύβουμε ότι έχει μειωθεί ο τζίρος των μηχανών σε σχέση με τις “γουρούνες”. Ορισμένοι συνάδελφοι, αναγκαστικά έχουν αγοράσει “γουρούνες” και ανταγωνίζονται τους ίδιους τους τους εαυτούς. Αλλά δεν έχουν άλλη λύση εξαιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού. Ολοκληρώνοντας, ανέφερε ότι: Η «Ομοσπονδία στηρίζει τους ενοικιαστές αυτοκινήτων και δικύκλων και μεταφέρει την άποψη και αυτών που εκμισθώνουν τις “γουρούνες” που είναι η εξής : «Αν το κράτος σταματήσει τη μίσθωση των προαναφερθέντων, δεν έχουν κανένα πρόβλημα να πουλήσουν αυτά τα λίγα που έχουν αγοράσει σήμερα. Εάν δεν το κάνει η Πολιτεία δεν μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό όσων έχουν μεγάλο αριθμό τετράτροχων».