Του Ν. Τσαγκαράκη

Αυτή είναι η ταινία που χάρισε την υποψηφιότητα για Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου στην 24χρονη, ταλαντούχα πρωταγωνίστριά της.

ΚΕΧΑΡΙΤΩΜΕΝΗ ΜΑΡΙΑ

MARIA FULL OF GRACE

Σκην.: Τζόσουα Μάρστον

Πρωτ.: Καταλίνα Σαντίνο Μορένο, Γιένι Πάολα Βέγκα, Βιρτζίνα Αρίζα

Η Μαρία Αλβάρεζ είναι μια 17χρονη κοπέλα που ζει σε μια μικρή πόλη της Κολομβίας με την οικογένειά της κι εργάζεται σε μια βιοτεχνία ανθοκομίας. Σε μια γιορτή γνωρίζει έναν νεαρό ο οποίος της προτείνει να δουλέψει ως 'βαποράκι'. Εκείνη δέχεται, αλλά μπροστά της βρίσκεται μια μεγάλη δοκιμασία.

Το φιλμ αποτελεί ρεαλιστική απεικόνιση της εκμετάλλευσης που υφίστανται κοπέλες εξαναγκασμένες από τη φτώχεια και τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν προσπαθώντας να βιοπορίσουν αξιοπρεπώς σε μια χώρα όπως η Κολομβία. Τα λεφτά είναι υπερβολικά πολλά για να τα αγνοήσει η Μαρία κι αυτός είναι ο μόνος λόγος που δέχεται να μπει σ' αυτή τη διαδικασία, αν και ξέρει ότι μπορεί να συλληφθεί ή ακόμη και να πεθάνει. Το φιλμ έχει φροντίσει να καταστήσει σαφές ότι η Μαρία λαμβάνει μηδαμινή υποστήριξη από την οικογένειά ή το σύντροφό της, ώστε η απόφασή της δικαιολογείται ως απόπειρα για μια καλύτερη ζωή. Η Μορένο παρουσιάζει τη χαρακτήρα της ως μια κοπέλα που ξέρει να φροντίζει τον εαυτό της, αλλά με την εφηβική επιπολαιότητα να διαλέξει το λάθος δρόμο για να το κάνει. Η επιλογή της να μεταφέρει ναρκωτικά τοποθετείται στο πλαίσιο της εφηβικής της επαναστατικότητας, που τη φέρνει αντιμέτωπη με το αφεντικό, την αδερφή και το αγόρι της. Δε μας εκπλήσσει που διαλέγει αυτό το δρόμο, γιατί ξέρει το ρίσκο, αλλά δεν έχει την ωριμότητα να το αποφύγει εντελώς. Εξάλλου το κάνει για τα λεφτά, με τα οποία θα βοηθούσε την οικογένειά της.

Η εξυπνάδα της φαίνεται στο πώς χειρίζεται την κατάσταση όταν αυτή αρχίζει να παίρνει δραματική τροπή, σε αντίθεση με τη φίλη της, Μπλάνκα, που είναι διστακτική και επιπόλαιη. Η Μαρία παραμένει ψύχραιμη και πρακτική, χωρίς να διστάζει να ζητήσει βοήθεια από ανθρώπους που καταλαβαίνει ότι μπορούν να τη βοηθήσουν. Δε λέει εξαρχής την αλήθεια στην αδερφή της Λούσι για να μην την πληγώσει, πράγμα που όμως δε θ' αργήσει να γίνει.

Υπάρχει βέβαια κι ένας κρίσιμος παράγοντας που αποκαλύπτεται από νωρίς, αλλά χρησιμεύει προς το τέλος, όταν η Μαρία θα κληθεί να επιλέξει μεταξύ του να επιστρέψει στην Κολομβία ή να παραμείνει στις Η.Π.Α. Δεν αποφασίζει εγωιστικά αλλά αναγνωρίζοντας ότι δεν κρίνεται μόνο η δική της τύχη, απόφαση στην οποία την επηρεάζει σαφώς η νοοτροπία της Κάρλα και η αντιπαραβολή της με τη Λούσι και τη Μπλάνκα.

Η Μαρία το πιθανότερο είναι ότι έχει μετανιώσει, αλλά το φιλμ τελειώνει με την ελπίδα ότι δε θα επαναλάβει παρόμοιο λάθος.