Της Κατερίνας Μυλωνά

Πριν από δεκαετίες οι μαθητές της Γ’ Λυκείου που προετοιμάζονταν για τις πανελλαδικές εξετάσεις ήταν μετρημένοι στα δάκτυλα του ενός χεριού. Σήμερα, που διανύουμε την όγδοη χρονιά της ύφεσης, συναντάται ξανά το φαινόμενο τελειόφοιτοι Λυκείου να μην αποφασίζουν να προχωρήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να το πράξουν.

Την παραπάνω εικόνα μεταφέρει στην «Π» ο πρόεδρος του Συλλόγου Φροντιστών Μέσης Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Μανώλης Καζαντζάκης, ο οποίος λέει ότι το φαινόμενο είναι πιο έντονο στην Αττική και τη Β. Ελλάδα και όχι τόσο στην Κρήτη.

Πάντως οι γονείς προσπαθούν ακόμα να προσφέρουν ο, τι καλύτερο στα παιδιά τους κι έτσι όσα φροντιστήρια έχουν αντέξει τα πρώτα… πέτρινα χρόνια της κρίσης συνεχίζουν να λειτουργούν, έστω και στα όρια της επιβίωσης.



Μ. Καζαντζάκης: «Κάποιοι μαθητές δεν δίνουν καν πανελλήνιες»

Ο πρόεδρος των φροντιστηριούχων Ηρακλείου αναφέρει πως η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών που θα πάνε από τον Σεπτέμβριο στη Γ’ Λυκείου παρακολουθούν μαθήματα σε φροντιστήρια και τους καλοκαιρινούς μήνες, ελάχιστοι είναι εκείνοι που δεν το κάνουν, για οικονομικούς πάντα λόγους.

Ο κ. Καζαντζάκης σημειώνει πως τα δίδακτρα έχουν μειωθεί κατά 30% τα τελευταία χρόνια, γεγονός που εξυπηρετεί μεν τις οικογένειες των μαθητών αλλά συρρικνώνει παράλληλα τα έσοδα των φροντιστηρίων, που την ίδια στιγμή έχουν αυξημένες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις.

«Στην Κρήτη έχουμε ένα σχετικό προνόμιο, τον τουρισμό, κι έτσι η οικονομική κατάσταση των οικογενειών είναι καλύτερη σε σχέση με τη Β. Ελλάδα και την Αττική, όπου αρχίζει και αυξάνεται αρκετά ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη στη Γ’ Λυκείου που δεν δίνει καθόλου πανελλήνιες» τονίζει ο κ. Καζαντζάκης. Όπως λέει, όσοι μένουν σε Αθήνα ή Θεσσαλονίκη και θέλουν να σπουδάσουν, έχουν κοντά τους ΑΕΙ με σχετικά υψηλές βάσεις και αν οι βαθμοί τους δεν τους επιτρέπουν να… ονειρεύονται αυτές τις σχολές, τότε δεν μπαίνουν καν στον κόπο να δώσουν εξετάσεις, αφού ξέρουν εκ των προτέρων ότι δεν πρόκειται να φύγουν εκτός της πόλης τους για να σπουδάσουν. «Τα τελευταία 20 χρόνια δεν είχαμε συναντήσει αυτό το φαινόμενο, είναι κάτι που θυμίζει παλαιότερες εποχές, σε μία τάξη δηλαδή κάποιοι μαθητές να μην προετοιμάζονται για τις εξετάσεις. Στην Κρήτη το φαινόμενο δεν είναι έντονο. Εξάλλου, οι βάσεις των ΑΕΙ της Κρήτης κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα και είναι πιο προσιτά τα τμήματα εδώ» αναφέρει.

Σε ερώτηση αν η κρίση έχει προκαλέσει λουκέτα σε φροντιστήρια, ο κ. Καζαντζάκης αναφέρει ενδεικτικά ότι τη σχολική χρονιά που προηγήθηκε έκλεισαν δύο φροντιστήρια. Δε βάλλονται οι μεγάλες μονάδες αλλά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όσες έχουν μόλις 15 ή 20 μαθητές αδυνατούν να επιβιώσουν. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια ανοίγουν πολλά μικρά φροντιστήρια. Ο λόγος είναι ότι όσοι τελειώνουν τις λεγόμενες καθηγητικές σχολές δεν έχουν ευκαιρίες να αποκατασταθούν επαγγελματικά, κυρίως στο Δημόσιο που παλαιότερα απορροφούσε εκπαιδευτικούς. Έτσι, τολμούν να κάνουν ένα μικρό επιχειρηματικό βήμα, ακόμα και αν συναντούν πολλά εμπόδια και δυσκολίες.



Γ. Χατζηδάκης: «Η κατάσταση ομαλοποιείται»

Τη φετινή χρονιά οι μαθητές των φροντιστηρίων ξένων γλωσσών στο Ηράκλειο την περίοδο του καλοκαιριού είναι αυξημένοι σε σχέση με τις προηγούμενες τρεις με τέσσερις χρονιές, όπως λέει στην «Π» ο πρόεδρος του συλλόγου, κ. Γιώργος Χατζηδάκης.

Συμπληρώνει πως είναι παγιωμένη κατάσταση, ορισμένα φροντιστήρια να μη λειτουργούν καν τους θερινούς μήνες, ωστόσο το κλίμα είναι θετικό καθώς συνολικά η κατάσταση φαίνεται να αλλάζει προς το καλύτερο.

Κάποια φροντιστήρια έχουν ελάχιστους μαθητές και καταφέρνουν να βγάζουν τα έξοδά τους, κάτι που δε γινόταν παλιότερα, τα χρόνια της ύφεσης.

Υπολογίζεται πως το καλοκαίρι παρέμεναν κλειστά περίπου οχτώ στα δέκα φροντιστήρια, ενώ τώρα λειτουργούν τα μισά.

«Ευτυχώς, φαίνεται ότι η κατάσταση σταθεροποιείται. Η μεγάλη ζημιά έγινε τα πρώτα τρία χρόνια της ύφεσης, οπότε και έβαλε λουκέτο ένας μεγάλος αριθμός φροντιστηρίων. Ήρθε και ο περίφημος νόμος Αρβανιτόπουλου το 2012 που οδήγησε σε κλείσιμο πολλά φροντιστήρια» αναφέρει ο κ. Χατζηδάκης. Σημειώνεται πως ο συγκεκριμένος νόμος αφορούσε τους όρους λειτουργίας των φροντιστηρίων.

Φαίνεται, λοιπόν, πως όσοι έμειναν «ζωντανοί», μπορούν να ελπίζουν ότι το επόμενο διάστημα θα συνεχίσουν να λειτουργούν, εκτός αν το Υπουργείο Παιδείας θέσει νέους όρους που θα αποτελέσουν τρικλοποδιά για τους φροντιστηριούχους.

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρει πως τα τελευταία χρόνια βάλλεται η μικροεπιχειρηματικότητα, η αγορά είναι στα χέρια των μεγάλων και των λίγων, ενώ η ηγεσία του Υπουργείου δε βλέπει με καλό μάτι την ιδιωτική εκπαίδευση.