Της Κατερίνας Μυλωνά

Οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι μπορούσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος της Βιολογίας, προσανατολισμού και γενικής παιδείας, με το οποίο ολοκληρώθηκε χθες η δεύτερη εβδομάδα των πανελλαδικών εξετάσεων για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων.

Όσον αφορά τη Βιολογία προσανατολισμού, τα θέματα, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (ΠΕΒ), ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια και κάλυπταν σημαντικό εύρος της διδαχθείσας ύλης. Η ΠΕΒ εκτιμά ότι τα θέματα χαρακτηρίζονταν από έναν σχετικό βαθμό δυσκολίας, καθώς η επεξεργασία των απαντήσεων απαιτούσε χρόνο και κριτικό πνεύμα ,και έτσι οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές μπόρεσαν να ανταποκριθούν στο επίπεδο των θεμάτων.

Από την άλλη, η ΠΕΒ χαρακτήρισε «βατά», τα θέματα της Βιολογίας γενικής παιδείας.

Επόμενη ημέρα εξετάσεων, για τους υποψηφίους των ΓΕΛ είναι η Δευτέρα 19 Ιουνίου, κατά την οποία θα εξεταστούν στα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής και την Ιστορία -και τα δύο μαθήματα γενικής Παιδείας. Στη συνέχεια, από τις 22 έως τις 30 Ιουνίου, θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων.

Με την εξέταση μαθημάτων ειδικότητας θα ολοκληρωθεί σήμερα η δεύτερη εβδομάδα πανελλαδικών εξετάσεων για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ. Αναλυτικά, τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν οι υποψήφιοι είναι: Μηχανές Πλοίου ΙΙ, Ηλεκτρικές Μηχανές, Δενδροκομία και Στοιχεία Ψύξης και Κλιματισμού.

Βιολόγοι: “Αντίστοιχης δυσκολίας με πέρυσι”

Η δρ. Ξένια Κωνσταντουδάκη, από το φροντιστήριο «Επιλογή», αναφέρει πως τα θέματα στο μάθημα της Βιολογίας γενικής παιδείας μπορούν να θεωρηθούν εύκολα, καθώς κινήθηκαν στα ίδια με τα περσινά θέματα επίπεδα, καλύπτοντας μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης και απαιτώντας θεμελιώδεις μόνο γνώσεις της Βιολογίας. Με τα θέματα αυτά αποφεύχθηκε η εκτεταμένη παράθεση τμημάτων της θεωρίας επιτρέποντας όμως την συνδυαστική προσέγγισή της μέσω σχημάτων και αντιστοιχίσεων.

Συμπερασματικά, η διαβάθμιση των θεμάτων ήταν τέτοια, ώστε να επιτρέπει την επίτευξη υψηλής βαθμολογίας δίνοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα στους καλά προετοιμασμένους μαθητές να μπορούν να επιτύχουν ακόμα και το απόλυτο άριστα.

Όσο αφορά στη Βιολογία ομάδας προσανατολισμού θετικών σπουδών, «τα φετινά θέματα, θα μπορούσαν να προοικονομούν πτώση των βάσεων στο συγκεκριμένο πεδίο, καθώς ήταν ιδιαίτερα απαιτητικά και αυξημένης δυσκολίας σε σχέση με τα περσινά», εκτιμά η κ. Κωνσταντουδάκη. Οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν κατανοήσει πλήρως και εις βάθος την εξεταστέα ύλη και να έχουν προετοιμαστεί καλά σε θέματα αυξημένης δυσκολίας προκειμένου να επιτύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Παρόλο που υπήρχαν θέματα που άπτονταν άμεσα της θεωρίας, δεν απαιτούσαν απόδοση μεγάλων τμημάτων της εξεταστέα ύλης, με αποτέλεσμα η απλή απομνημόνευσή της να μην βοήθησε. Η πλειοψηφία των ζητημάτων αφορούσε θεμελιώδη θέματα βιολογίας, που όμως απαιτούσε συνδυασμένη γνώση τόσο της θεωρίας όσο και των βιολογικών τεχνικών με αποτέλεσμα η κριτική και συνδυαστική ικανότητα των υποψηφίων να κρίνεται απαραίτητη.

Συμπερασματικά, μονάχα οι ψύχραιμοι και πολύ καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν επαρκώς.

Η κ. Έφη Γκάνου, από το Ξύστρα Κέντρο Ιδιαιτέρων Μαθημάτων, αναφέρει πως τα θέματα στη Βιολογία γενικής παιδείας είναι αντίστοιχης δυσκολίας με τα περσινά, με εξαίρεση το Δ θέμα το οποίο είναι περισσότερο απαιτητικό και πιο συγκεκριμένα με πρωτοτυπία στο Δ1 ερώτημα. Έχουν κλιμακούμενη δυσκολία, σαφή διατύπωση, ικανοποιητική έκταση αναλογικά με το χρόνο εξέτασης και καλύπτουν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης. Απαιτούν καλή γνώση, κατανόηση και χειρισμό των εννοιών της θεωρίας. Ένας υποψήφιος ο οποίος είχε δουλέψει μεθοδικά καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς μπορούσε να αντεπεξέλθει χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες. Για τη Βιολογία προσανατολισμού, ο κ. Ευθύμης Ανδρώνης, από το Ξύστρα Κέντρο Ιδιαιτέρων Μαθημάτων, αναφέρει πως τα θέματα χαρακτηρίζονται τεχνικά με ιδιαίτερες δυσκολίες στην κατανόηση. Ο υποψήφιος έπρεπε να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός στην ανάγνωση και ερμηνεία των θεμάτων και έπρεπε να ασκήσει κριτική ικανότητα ώστε να καταλήξει στη σωστή απάντηση. Το Α θέμα (ερωτήματα πολλαπλής επιλογής) απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή και προσεκτική ανάγνωση. Στο Β θέμα, το Β1 ερώτημα απαιτούσε προσοχή καλή ερμηνεία του σχήματος και της βιολογικής διαδικασίας. Το θέμα Β3 και Β4 δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερη δυσκολία. Από το Γ θέμα, το ερώτημα Γ1 απαιτούσε καλή γνώση της θεωρίας και προσεκτική ανάγνωση ενώ τα Γ2 ως Γ4 δεν είχαν ιδιαίτερη δυσκολία. Τέλος στο Δ θέμα προσοχή απαιτούσαν τα ερωτήματα Δ1 και Δ2, ενώ τα Δ3 και Δ4 δεν εμφάνιζαν ιδιαίτερη δυσκολία.