Του Κώστα Μπογδανίδη

Την ενδιάμεση «μικρή» λύση για να προχωρήσει μεσοπρόθεσμα το μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχει επιλέξει ο ΟΑΚ, ώστε να είναι έτοιμος στην περίπτωση που βρεθεί οριστική λύση και χρηματοδότηση, για να αποκτήσει το νησί επιτέλους ένας σύγχρονο δρόμο.

Ήδη έχει ανατεθεί σε μελετητή άλλου έργου να «τρέξει» και να ωριμάσει μελέτες του δρόμου και να είναι έτοιμα να δημοπρατηθούν τα επόμενα 2-3 χρόνια κομμάτια που έτσι κι αλλιώς θα χρειαστούν για να ετοιμαστεί η στρατηγική μελέτη που έχει δεσμευθεί ότι θα κάνει το Υπουργείο Υποδομών.

Βέβαια από τις εξαγγελίες Σπίρτζη-Δέδε και αργότερα του πρωθυπουργού για τον ΒΟΑΚ περί της στρατηγικής μελέτης και των συζητήσεων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ελάχιστα έως καθόλου έχουν προχωρήσει, αλλά ο ΟΑΚ έχει αποφασίσει να το προχωρήσει με ίδιες δυνάμεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες της “Π”, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης έχει αποφασίσει να έχει έτοιμο πλάνο για το μεσοπρόθεσμο σχέδιο στην περίπτωση που χρειαστεί- αυτό θα γίνει- να τρέξουν διαφορετικά πράγματα όσον αφορά τον ΒΟΑΚ. Για την ακρίβεια παράλληλα πράγματα.

Το έργο είναι από το Καστέλλι στη Σητεία. Αυτός είναι ο Βόρειος Οδικός άξονας και αυτό θα μελετήσει ο στρατηγικός μελετητής, όταν ανατεθεί η μελέτη, που σίγουρα θα κρατήσει 2-3 χρόνια.

Ωστόσο έχουν ξεκινήσει, όπως έχει πει και ο υπουργός, οι συζητήσεις με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του έργου στο πλαίσιο της ρήτρας διαθεσιμότητας που έχει προτείνει και ο περιφερειάρχης Στ.Αρναουτάκης. Η τράπεζα έχει ζητήσει πληρη φάκελο για το έργο που πρέπει να δοθεί.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει τώρα να υπάρξει ένας φάκελος ΠΠΠΑ για την προκαταρκτική μελέτη των περιβαλλοντικών απαιτήσεων που θα περιγράφουν το πώς και το γιατί του έργου, που θα προηγηθεί της μεγάλης μελέτης. Κι αυτός ο φάκελος στην ουσία θα αφορά το δρόμο από τα Χανιά στο Ηράκλειο, που έχει και τα πιο ώριμα τμήματα με μελέτη που μπορούν να προχωρήσουν.

«Ήδη έχουμε αναθέσει σε έναν σύμβουλο που είχαμε για την παράκαμψη της Παχειάς Αμμου να προχωρήσει αυτό το έργο και να ετοιμάσει τον φάκελο, ώστε να μπορούμε να είμαστε καθόλα έτοιμοι για το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ» επιβεβαιώνει ο διευθυντής οδικών έργων του ΟΑΚ, κ.Αγαπάκης, που ταυτόχρονα επισημαίνει ότι δεν θα μείνει έτσι και η μελέτη για την Παχειά Άμμο.

«Εννοείται ότι θα προχωρήσει και η μελέτη αυτή είναι μια άλλη δουλειά την οποία θα φέρει γρήγορα σε πέρας» αναφέρει.

Στη συνέχεια, αφού έχει τον φάκελο, το Υπουργείο θα μπορέσει να βγάλει το έργο σε ανταγωνιστικό διάλογο, θα ζητηθούν προσφορές και θα δρομολογηθεί η διαδικασία για τον ΒΟΑΚ.

Σε κάθε περίπτωση πάντως φαίνεται πως, εάν προχωρήσει το έργο του ΒΟΑΚ, θα γίνει σε δύο φάσεις. Πρώτα τα ώριμα τμήματα και μετά συνολικότερα. Και πάντα ανά κομμάτι.

Θυμίζουμε ότι από τα 310 χιλιόμετρα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), του επονομαζόμενου και Ε90 σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς χάρτες των… εθνικών οδών, κανονικός αυτοκινητόδρομος με διαχωριστική νησίδα στη μέση δεν είναι ούτε τα 50. Κι από αυτά τα ελάχιστα, τα 11 χλμ. είναι η «παρακαμπτήριος» της πόλης των Χανίων, τα 7 χλμ. η αντίστοιχη περιμετρική του Ρεθύμνου και άλλα 25 χλμ. στο Ηράκλειο, ανάμεσα στα Λινοπεράματα και τις Γούβες. Να σημειωθεί τέλος ότι τώρα φτιάχνεται το Γούρνες- Χερσόνησος.