
Του Κώστα Μπογδανίδη
Κάθε χρόνο και…χειρότερα είναι για τον τομέα της κρουαζιέρας στο Ηράκλειο το οποίο προσελκύει… μεν πλοία, αλλά δεν έχει κόσμο! Αυτό προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία που έδωσε η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και η οποία προβλέπει… “μαύρο” το 2017 για την ελληνική κρουαζιέρα!
Το λιμάνι του Ηρακλείου, ενώ έχει μια σταθερότητα στις αφίξεις πλοίων –φέτος μικρή αύξηση- φαίνεται ότι έχει χάσει εκείνα τα μεγάλα πλοία που φέρνουν κόσμο και επιβάτες, καθώς φέτος ήρθαν στην πόλη μας 238.780 επιβάτες με 165 πλοία, ενώ τρία χρόνια πριν είχαμε 177 πλοία και 270.020 επιβάτες! Το 2015 έδεσαν στο Ηράκλειο 170 πλοία και έφεραν 219.000 επιβάτες.
Πάντως αυτό δεν φαίνεται να είναι θέμα και ευθύνη της διοίκησης του ΟΛΗ, αφού γενικότερα η Ελλάδα στον τομέα της κρουαζιέρας πάσχει από έλλειψη σχεδιασμού και στρατηγικής.
Το πρόβλημα είναι γενικότερο με τις υποδομές και την τακτική που ακολουθεί η χώρα μας. Όσο και αν αυτή η διοίκηση, αλλά και η προηγούμενη στον ΟΛΗ, προσπάθησαν, το θέμα «βάλτωσε» ποικιλοτρόπως. Είναι αξιοσημείωτο οι επιβάτες δεν έχουν ξεπεράσει τους 300.000 με εξαίρεση μια χρονιά, και συγκεκριμένο αριθμό πλοίων που εξυπηρετούνται. Αυτό μπορεί να ξεπεραστεί μόνο εάν υπάρχει home port σταθερό και συνεχές. Γι’ αυτό το Ηράκλειο υπολείπεται μικρότερων πόλεων και λιμανιών, που έχουν γίνει παγκόσμιοι προορισμοί, όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Ρόδος και το Κατάκολο.
Εντυπωσιακή πάντως είναι η κατακόρυφη αύξηση της επιβατικής κίνησης στη Σούδα, που σε λίγο θα αγγίζει τα 100 πλοία τη σεζόν και θα ξεπεράσει τους 150.000 επιβάτες.
Αντιθέτως ο Αγιος Νικόλαος έχει κολλήσει στα 50 περίπου πλοία (με εξαίρεση το 2014) και τους 30.000 περίπου επιβάτες, μολις 3 πλοια στο Ρέθυμνο φέτος και κανένα στη Σητεία!
Τα στοιχεία
Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος πάντως τονίζει ότι το σύνολο αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε σταθερό τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ το 2016 υπήρξε αύξηση 5% στους επιβάτες έναντι του 2015. Συγκεκριμένα, το 2016 στα λιμάνια της χώρας μας πραγματοποιήθηκαν 4.290 προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων έναντι 4.281 το 2015, ενώ οι αφίξεις επιβατών το 2016 άγγιξαν τα 5.197.118 έναντι 4.957.743 το 2015.
Το λιμάνι του Πειραιά είναι πρώτο με 625 αφίξεις το 2016, έναντι 621 το 2015, ενώ οι επιβάτες κρουαζιέρας ανήλθαν το 2016 σε 1.094.135 έναντι 980.149 το 2015.
Ακολουθεί η Σαντορίνη με 572 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2016 έναντι 636 το 2015, ενώ οι επιβάτες που αποβιβάστηκαν ανήλθαν σε 783.893 το 2016 έναντι 791.927 το 2015. Αξιοσημείωτη αύξηση σε αφίξεις παρουσίασε επίσης το λιμάνι της Κέρκυρας που έρχεται τρίτο κατά σειρά, με 481 αφίξεις το 2016 έναντι 407 το 2015 και 748.916 επιβάτες το 2016 έναντι 647.347 το 2015.
Επίσης, το Λαύριο συνεχίζει για τρίτη χρονιά την ανοδική του πορεία με 65 αφίξεις το 2016, 55 το 2015 και 30 το 2014. Στο ίδιο λιμάνι το 2016 αποβιβάστηκαν συνολικά 43.236 επιβάτες έναντι 44.815 το 2015 και 30.493 το 2014. Μείωση αφίξεων παρουσίασε το λιμάνι της Κεφαλλονιάς - Ιθάκης, όπου το 2016 αφίχθησαν 77 κρουαζιερόπλοια με 85.463 επιβάτες, έναντι 112 κρουαζιερόπλοιων το 2015 και 149.227 επιβάτες. Το λιμάνι του Βόλου είχε 46 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων το 2016 έναντι 57 το 2015 και 37.445 επιβάτες το 2016 έναντι 67.096 το 2015 ενώ της Πάτμου, 147 αφίξεις το 2016 έναντι 192 το 2015 και 91.785 επιβάτες το 2016 έναντι 124.476 το 2015.
Μείωση παρουσίασε το λιμάνι της Μυτιλήνης, όπου το 2016 αφίχθησαν 29 κρουαζιερόπλοια με 13.923 επιβάτες, έναντι 53 το 2015 με 24.894 επιβάτες. Τα νησιά που δέχθηκαν κατά το 2016 τις έντονες προσφυγικές ροές παρουσιάζουν μικτή εικόνα. Μείωση αφίξεων σε Μυτιλήνη και Κω, σταθερότητα στη Χίο και αύξηση στα λιμάνια της Σάμου (Βαθύ-Πυθαγόρειο).
Σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ, τόσο από τα λιμάνια σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας όσο και από τους παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας κρουαζιέρας, που αξιολογούν τις προ κρατήσεις αλλά και τον προγραμματισμό του 2017 υπολογίζοντας τις κινήσεις ακόμη και της τελευταίας στιγμής, φαίνεται ότι η φετινή χρονιά δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα. Όπως αναφέρει η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, είναι πιθανό να σημειωθούν σημαντικές αποκλίσεις τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και επιβατών στο σύνολο της χώρας και στους επιμέρους προορισμούς, που αποδίδεται στην αποσταθεροποίηση της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου (και ιδιαίτερα της Τουρκίας) αλλά και στην ανάδειξη νέων αγορών (Ανατολική Ασία, Αυστραλία κλπ).