Της Λίλιαν Δαφερμάκη

Απολύτως άδικη αλλά και ανεδαφική χαρακτηρίζει η Διοίκηση του ΟΛΗ την επίθεση που δέχεται από την Εφορία Νεωτέρων Μνημείων, με το σκεπτικό ότι της «χρεώνει» βαρύτατες ευθύνες εγκατάλειψης τόσο της αποκατάστασης του λιμενικού περίπτερου όσο και της συντήρησης του περίφημο διατηρητέου ξύλινου σκάφους “Χαράλαμπος ΙΙ” που βρίσκεται μπροστά από το Μαρίνα. «Αν πραγματικά ήθελαν να ενημερωθούν τα στελέχη της Υπηρεσίας Νεωτέρων, θα μπορούσαν πολύ απλά να μας ρωτήσουν πριν αρχίσουν να μας πετροβολούν, κάτι που συνήθως συμβαίνει με τα καρποφόρα δέντρα», σχολιάζουν με νόημα τα στελέχη του Οργανισμού και με δηλώσεις τους στην «Π» ξεκαθαρίζουν ότι παρά το μικρό χρονικό διάστημα που βρίσκονται στο τιμόνι του ΟΛΗ τα έργα και οι παρεμβάσεις που έχουν δρομολογηθεί σε όλα τα επίπεδα είναι πολλές και σημαντικές. Πιο συγκεκριμένα, όπως τονίζουν σε ό,τι αφορά στο λιμενικό περίπτερο, είναι θέμα ημερών να βγει στον αέρα η προκήρυξη μιας ολοκληρωμένης μελέτης για την αποκατάσταση του μνημείου, ενώ σε ό,τι αφορά στο διατηρητέο ξύλινο σκάφος «Χαράλαμπος» έχουν ήδη στα χέρια τους τεχνική έκθεση ναυπηγού, μηχανολόγου- μηχανικού, επιθεωρητή πλοίων, η οποία δείχνει ότι βρίσκεται σε τόσο κακή κατάσταση, που δεν μπορεί πλέον να αποκατασταθεί καθώς η φθορά του είναι μη αναστρέψιμη… Όλα αυτά θα τα είχε μάθει η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων, εάν συνέχιζε τις συζητήσεις που είχαμε ξεκινήσει για την προώθηση μιας σειράς θεμάτων ή αν έμπαινε στον κόπο να μας ρωτήσει και να ζητήσει ενημέρωση για το πώς εξελίσσσονται τόσο το θέμα του λμενικού περίπτερου όσο και το ζήτημα του ξύλινου σκάφους, σχολιάζουν με νόημα τα στελέχη του ΟΛΗ.



Το λιμενικό περίπτερο

Εάν δεν μας σταματούσε η αλλαγή του νόμου για την προκήρυξη των δημοσίων έργων, θα είχε «βγει στον αέρα» η προκήρυξη της μελέτης για την αποκατάσταση του λιμενικού περίπτερου, τονίζει ο πρόεδρος του ΟΛΗ κ. Απόλλωνας Φιλιππής, ο οποίος σημειώνει ότι από τα πρώτα θέματα που απασχόλησαν τη νέα διοίκηση ήταν η διαχείρηση του σπουδαίου αυτού διατηρητέου μνημείου. Πρόκειται για μια σπουδαία κληρονομιά, που, όπως σχολιάζει, εδώ και χρόνια βρίσκεται σε μια κατάσταση απαξίωσης και πλήρους εγκατάλειψης, αφού δεν είχε γίνει κανένα ουσιαστικό βήμα προκειμένου να αξιοποιηθεί. Η απαξίωση και εγκατάλειψη σύμφωνα με τον ίδιο δεν ήταν τυχαία, αλλά απολύτως στοχευμένη καθώς έστρωνε με ροδοπέταλα το δρόμο του ιδιώτη επενδυτή… Εμείς ως διοίκηση μόλις αναλάβαμε καθήκοντα ζητήσαμε αναλυτική ενημέρωση για το τι ακριβώς έχει γίνει με την υπόθεση του λιμενικού περίπτερου. Διαπιστώσαμε λοιπόν ότι υπήρχε μια μελέτη η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί, μέσα από την οποία έχουμε την αποτύπωση του κτηρίου, το οποίο εκτείνεται σε μια έκταση 120 τ.μ. εφόσον αφαιρεθούν οι αυθαίρετες προσθήκες, οι οποίες έτσι και αλλιώς θα απομακρυνθούν. Παράλληλα, το Διοικητικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει τη διακήρυξη του έργου για την ανάθεση της μελέτης αποκατάστασης που αναμένεται να βγει στον αέρα μέσα στο επόμενο 20ήμερο.

Στο μεσοδιάστημα αυτό, θα έχει αποκατασταθεί και μια σημαντική εκκρεμότητα, όπως εξηγεί η αντιπρόεδρος του ΟΛΗ κ. Αγγέλα Σμυρνάκη, που αφορά στην επικαιροποίηση της μελέτης του μάστερ πλαν του λιμανιού (το οποίο είχε μπλοκάρει μετά την προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας αναφορικά με χρήσεις γης και τους όρους δόμησης). Όπως διευκρινίζει, το θέμα θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων) που καλείται να εξετάσει τη μελέτη επικαιροποίησης που έχουμε καταθέσει.

Παράλληλα όμως περιμένουμε σε κεντρικό επίπεδο μια συνολική ρύθμιση, ώστε αυτής της φύσεως τα ζητήματα που αφορούν στους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης να ρυθμίζονται με προεδρικό διάταγμα. Σε κάθε περίπτωση όπως διαβεβαιώνει, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε στα χέρια μας μια ολοκληρωμένη μελέτη για την αποκατάσταση του σπουδαίου αυτού μνημείου, που ο πολιτικός μας στόχος είναι να το αναδείξουμε και να το αποδώσουμε στην κοινωνία για χρήσεις ψυχαχωγίας και αναψυχής…