“ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΟ ΜΕΞΙΚΟ”

Once upon a time in Mexico

Σκηνοθεσία:Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ

Πρωταγωνιστούν: Αντόνιο Μπαντέρας, Τζόνι Ντεπ, Γουίλεμ Νταφό, Σάλμα Χάγιεκ, Ενρίκε Ινγκλέσιας

Αυτή είναι η τρίτη ταινία της δημοφιλούς σειράς που δημιούργησε ο σκηνοθέτης, με πρωταγωνιστή το μοναχικό κιθαρίστα. Εδώ ένας μεγαλέμπορος ναρκωτικών σχεδιάζει τη δολοφονία του Μεξικανού Προέδρου και την εγκαθίδρυση στρατιωτικού καθεστώτος. Εν τω μεταξύ η CIA θέλει τον Πρόεδρο νεκρό, αλλά και το στρατηγό αντικαταστάτη του, προκειμένου ν’ αναλάβει την εξουσία κάποιος της επιλογής της και προσλαμβάνει τον El Mariachi για να σκοτώσει το στρατηγό χωρίς να εμποδίσει τη δολοφονία του Προέδρου. Ο El Mariachi από τη μεριά του είναι περισσότερο πατριώτης απ’ όσο υπολογίζουν οι Αμερικανοί, ενώ ζητάει εκδίκηση από το στρατηγό για το θάνατο της οικογένειάς του.

Είναι όσο περίπλοκο φαίνεται και λίγο ακόμη, αλλά χωρίς να μπερδεύει. Ο Ροντρίγκεζ είναι ένας άνθρωπος που έχει μάθει να δουλεύει με μικρούς προϋπολογισμούς διεκπεραιώνοντας τα σχέδιά του σε μικρά χρονικά διαστήματα. Σχεδιάζει μόνος του τις ταινίες του κι αναλαμβάνει πολλούς τομείς της εκτέλεσής τους (εδώ έφτιαξε το σενάριο, τη μουσική, έκανε το μοντάζ και συμμετείχε στην παραγωγή).Βασίζει το σινεμά του στη σκηνοθετική και μοντερική δεξιοτεχνία, χωρίς να υστερεί στην κατάλληλη κατασκευή και μεταχείριση χαρακτήρων.

Ίσως σ’ αυτή την αντίληψη του σινεμά-‘φτιαξ’-το-μόνος-σου’ να οφείλονται κάποια μικρά μειονεκτήματα του φιλμ. Η εκτέλεση του σεναρίου δεν είναι τόσο προσεγμένη όσο η ιδέα του αρχικά προδιαθέτει, όπως κι οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά σε μια ταινία δράσης (χιούμορ εκτός κλίματος, ακατάσχετο πιστολίδι, μη-θεαματικές εκρήξεις).

Ευτυχώς όμως, ο Ροντρίγκεζ αποδεικνύει το ταλέντο του στη δράση στήνοντας εντυπωσιακές σκηνές με απίστευτη ζωντάνια στο μοντάζ κι ευρηματικότητα στη σκηνοθεσία (η διαφυγή του αλυσοδεμένου ζευγαριού, η μονομαχία στην εκκλησία). Η άλλοτε ενθουσιώδης κι άλλοτε μελαγχολική μουσική του σε παρασέρνει, ενώ σεναριακά εκμεταλλεύεται όλους τους χαρακτήρες του, καθένας από τους οποίους έχει το δικό του κίνητρο και σκοπό.

Με νωπή την ανάμνηση του τυχοδιώκτη Τζακ Σπάροου των ΠΕΙΡΑΤΩΝ, ο Ντεπ αναλαμβάνει ξανά ένα ήρωα με κωμικά στοιχεία, του διεφθαρμένου πράκτορα της CIA. Με το χαρακτήρα του ο Ροντρίγκεζ υπενθυμίζει την αξιοθαύμαστη ικανότητα που είχε επιδείξει στο ΑΠΟ ΤΟ ΣΟΥΡΟΥΠΟ ΩΣ ΤΗΝ ΑΥΓΗ να μεταβαίνει απροειδοποίητα και αληθοφανώς στο μακάβριο. Ελπίζω μόνο οι χαμηλές εισπράξεις της ταινίας να μην αποτρέψουν τα στούντιο απ’ το να εμπιστευθούν στο Ροντρίγκεζ μια τρίτη συνέχεια κι ίσως και πιο μεγαλεπήβολα σχέδια. Το αξίζει.

“21 ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ”

21 GRAMS

Σκηνοθεσία: Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ιναρίτου

Πρωταγωνιστούν: Σων Πεν, Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Ναόμι Γουάτς

Μια κοπέλα χάνει το σύζυγο και τις δυο κόρες τους σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Ένας καρδιοπαθής μαθηματικός δέχεται το μόσχευμα της καρδιάς του άντρα της. Ο οδηγός- θύτης είναι ένας μετανοημένος πρώην κατάδικος.

Ο Σων Πεν έχει την τιμητική του φέτος, καθώς πραγματοποιεί δυο εξαιρετικές εμφανίσεις σε δύο από τις καλύτερες ταινίες τις χρονιάς. Μετά το ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΠΟΤΑΜΙ για το οποίο βραβεύτηκε με Όσκαρ Α’ ανδρικού ρόλου, εδώ παίζει εκπληκτικά τον καρδιοπαθή λήπτη που ερωτεύεται τη γυναίκα του δότη.

Ο Ιναρίτου φτιάχνει ένα βαρύ, σκληρό, αλλά τελικά συμπονετικό κι αισιόδοξο δράμα μ’ ένα υποκριτικώς άψογο καστ. Κι αν απ’ το Ντελ Τόρο δεν περίμενε κανείς τίποτα λιγότερο, αυτή που πραγματικά αναδεικνύεται είναι η Γουάτς. Με πολύχρονη καριέρα στο σινεμά, η Γουάτς έγινε ευρέως γνωστή μέσα απ’ την ΟΔΟ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ και το THE RING όπου οι εμφανίσεις της, αν και αξιοπρεπέστατες, φαίνεται ότι δεν προσφέρονταν για να δείξει τις ικανότητές της. Πλέον είναι υπολογίσιμη ως ηθοποιός, αλλά κι η δημοτικότητά της αναμένεται να ‘εκτοξευθεί’ μετά το φετινό επερχόμενο THE RING 2 κι αφού ο Πήτερ Τζάκσον την επέλεξε ως τη γυναικεία πρωταγωνίστρια του ρημέηκ του KING KONG που ετοιμάζει για το 2005.

Επιστρέφοντας στην ίδια την ταινία τώρα, μιλάει για τη ζωή και την απώλειά της. Καθένας από το πρωταγωνιστικό τρίο αναλαμβάνει μια θέση σχετικά με το θάνατο. Ο πρώην κατάδικος τον προκαλεί, η κοπέλα υποφέρει τις συνέπειές του κι ο μαθηματικός βρίσκεται στο μεταίχμιο καθώς ο θάνατος κάποιου άλλου δίνει ζωή σ’ αυτόν. Πώς τιμωρείται ένας θάνατος που δεν προκλήθηκε σκόπιμα; Πόσο αξίζει μια ζωή;

Το πνεύμα της ταινίας συνοψίζεται στη σκηνή όπου ο γιατρός φέρνει στον Πεν την καρδιά του σ’ ένα βάζο, μετά τη μεταμόσχευση, κι εκείνος διαπιστώνει ότι είναι ‘ο θύτης’. Η καρδιά στην ταινία είναι πηγή έρωτα αλλά και πόνου, μπορεί και θανάτου. Η αφαίρεση ζωής δεν μπορεί πάντα να συνοδεύεται από την καταδίκη που επιτάσσει ο θυμός, γιατί ίσως ακολουθείται από μετάνοια που μεταμορφώνει έναν άνθρωπο. Το πρόβλημα είναι ότι τα συναισθήματα δεν είναι μετρήσιμο μέγεθος.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ

ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Κάθε Τρίτη η στήλη σας πληροφορεί για την εβδομαδιαία προβολή της Κινηματογραφικής Λέσχης Αγίου Νικολάου, που πραγματοποιείται κάθε Πέμπτη στο δημοτικό κινηματογράφο της πόλης, Rex.

Αυτή την Πέμπτη 1-4:



“ΠΡΙΝ ΑΠ’ ΤΗ ΒΡΟΧΗ” (BEFORE THE RAIN, FYROM, 1994)

Σκην.: Μίλκο Μαντσέφσκι

Πρωτ.: Κατρίν Κάρτλιτζ, Ράντε Σερμπέτζια, Γκρεγκουάρ Κολέν, Λαμπίνα Μιτέφσκα

Τοποθετημένες στο φόντο των πολιτικών αναταραχών στα Σκόπια και περιστασιακά στο Λονδίνο, τρεις ιστορίες αγάπης διαπλέκονται δίνοντας ένα δυναμικό πορτραίτο της σύγχρονης Ευρώπης. (κείμενο προγράμματος)

Δημοτικός Κινηματογράφος Rex

Λασθένους και Σφακιανάκη, Άγιος Νικόλαος

Τηλ.28410 82047