Εκατό χιλιάδες εργαζόμενοι και τριάντα χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο χώρο της ανεξάρτητης αγοράς και συντήρησης αυτοκινήτου στην Ελλάδα κινδυνεύουν με αφανισμό.

Αυτό επισήμαναν οι συνεργαζόμενοι κλάδοι των ανεξάρτητων επισκευαστών αυτοκινήτων, εμπόρων ανταλλακτικών και εμπόρων αυτοκινήτων (ΕΒΟΕΑΜ, ΣΕΕΑΕ, ΣΕΕΑΑ) για τις αλλαγές που έπρεπε να γίνουν και δεν έγιναν στο χώρο της αγοράς και της συντήρησης του αυτοκινήτου με την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ (block exemption) από 1/10/2003.

Οι σύνδεσμοι κάνουν λόγο για νόθευση ανταγωνισμού που συντελείται με την μη εφαρμογή του κανονισμού, τόσο στο χώρο των ανταλλακτικών όσο και στο χώρο της εμπορίας των αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα, όπως τόνισαν, δεν εφαρμόζεται η (αυτονόητη) γνωμοδότηση της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού περί μη έκπτωσης της εργοστασιακής εγγύησης ενός οχήματος, όταν αυτό επισκευάζεται σε ανεξάρτητο συνεργείο και με ανταλλακτικά από το ελεύθερο δίκτυο.

Οπως υποστηρίζουν, η πρόσβαση του ελεύθερου επισκευαστή σε τεχνικές πληροφορίες, σε διαγνωστικούς εξοπλισμούς και σε ειδικά εργαλεία δεν εξασφαλίστηκαν και έγιναν αντικείμενο πολυδάπανης επένδυσης με το πρόσχημα της ισότιμης μεταχείρισης με τους μηχανικούς του επίσημου δικτύου.

Εξάλλου επεσήμαναν ότι οι δυσβάστακτοι οικονομικοί και εμπορικοί όροι των καθέτων συμφωνιών-συμβάσεων που απαιτούνται από τις αντιπροσωπείες, αποτρέπουν τους ανεξάρτητους επισκευαστές από τη διεκδίκηση εξουσιοδοτημένης μονάδας και τελικά διευκολύνουν τη μονοπώληση της αγοράς από τις ίδιες, καθώς και τον αφανισμό των μικρών επιχειρήσεων.

Τα εξουσιοδοτημένα δίκτυα δεν έχουν την ελεύθερη πρόσβαση σε γνήσια και εφάμιλλης ποιότητας ανταλλακτικά που δικαιούνται να αγοράζουν και από τους ανεξάρτητους εμπόρους ανταλλακτικών, ώστε να πετυχαίνουν καλύτερες τιμές προς όφελος των καταναλωτών απειλούμενοι με άρση της εξουσιοδότησης.

Οι ελεύθεροι έμποροι ανταλλακτικών ανέφεραν ακόμα ότι αποκλείονται από αγορές από εξουσιοδοτημένα καταστήματα και αντιμετωπίζονται σαν ιδιώτες, κατά παράβαση του κώδικα βιβλίων και στοιχείων. Οι εκπρόσωποι των συνδέσμων κατηγόρησαν τους επίσημους εισαγωγείς υπογραμμίζοντας ότι οι όροι και το κόστος των προσφερόμενων πολυετών πακέτων εγγυήσεων (πέραν των εργοστασιακών) εγκλωβίζουν τους καταναλωτές στα επίσημα δίκτυα.

Επικριτικοί εξάλλου υπήρξαν και με τους εισαγωγείς στο θέμα των αυξήσεων στις τιμές των αυτοκινήτων, σημειώνοντας ότι, ενώ υπήρξαν μειώσεις φόρων στα οχήματα, υπήρξε μια δυσανάλογη αύξηση των τιμών προς τα πάνω. “Οι τιμές των αυτοκινήτων αυξάνονται για εξυπηρέτηση της κερδοσκοπίας των αντιπροσώπων, με πρόσχημα την εξομοίωσή των τιμών στην ΕΕ'', δήλωσαν χαρακτηριστικά.