Η βαθιά ύφεση και οι δημοσιονομικοί περιορισμοί έχουν επηρεάσει σημαντικά τις επενδύσεις σε έργα υποδομής στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα οι άμεσες θέσεις απασχόλησης να παρουσιάζουν μείωση 49%, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης της PwC.

Σύμφωνα με την PwC, κατά την περίοδο της κρίσης στην Ελλάδα, έχουν γίνει ελάχιστες επενδύσεις σε υποδομές, οι οποίες σαν ποσοστό του ΑΕΠ κατακρημνίσθηκαν από το 3,6% (2006) στο 1,2% (2012) χάνοντας 4,3 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση (συνολική απώλεια 30 δισ. ευρώ).

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων υποδομής στην Ελλάδα ανέρχεται σε 12 δισ. ευρώ, ενώ τα προγραμματισμένα έργα σε 8 δισ. ευρώ. Από τα 71 έργα που προγραμματίζονται να παραδοθούν μέχρι το 2022, η ενέργεια καλύπτει το 34%, το μετρό/τραμ το 25% και οι οδικές συγκοινωνίες το 23%.

Σύμφωνα με την PwC στην Ελλάδα, το επενδυτικό κενό σε έργα υποδομών κυμαίνεται μεταξύ 1,2% (έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου) και 2,4% (ποσοστιαίων μονάδων) του ΑΕΠ (σε σύγκριση με την ιστορική απόδοση) που μεταφράζεται σε 2,5 δισ. ευρώ επιπλέον δαπάνης ανά έτος.

Οι επενδύσεις σε έργα υποδομών έχουν ένα σημαντικό οικονομικό πολλαπλασιαστή, της τάξης του 2x (για κάθε ευρώ που δαπανάται σε υποδομές, το ΑΕΠ αυξάνεται επιπλέον κατά 1 ευρώ) ο οποίος ενισχύσει τη ζήτηση σε άλλους κλάδους. Ο κατασκευαστικός κλάδος θα ενισχυθεί δημιουργώντας νέες ευκαιρίες απασχόλησης σε τακτική βάση, προσελκύοντας ξένους επενδυτές και ενισχύοντας την οικονομική ανάπτυξη.

Ο αριθμός των προγραμματισμένων και ανεκτέλεστων έργων υποδομών έχει αυξηθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της κρίσης– η αξία αυτών ανέρχεται σε 20 δισ. ευρώ μέχρι το 2022.