Με τη χρήση ενός νέου μαθηματικού τύπου θα υπολογίζεται στο εξής το εφάπαξ σε όλα τα ταμεία πρόνοιας. Οι αλλαγές που προκύπτουν από τον διαφορετικό τρόπο υπολογισμού αγγίζουν κατά κύριο λόγου τους δημοσίους υπαλλήλους, ενώ με αυτόν διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των ταμείων και η απρόσκοπτη καταβολή του βοηθήματος για το μέλλον.

Από τις αλλαγές που προκύπτουν εξαιρούνται, όπως αναφέρει το «Εθνος», όσοι πρόλαβαν να καταθέσουν τα χαρτιά τους έως τις 31 Αυγούστου 2013. Σε αυτές τις περιπτώσεις το εφάπαξ θα υπολογιστεί με το παλιό σύστημα, χωρίς νέα μείωση.

Ο νέος μαθηματικός τύπος προβλέπει τη δημιουργία «ατομικών μερίδων» για όλους τους ασφαλισμένους, ενώ για τον υπολογισμό του καταβαλλόμενου ποσού θα λαμβάνονται υπόψη και τα οικονομικά δεδομένα του Ταμείου. Παράλληλα, προκειμένου να μην προκύψουν δραματικές ανατροπές στο εφάπαξ, όπου καταγράφονται ληξιπρόθεσμες οφειλές, αυτές θα «μοιραστούν» σε βάθος 15ετίας.

Στους φορείς πρόνοιας του ιδιωτικού τομέα δεν θα υπάρξουν αλλαγές, ενώ στο Δημόσιο εκτιμάται, σύμφωνα με το δημοσίευμα, πως οι μειώσεις θα κυμαίνονται από 12% έως 14%. Αν δεν προέκυπτε η αλλαγή, το εφάπαξ στο Δημόσιο θα έπρεπε να πέσει στις 4.000 με 5.000 ευρώ.

Με τη λύση που θα δοθεί το βοήθημα θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο φέτος στα 25.000 ευρώ στον δημόσιο τομέα, από 29.000 ευρώ που ήταν πέρυσι.

Αναλυτικά στην απόφαση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση προβλέπονται τα εξής:

1. Δημιουργούνται από την 1η Ιανουαρίου 2014 «ατομικές μερίδες» στις οποίες τηρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο στους φορείς – τομείς πρόνοιας.

Τα ταμεία πρόνοιας λειτουργούν πλέον με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση (άρθρο 1).

2. Καθιερώνεται νέος μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό του βοηθήματος.

Για χρόνο ασφάλισης από την 1η Ιανουαρίου 2014 και εφεξής το ποσό του εφάπαξ ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την ημερομηνία αποχώρησης.

Για τη συσσώρευση των εισφορών γίνεται χρήση πλασματικού ποσοστού επιστροφής, το οποίο ορίζεται ως η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών για το σύνολο των ασφαλισμένων.

Συγκεκριμένα, λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές ετήσιες εισφορές, τα έτη συσσώρευσης εισφορών, η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών, το έτος έκδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης του κύριου φορέα αλλά και ο συντελεστής βιωσιμότητας του ταμείου.

Για τον συντελεστή βιωσιμότητας λαμβάνονται υπόψη:

- Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή/ και εργοδότη.

- Η ειδική τακτική εισφορά όπου υπάρχει.

- Τα διοικητικά έξοδα (τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 2,5% των ασφαλιστικών εισφορών του έτους).

- Η περιουσία, η οποία έχει διαμορφωθεί στις 31 Δεκεμβρίου πριν από την καταβολή των συνολικών παροχών (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη, η ειδική τακτική εισφορά και τα διοικητικά έξοδα).

- Οι συνολικές παροχές χωρίς την εφαρμογή του συντελεστή βιωσιμότητας.

- Η παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων (με τους κανόνες του νέου συστήματος καθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση).

- Το οικονομικό έτος για το οποίο υπολογίζεται ο συντελεστής βιωσιμότητας.