Του Κώστα Μπογδανίδη

Με νέα δημοπρασία αποφάσισε τελικά το υπουργείο να δώσει λύση στον πολύπαθο δρόμο της Μεσαράς! Οι κατολισθήσεις και τα όποια επιπλέον προβλήματα έχουν δημιουργηθεί (αρχαιολογία, μελέτες κλπ) έχουν καθυστερήσει τόσο το έργο - έπρεπε να είχε παραδοθεί στο τέλος του... 2012 - που έκριναν ότι δεν έχει νόημα μια συμπληρωματική σύμβαση!

Ήδη αυτές τις μέρες οι υπηρεσίες της ΕΔΥΕ ΒΟΑΚ και του υπουργείου επεξεργάζονται τις τελικές λεπτομέρειες για να συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης και να γίνει μια δημοπρασία για την τελική εργολαβία του δρόμου που θα συμπεριλάβει την περιοχή των κατολισθήσεων και ό,τι απομένει σε μια εργολαβία- “σκούπα”.

«Σε λίγο θα είμαστε έτοιμοι για να κάνουμε τη νέα δημοπράτηση. Σε αυτό καταλήξαμε από το να γίνει μια συμπληρωματική σύμβαση» επιβεβαίωσε ο προϊστάμενος της ΕΔΥΕ ΒΟΑΚ κ. Αγαπάκης επισημαίνοντας ότι έτσι όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα είναι η καλύτερη λύση.

«Ο εργολάβος που θα πάρει το νέο έργο θα αποκαταστήσει τα προβλήματα που υπάρχουν και ό,τι άλλο προκύπτει» ανέφερε o κ. Αγαπάκης που ακόμη δεν μπορεί να προσδιορίσει το τελικό κόστος του νέου στην ουσία έργου επισημαίνοντας ότι έτσι κι αλλιώς οι κατολισθήσεις για να αποκατασταθούν στην έκταση που είχαν θα κόστιζαν πάρα πολύ.

Εκείνο βέβαια που εκτός των άλλων έπαιξε ρόλο ήταν και το γεγονός ότι τα τελικά πορίσματα και από την επιτροπή που έστειλε επειγόντως το υπουργείο στην περιοχή έδειξαν πως δεν ήταν αστοχία της μελέτης ή του εργολάβου, αλλά...πρόβλημα της φύσης (έτσι τουλάχιστον κατέληξαν...).

Οι τεράστιες κατολισθήσεις

Θυμίζουμε ότι ο δρόμος από Αγία Βαρβάρα- Απομαρμά είχε προχωρήσει ως το τέλος του 2011 με βάση τα όσα προέβλεπαν οι μελέτες, κατέρρευσαν τα πρανή με πιο σοβαρή την κατολίσθηση (δεύτερη σε μικρό διάστημα στο όρυγμα Β-14, με μέτωπο πάνω από 100 μέτρα.

Οι κατολισθήσεις των πρανών ήταν τόσο σοβαρές - στα δύο ορύγματα ήταν οι πιο μεγάλες - που φυσικά προκάλεσαν τη διακοπή των εργασιών και σημαντικές καθυστερήσεις σε ένα έργο με συνολικό προϋπολογισμό 120 εκατομμυρίων ευρώ.

Ειδικά στο όρυγμα Β-14, που είναι αμέσως μετά την Αγία Βαρβάρα και πριν τον Απομαρμά, δεν ήταν η πρώτη φορά που σημειώθηκε κατολίσθηση και γι’αυτό είχαν αναγκαστεί να αλλάξουν τις μελέτες! Αλλά κι όταν αυτό έγινε με τη νέα μελέτη συνέβη ξανά το ίδιο φαινόμενο! Κι έρχεται μια στιγμή που ο δρόμος είχε γίνει, τα πρανή είχαν γίνει 1 προς 1, ενώ η αρχική μελέτη προέβλεπε 3 προς 1!

Στις αρχές του 2012 με απόφαση του τότε γενικού γραμματέα κ.Οικονομίδη συστήθηκε επιτροπή εμπειρογνωμόνων, ήρθε στο Ηράκλειο και έκαναν αυτοψία για να καταλήξουν μετά στο συμπέρασμα ότι το πρόβλημα ήταν του εδάφους.

Να θυμίσουμε τέλος ότι ο δρόμος που κατασκευάζεται μέχρι την Μεσαρά έχει 3 σήραγγες και 5 κοιλαδογέφυρες - συνολικά τα τεχνικά έργα του έργου έχουν μήκος 2.500 μ. Το όλο έργο «Αγία Βαρβάρα - Καστέλλι» ανήκει στο διευρωπαϊκό δίκτυο, έχει μήκος 15,7 Km και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα, το πρώτο από από αυτά, «Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά» 7,8 Κm και το δεύτερο «Απομαρμά – Καστέλλι» 7,9 km.