“Σκληρό ματς” αναμένεται στη σημερινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, όπου θα εξεταστεί το αίτημα της δημοτικής Αρχής και της ΔΕΠΤΑΗ Α.Ε. που διεκδικεί την εγκατάσταση επιχειρήσεων πάρκινγκ σε επτά σημεία των Ενετικών Τειχών, λίγες μέρες μετά την κατάθεση επιστολής του δημάρχου Γ. Κουράκη στη Γ.Γ. του υπουργείου Πολιτισμού, που προτείνει το μεγαλύτερο οχυρωματικό μνημείο της Μεσογείου να ενταχθεί στη λίστα της Ουνέσκο (!).

Με την πρόταση που καταθέτει η δημοτική Αρχή ουσιαστικά ζητά από το ΚΑΣ να δώσει την έγκριση του προκειμένου να εκτονωθεί το οξύ πρόβλημα έλλειψης χώρων στάθμευσης περιμετρικά των Ενετικών Τειχών, ώστε να επαναλειτουργήσουν οι “χρυσοφόρες” επιχειρήσεις της ΔΕΠΤΑΗ Α.Ε. που εδώ και χρόνια λειτουργούσαν παράνομα. Ο δήμος στο αίτημα που κατέθεσε στο ΚΑΣ επικαλείται το εντονότατο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, για το οποίο όμως εδώ και χρόνια δεν έχει δρομολογήσει καμία απολύτως λύση. Όπως είναι γνωστό, η εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης αποτέλεσε προεκλογική σημαία της παράταξης του δημάρχου, όπως επίσης και η περίφημη κατασκευή του υπόγειου γκαράζ της πλατείας Ελευθερίας, για την οποία έχουν γίνει δεκάδες εξαγγελίες την τελευταία δεκαετία χωρίς να προχωρήσει το παραμικρό. Έτσι τώρα η δημοτική Αρχή επιλέγει αβασάνιστα την εύκολη λύση της “αξιοποίησης” των ενετικών τειχών, προκειμένου να λειτουργήσει σαν εισπρακτικός μηχανισμός της Λότζια (και μάλιστα με μια επιβαρυντική και οχλούσα δραστηριότητα όπως είναι τα πάρκινγκ) προκειμένου να δοθεί λύση στο οξύ πρόβλημα της στάθμευσης της πόλης. Όλα αυτά δρομολογούνται λίγες μέρες μετά την θερμή επιστολή του δημάρχου Ηρακλείου προς τη Γ.Γ.του υπουργείου Πολιτισμού κ.Μενδόνη, από την οποία ζητά το μνημείο των Ενετικών Τειχών να ενταχθεί στον κατάλογο της Ουνέσκο!!!

Η πολιτική διγλωσσία της Λότζια για τη διαχείριση του μεγαλύτερου οχυρωματικού μνημείου της Μεσογείου, αποτυπώνει ξεκάθαρα τον τρόπο τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται την “αξιοποίηση” και την “ανάδειξη” των ενετικών τειχών, καθώς είναι δομημένη στη φιλοσοφία της είσπραξης κέρδους.

“Υποχρέωση του δήμου να δημιουργήσει πάρκινγκ στα Ενετικά Τείχη”

Ως καθήκον της περιγράφει η ΔΕΠΤΑΗ Α.Ε. τη δημιουργία πάρκινγκ γύρω από τα Ενετικά Τείχη, καθώς όπως εκτιμά με τον τρόπο αυτό θα συμβάλει στην επισκεψιμότητα του μνημείου! Με σχετική επιστολή του ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης Γ.Παρασύρης αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής :

“Τα πάρκινγκ στα Ενετικά Τείχη και μάλιστα πλησίον των πυλών, προβλέπονται θεσμικά από το 2002 με Απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ και είναι υποχρέωση του Δήμου Ηρακλείου να τα δημιουργήσει, προκειμένου να συμβάλει στην επισκεψιμότητα του μνημείου και στην ομαλή λειτουργία της πόλης. Ειδικότερα θα πρέπει να γνωρίζετε τα ακόλουθα:

Οι κοινόχρηστοι χώροι της Περιοχής Ανάπλασης της Παλιάς Πόλης Ηρακλείου τους οποίους καταλαμβάνει ο Ενετικός οχυρωματικός περίβολος, στον οποίον περιλαμβάνονται τα χωμάτινα πρανή εντός της Παλιάς Πόλης, τα Τείχη συμπεριλαμβανομένων στοών, πυλών και χαμηλών πλατειών, η τάφρος και το αντέρεισμα της τάφρου, έχουν συνολική επιφάνεια 330 στρεμμάτων περίπου.

Στους χώρους αυτούς, ο Δήμος Ηρακλείου έχει βεβαιωμένη ιδιοκτησία (με τίτλους και παραχωρητήρια) συνολικής επιφάνειας περίπου 100 στρεμμάτων η οποία ευρίσκεται κυρίως εντός της τάφρου. Σε επιφάνεια 14,8 στρεμμάτων από την ιδιοκτησία αυτή των 100 στρεμμάτων, έχουν διαμορφωθεί προσωρινά με απλές αναστρέψιμες επεμβάσεις, υπαίθριοι χώροι στάθμευσης οχημάτων, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι πεζοί, οι κάτοικοι, οι χρήστες και οι επισκέπτες, μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής στεγασμένων χώρων στάθμευσης επαρκούς χωρητικότητας. Οι χώροι στάθμευσης αυτοί, έχουν προσδιοριστεί νόμιμα με βάση το ΦΕΚ 89/2002 τ.δ, στο οποίο δημοσιεύθηκε η υπό στοιχεία 45145/36 Υπουργική Απόφαση ΠΕΧΩΔΕ που αφορά στην «Έγκριση της προκαταρκτικής πρότασης ανάπλασης της παλαιάς Πόλης του Ηρακλείου», η οποία έλαβε υπ’ όψη της και την σχετική γνωμοδότηση υπό στοιχεία ΓΔΑ/ΑΡΧ/Β1/Φ.38/27347/ 845/25.5.2001 του Υπουργείου Πολιτισμού. Στο ως άνω ΦΕΚ και στην παράγραφο ΙΙΙ.4. που αφορά στα ληπτέα μέτρα που αφορούν στην «Απόδοση της Παλιάς Πόλης στον πεζό, στον κάτοικο, στο χρήστη, στον επισκέπτη, με τη δραστική μείωση της όχλησης από το Ι.Χ.» και ειδικότερα στην παράγραφο στ. αυτού, αναφέρεται επί λέξει η αναγκαιότητα για «Τη δημιουργία οργανωμένων χώρων στάθμευσης εντός και εκτός των Τειχών, πλησίον των πυλών εισόδου στην Παλιά Πόλη, με βάση τα νέα πολεοδομικά και κυκλοφοριακά δεδομένα, όπως διαμορφώνονται με την παρούσα μελέτη.»