Θέμα λίγων ημερών είναι η ανακοίνωση της νέας ρύθμισης για τα δάνεια, όπως είπε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του Mega.

Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι οι αλλαγές θα γίνουν σε τρεις άξονες:

α) Πρώτον, στην αναθεώρηση του «νόμου Κατσέλη» για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, χωρίς ο υπουργός να αναφέρει περισσότερες λεπτομέρειες,

β) δεύτερον, σε παρεμβάσεις στο σύστημα «Τειρεσίας», προκειμένου να επιτευχθεί ο εξορθολογισμός του συστήματος και να γίνει πιο δίκαιο και διαφανές, καθώς και

γ) τρίτον, η ρύθμιση θα αφορά τα ενήμερα δάνεια και τα κριτήρια για την ένταξη σε αυτήν θα είναι το ύψος του εισοδήματος, συμπεριλαμβανομένων των μειώσεων που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια.

Ο κ. Χατζηδάκης είπε ακόμα ότι στόχος είναι σε βάθος τετραετίας όσοι ενταχθούν στη ρύθμιση να έχουν ευνοϊκή μεταχείριση ή στο επιτόκιο ή στο ύψος της δόσης που πληρώνουν για την εξυπηρέτηση του δανείου τους.

Ποιες είναι οι βασικές ρυθμίσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες , οι κυριότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, το οποίο το υπουργείο Ανάπτυξης πρόκειται να προωθήσει εντός των επομένων ημερών στην ΕΚΤ -και χωρίς απρόοπτα να ψηφιστεί έως το τέλος του Μαΐου- είναι:

- Αύξηση του εισοδηματικού κριτηρίου, πάνω από 25.000 ευρώ και χαμηλότερα από 35.000 ευρώ ανά νοικοκυριό. Δημιουργούνται κατά πληροφορίες δύο ή τρεις κλίμακες εισοδήματος. Προϋπόθεση είναι το εισόδημα αυτό να είναι μειωμένο, λόγω κρίσης, κατά 35% σε σχέση με το 2010

- Ως εισόδημα θεωρείται το φορολογητέο συμπεριλαμβανομένων των ασφαλιστικών εισφορών που καταλαμβάνει ο δανειολήπτης ως εργαζόμενος.

- Άνεργοι. Θα πληρώνουν μηδενική δόση για όσο διάστημα έχουν μηδενικό εισόδημα, αλλά η κεφαλαιοποίηση των τόκων αυτής της περιόδου θα γίνεται με επιτόκιο 1,5% κατά πάσα πιθανότητα.

- Τετραετής περίοδος χάριτος με πληρωμή τοκοχρεωλυτικής δόσης, δηλαδή τόκος που θα είναι 1,5% συν πολύ μικρό μέρος του κεφαλαίου. Η δόση, πάντως, δεν θα ξεπερνά το 30% του εισοδήματος.

- Στη διάρκεια της τετραετούς περιόδου χάριτος, αν το εισόδημα του δικαιούχου αυξηθεί, υποχρεούται σε ένα μήνα να το γνωστοποιήσει στην τράπεζα.

- Μία φορά το χρόνο η τράπεζα έχει το δικαίωμα να καλεί το δανειολήπτη για έλεγχο εισοδήματος και περιουσιακών στοιχείων.

- Η ρύθμιση αφορά ενήμερους δανειολήπτες με ενυπόθηκα δάνεια αντικειμενικής αξίας έως 180.000 ευρώ. Πρόκειται για περισσότερους από 200.000 δανειολήπτες, ενώ η αρχική πρόταση αφορούσε περίπου 110.000.

Στη ρύθμιση μπαίνουν όρια κινητής και ακίνητης περιουσίας, αλλά και ανεξόφλητου υπόλοιπου δανείου.