Toυ Θ. Περβολαράκη

Ανέκδοτο τείνει να γίνει το θέμα της χαλασμένης λυχνίας στο αεροδρόμιο Ηρακλείου που έχει ως αποτέλεσμα να είναι έκτος λειτουργίας το ένα από τα δύο ραντάρ (το πρωτεύον) του «Νίκος Καζαντζάκης» σε μια περίοδο που σύμφωνα με στελέχη της τοπικής ΥΠΑ η λειτουργία του είναι απαραίτητη.

Το σύστημα που ακριβοπληρώθηκε πριν από μερικά χρόνια δε λειτουργεί και οι ανάγκες του ΚΑΗΚ καλύπτονται από το δευτερεύον ραντάρ το οποίο αν και κρίνεται ως αξιόπιστο μέχρι στιγμής δεν προσφέρει τις λειτουργίες που παρέχει το πρωτεύον. Μια από τις βασικότερες λειτουργίες του αφορά στην ασφάλεια των πτήσεων και σχετίζεται με τα καιρικά φαινόμενα που επικρατούν για τα οποία οι κυβερνήτες των αεροσκαφών θα πρέπει να είναι ενήμεροι.

«Εάν για παράδειγμα υπάρχει μια καταιγίδα και το γνωρίζουμε, μπορούμε να πληροφορήσουμε τα αεροσκάφη και να την αποφύγουν. Τώρα όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει» μας είπαν υπάλληλοι του αεροδρομίου.

Ουσιαστικά οι πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο του Ηρακλείου «καλύπτονται» από το μισό ραντάρ και ο κίνδυνος το δευτερεύον να τεθεί «έκτος» πάντα είναι πιθανός. Κι αν γίνει αυτό τότε τι γίνεται; «Θα υπάρξει δυσλειτουργία και αναστάτωση μέχρι να βρεθεί λύση» απαντούν τα στελέχη της ΥΠΑ.

Σύμφωνα με τους εργαζομένους στον αερολιμένα στο πρωτεύον ραντάρ που είναι έκτος λειτουργίας από τις αρχές του περασμένου καλοκαιριού δεν απαιτείται η συνεργασία του αεροσκάφους γιατί στηρίζεται στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία και ό,τι πετάει αντανακλάται και το βλέπει το ραντάρ του «Νίκος Καζαντζάκης». Στο δευτερεύον ο πιλότος πρέπει να αναφέρει έναν κώδικα και με βάση αυτόν τον κώδικα το ραντάρ του Ηρακλείου εντοπίζει το στίγμα του.

«Δεν υπάρχει σε μέγιστο βαθμό αξιοπιστία του συστήματος γιατί μπορεί να πετάει ένα αεροσκάφος χωρίς να έχει δηλώσει ο κυβερνήτης τον κώδικά του και οι υπάλληλοι της ΥΠΑ να μην το βλέπουν στο ραντάρ, ενώ δεν υπάρχουν ενδείξεις καιρού που χρειάζονται τώρα το χειμώνα».

Στην ιστοσελίδα propilots. net αναφέρεται η διεθνής αγγελία για την μη λειτουργία του πρωτεύοντος ραντάρ. Αναφέρεται ότι θα είναι έκτος μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, όμως τα στελέχη της ΥΠΑ πιστεύουν ότι θα είναι για πολύ καιρό περισσότερο, αφού η ημερομηνίες μεταβάλλονται κάθε μήνα.

Όπως έχει γράψει αρκετές φορές η «Π»το πρόβλημα δεν είναι πρωτόγνωρο για τους εργαζομένους στον ΚΑΗΚ. Τα ίδια συνέβησαν και πέρυσι και χρειάστηκαν τα δημοσιεύματα της «Π» και στη συνέχεια οι παρεμβάσεις βουλευτών του νομού για να βρεθεί λύση, που όμως ήταν προσωρινή όπως αποδείχτηκε.

Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες έχει συσταθεί επιτροπή για την αγορά της νέας λυχνίας για την αντικατάσταση της χαλασμένης, είναι όμως άγνωστο το πότε θα δοθεί οριστική λύση.

Το πρωτεύον ραντάρ λειτουργεί από το 2001, δηλαδή περισσότερο από μία δεκαετία. Μετά από 11 και πλέον χρόνια συνεχούς λειτουργίας το κάψιμο της λυχνίας το έθεσε εκτός πριν από περίπου ενάμιση χρόνο για πρώτη φορά κι έκτοτε προβλήματα στην εργασία των υπαλλήλων συνεχίζουν να υφίστανται.

Εργαζόμενοι στον αερολιμένα μας είπαν ότι μέχρι στιγμής το γεγονός ότι το πρωτεύον σύστημα είναι εκτός λειτουργίας δεν έχει δημιουργήσει ιδιαίτερα προβλήματα στον αερολιμένα και στην ασφάλεια των πτήσεων.

«Προβλήματα δε δημιουργούνται όσο δουλεύει το δευτερεύον σύστημα αλλά ανά πάσα στιγμή υπάρχει περίπτωση να παρουσιαστεί κάποια βλάβη. Το δευτερεύον σύστημα άλλωστε είναι παλιό και έχει μικροπροβλήματα, ενώ κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι δε θα καταρρεύσει» σχολίασαν.

Σύμφωνα με πληροφορίες , η συγκεκριμένη λυχνία κοστίζει 3,5 χιλιάδες ευρώ.