Οι σαρωτικές αλλαγές στο ελληνικό εμπόριο κατά τη διάρκεια του έτους αποτυπώθηκαν στην χριστουγεννιάτικη αγορά, καθώς οι πωλήσεις καταστημάτων λιανικής κατέγραψαν πτώση 30% αναδεικνύοντας το 2011 ως την χειρότερη χρόνια μέχρι τώρα, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ.
Χαρακτηριστικό του κλίματος της αγοράς αποτελεί το γεγονός ότι δύο στους πέντε καταναλωτές επέλεξαν φέτος τα «μικροδωράκια» έναντι 1/5 που προτίμησαν είδη ένδυσης-υπόδησης και 2/5 που αγόρασαν παιδικά δώρα.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, η ένδυση/υπόδηση ξεπέρασε σε μείωση το 40%, τα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών το 30%, τα καταστήματα καλλυντικών, βιβλίων και δώρων το 20%, ενώ ακόμα και στα καταστήματα τροφίμων και ποτών παρουσιάζεται μείωση κατά 15% σε σχέση με πέρσι. Εξαίρεση αποτέλεσε ο κλάδος των παιδικών και των παιχνιδιών.
Ο γενναίες μειώσεις τιμών και οι εορταστικές προσφορές πριν και κατά την διάρκεια της χριστουγεννιάτικης αγοράς, μπορεί να μην κατάφεραν να διατηρήσουν τις πωλήσεις στα περυσινά επίπεδα, αλλά τουλάχιστον βοήθησαν να μην αυξηθούν κατά πολύ περισσότερο οι μεγάλες απώλειες που είχαμε κατά την διάρκεια όλης της χρονιάς, αναφέρει η ΕΣΕΕ.
Ο χορός των πρωτοχρονιάτικων προσφορών στα καταστήματα λιανικής σε όλες τις αγορές των ελληνικών πόλεων, είναι βέβαιο ότι θα συνεχιστεί με ελκυστικά χαμηλές τιμές και την τελευταία εβδομάδα του χρόνου, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ.

Αρνητικό ορόσημο

Σύμφωνα με εκπρόσωπους του εμπορίου η χρονιά που φεύγει αποτελεί αρνητικό ορόσημο για την ελληνική οικονομία και την ελληνική κοινωνία. Και αυτό, διότι, οι πληγές που αφήνει στην επιχειρηματική δραστηριότητα, στην πορεία της αγοράς, αλλά κυρίως στο ελληνικό εμπόριο δύσκολα θα επουλωθούν. Το εμπόριο κατέγραψε μείωση του τζίρου του και βίωσε την αποχώρηση χιλιάδων επιχειρηματιών από το επάγγελμα.
Οι ίδιοι επισημαίνουν πως οι αυξήσεις φόρων, οι μειώσεις μισθών και συντάξεων, τα χαράτσια, και άλλες επιβαρύνσεις, σε συνδυασμό με την «παραλυσία» του τραπεζικού συστήματος, είχαν ως αποτέλεσμα τη δραστική μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, η μείωση της ρευστότητας, η αύξηση της ανεργίας καθώς και η αναπαραγωγή της αρνητικής ψυχολογίας στην αγορά.
Σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία που βασίζονται σε πρόχειρες εκτιμήσεις ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου εκτός των καυσίμων έφτασε το 2011 κοντά στα 47 δισ. ευρώ, όταν το 2010 ήταν 51 δισ. ευρώ. Ο συνολικός τζίρος συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων υποχώρησε εφέτος στα 54 δισ. ευρώ, όταν το 2010 ήταν στα 58,5 δισ. ευρώ.