Του Κώστα Μπογδανίδη

Εκτός η Κρήτη από τα λεφτά του “σχεδίου Μάρσαλ”

Κατά τ’άλλα σχεδιάζουν την επανεκκίνηση της οικονομίας


Η περιβόητη-κατά Χρυσοχοϊδη- επανεκκίνηση της οικονομίας με τα κοινοτικά κονδύλια και τη….βοηθεια των Ράιχενµπαχ-Φούχτελ δεν περιλαμβάνει την Κρήτη! Στα 10 και πλέον δις ευρώ που θα πέσουν το επόμενο διάστημα στην ελληνική αγορά για την αναθέρμανση της οικονομίας μας η Κρήτη δεν έχει λαμβάνειν… παρά ψίχουλα. Στον αρχικό σχεδιασμό δεν υπάρχει (φυσικά) αεροδρόμιο, δεν υπάρχουν αρκετά κονδύλια-παρά μόνο κάτι ‘γέφυρες’- για το Βόρειο Οδικό Άξονα που δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ποτέ. Και βεβαίως ούτε λόγος για άλλα μεγάλα έργα υποδομής και επαρχιακό δίκτυο.

Του περιβόητου σχεδίου “Μάρσαλ”, ή όπως και να πει κανένας αυτή την…επανεκκίνηση για την Κρήτη, τα κονδύλια είναι ελάχιστα και κυρίως θα μπουν έργα που έχουν μια μοναδικότητα ή είναι πρωτοποριακά προγράµµατα και υποδοµές όπως η κατασκευή κτιρίου για το πρόγραµµα «Τεχνητή Νοηµοσύνη» στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας στην Κρήτη, µέχρι την αστρονοµία.

Στα 166 «έργα προτεραιότητας» ή…έργα σημαίας τα οποία εγκρίθηκαν από τον Γερµανό επιτηρητή κ. Χορστ Ράιχενµπαχ και υποβλήθηκαν στις Βρυξέλλες, στον αρµόδιο επίτροπο για την περιφερειακή πολιτική κ. Γιοχάνες Χαν δεν υπάρχει ουσιαστικά Κρήτη.

Μέσω των έργων αυτών κυβέρνηση και Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποσκοπούν στην επανεκκίνηση της οικονοµίας και στην απορρόφηση µέρους της ανεργίας που παίρνει εφιαλτικές διαστάσεις αφού ήδη ξεπέρασε τις 800.000 ανέργους, καθώς κατά την εκτέλεσή τους θα απασχολήσουν πάνω από 125.000 εργαζοµένους. Η πορεία τους θα παρακολουθείται µήνα µε το µήνα και η συνολική χρηµατοδότηση από τα κοινοτικά ταµεία θα ανέλθει στο 95% του συνολικού προϋπολογισµού. Τα έργα αφορούν σηµαντικούς και ευαίσθητους κλάδους της οικονοµίας που έχουν πληγεί από έλλειψη χρηµατοδοτικών πόρων και την κατάρρευση του προγράµµατος δηµοσίων επενδύσεων την τελευταία διετία.

Φυσικά η Κρήτη περιμένει διά της…τεθλασμένης. Το αεροδρόμιο Καστελίου μπαίνει σε άλλο…κωδικό και θα αποφασιστεί από τις αγορές εάν θα γίνει αφού από μόνο του είναι…1 δις έργο. Ανάλογου κόστους είναι και ο ΒΟΑΚ και γι’αυτό απλώς κάποιες παρεμβάσεις με έτοιμες μελέτες θα ενταχθούν όπως είναι η παράκαμψη του Χερσόνησος-Γούρνες (διπλός κλάδος) που θα δημοπρατηθεί τον Ιανουάριο και θα ολοκληρωθεί ο δρόμος της Μεσαράς.

Εκεί που περιμένει η Κρήτη να ενταχθούν στα τομεακά προγράμματα κάποια έργα είναι στο περιβάλλον ( ο κ.Αρναουτάκης περιμένει ένταξη των βιολογικών) και της διαχείρισης των απορριμμάτων ακόμη και της λυματολάσπης (έχει πάρει σχετική υπόσχεση ο κ.Κουράκης).



Οι δράσεις

Αντιστοίχως τα πολλά χρήματα που θα διατεθούν άμεσα θα είναι κυρίως στην υπόλοιπη Ελλάδα. Και θα είναι σε δράσεις όπως:

* Στην ενέργεια, όπως η ολοκλήρωση των σταθµών συµπίεσης αερίου στη Θεσσαλονίκη, η ολοκλήρωση του αγωγού αερίου προς το Αλιβέρι ώστε να λειτουργήσει η νέα µονάδα ηλεκτροπαραγωγής, η αναβάθµιση της Ρεβυθούσας, ενώ θα συνεχισθεί και θα ενισχυθεί µε 396 εκατ. ευρώ το πρόγραµµα «Εξοικονόµηση κατ’ οίκον» µε την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες.

* Για την ενίσχυση των µικροµεσαίων επιχειρήσεων χρηµατοδοτούνται προγράµµατα βελτίωσης ανταγωνιστικότητας, το γνωστό ΕΤΕΑΝ και το πρόγραµµα Jeremmie.

* Από τα χρήµατα για βελτιώσεις στη δηµόσια διοίκηση ξεχωρίζει το πρόγραµµα για το ψηφιακό σχολείο και η εγκατάσταση του προγράµµατος Elenxis για τους ελέγχους της Εφορίας σε όλη την Ελλάδα (ΔΟΥ και τελωνεία). Επίσης 130 εκατ. ευρώ διατίθενται για την ολοκλήρωση του κτηµατολογίου.

* Στις µεταφορές έχουν επιλεγεί τα έργα που θα χρηµατοδοτηθούν για την ολοκλήρωση οδικών αξόνων στα οποία περιλαµβάνονται η Ολυµπία Οδός, η κατασκευή του αυτοκινητόδροµου ΜΟΡΕΑΣ, η ολοκλήρωση του Ε65 και η κατασκευή της Ιονίας οδού προϋπολογισµού 183 εκατ. ευρώ. Επίσης προβλέπεται η ολοκλήρωση του τµήµατος Μαλιακός - Κλειδί στη Στερεά Ελλάδα.

Μικρότερα ποσά δίδονται για την κατασκευή περιφερειακών και τοπικών δρόµων σε νησιά (Σάµος, Κρήτη, Χίος, Μυτιλήνη, Εύβοια, Ρόδος, Σαντορίνη), των κάθετων αξόνων της Εγνατίας κ.ά. έργων όπως η σύνδεση Λάρισας - Τρικάλων.

* Τον εκσυγχρονισµό του αεροδροµίου «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης και την ηλεκτροκίνηση της διπλής σιδηροδροµικής γραµµής της ΤΡΕΝΟΣΕ σε όλη την Ελλάδα.

* Εµφαση δίδεται σε έργα προστασίας του περιβάλλοντος και βελτίωσης της καθηµερινής ζωής τοπικών κοινωνιών µε έργα ύδρευσης, αποχέτευσης, διαχείρισης απορριµµάτων αλλά και τον εκσυγχρονισµό των αστικών συγκοινωνιών λεωφορείων και επεκτάσεων του µετρό στην Αττική.