Τρίμηνη προθεσμία ζητούν οι πρυτάνεις της χώρας

Για να μελετήσουν τις αλλαγές στο νέο σχέδιο νόμου


Προθεσμία τριών μηνών για να μελετήσουν το νέο σχέδιο νόμου για την Παιδεία ζήτησαν οι Πρυτάνεις της χώρας, κάτι το οποίο φαίνεται βέβαια αδύνατο να υλοποιηθεί.

Σε συνάντηση που είχαν Πρυτάνεις και καθηγητές με την υπουργό χθες ζήτησαν τρίμηνο περιθώριο για να ελέγξουν σε βάθος τις νέες αλλαγές και να τοποθετηθούν. Το αίτημα ωστόσο δεν μοιάζει πως θα ικανοποιηθεί, αφού το νομοσχέδιο θ’ αρχίσει να συζητείται στη βουλή μέσα στον Ιούλιο.

Αναφερόμενη στο νέο νομοσχέδιο η κ. Διαμαντοπούλου χαρακτήρισε «σημαντικές» τις ρυθμίσεις που προβλέπει, ενώ διευκρίνισε ότι δεν υπάρχουν πουθενά δίδακτρα.

Ο εκπρόσωπος των Ελλήνων Ερευνητών χαρακτήρισε από την πλευρά του πολλές διατάξεις θετικές.

Οι πρόεδροι των ΤΕΙ επίσης, σε ανακοίνωσή τους χαρακτήρισαν αναληθείς τις αναφορές στα Μέσα Ενημέρωσης ότι η σύνοδος προέδρων ΤΕΙ έκρινε θετικό το σχέδιο νόμου, αφού «η Σύνοδος δεν πήρε καμία απόφαση ούτε διατύπωσε κάποια θέση, δεδομένου ότι δεν είχε στα χέρια της το τελικό σχέδιο νόμου και επιφυλάχθηκε να απαντήσει την Πέμπτη 7 Ιουλίου κατά τη διάρκεια έκτακτης συνεδρίασης».

Μάλιστα, στρέφουν τα πυρά τους κατά του προέδρου της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΤΕΙ, Ι.Τσάκνη, ο οποίος -όπως αναφέρουν οι πρόεδροι των ΤΕΙ- «ενεργώντας τελείως βιαστικά και αυθαίρετα και χωρίς καμία εξουσιοδότηση έκανε πάλι το θαύμα του».

Οι πρυτάνεις ξεκίνησαν παράλληλα από χθες συναντήσεις με πολιτικούς αρχηγούς. «Ένα καλό Πανεπιστήμιο και ένα καλό ΤΕΙ είναι το όραμά μας για την Παιδεία», δήλωσε η υπουργός Παιδείας στη συνάντηση που είχε με τους καθηγητές των ΑΕΙ για το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, χαρακτηρίζοντας "σημαντικές" τις ρυθμίσεις του νέου νομοσχέδιο.



Εισαγωγή σε σχολές

Στο νομοσχέδιο, επίσης, επιβεβαιώνεται η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής των αποφοίτων λυκείων στα ΑΕΙ. Πλέον θα εισάγονται σε σχολές, καθώς τα ιδρύματα θα οργανώνονται σε σχολές. Μετά το πρώτο έτος οι εισακτέοι θα ακολουθούν τις διαφορετικές κατευθύνσεις-πρόγραμμα σπουδών κάθε σχολής. Για την εισαγωγή θα μετρούν και οι επιδόσεις των τάξεων, ενώ τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα μειώνονται από έξι σε τέσσερα. Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί πρώτη φορά στους υποψηφίους της σχολικής χρονιάς 2013-2014.

Η αλλαγή του συστήματος εισαγωγής συνδέεται και με την αλλαγή της δομής του ΑΕΙ, όπου το βάρος θα δίνεται στη σχολή. Ταυτόχρονα, κάθε πανεπιστήμιο θα πρέπει να έχει τουλάχιστον τρεις σχολές.

Ο νέος νόμος-πλαίσιο, αφού ψηφιστεί στη Βουλή, θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2011-2012.



Ποιες είναι οι αλλαγές

Σημαντικές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέρνει το προσχέδιο του νομοσχεδίου που έδωσε στη δημοσιότητα χθες η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου.

-Στις σημαντικές αλλαγές του νομοσχεδίου εντάσσεται η αλλαγή στον τρόπο διανομής των συγγραμμάτων, καθώς οι φοιτητές δεν θα λαμβάνουν πλέον συγγράμματα, αλλά ηλεκτρονικές σημειώσεις μέσα από το διαδίκτυο.

-Με το νέο νομοσχέδιο σχετίζονται επίσης τριετείς σπουδές, για τις οποίες ωστόσο όπως διευκρίνισε η υπουργός θα αποφασίζει το κάθε πανεπιστήμιο χωριστά.

-Η γνώση τουλάχιστον μίας ξένης γλώσσας απαιτείται για την ολοκλήρωση των σπουδών.

-Ταυτόχρονα, αν ένας φοιτητής δεν εγγραφεί στο πανεπιστήμιο για δύο συνεχόμενα εξάμηνα, διαγράφεται από τη σχολή, εκτός κι αν εργάζεται οπότε και εγγράφεται ως φοιτητής «μερικής φοίτησης».

-Δίδακτρα θα πληρώνουν μόνο όσοι σπουδάζουν στα ελληνικά πανεπιστήμια και είναι αλλοδαποί εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

-Αλλαγές επέρχονται και στο ακαδημαϊκό άσυλο, όπου αναφέρεται πως «η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία καθώς και η ελεύθερη διακίνηση ιδεών τηρούνται με ευθύνη του πρύτανη, ενώ κάθε Πανεπιστήμιο ορίζει τη διαδικασία διαφύλαξης της ακαδημαϊκής του ελευθερίας».

-Συγχρόνως ιδρύονται ανώνυμες εταιρείες στα Πανεπιστήμια που θα διαχειρίζονται την περιουσία τους, αλλά και θα αναζητούν πόρους.

-Με το προσχέδιο τίθενται και οι βάσεις για συγχωνεύσεις - καταργήσεις τμημάτων ή ακόμη και Ιδρυμάτων, δηλαδή ο «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι καταργήσεις ή οι συγχωνεύσεις τμημάτων θα γίνουν με σχετικά προεδρικά διατάγματα.

-Για τη θέση του πρύτανη παράλληλα θα γίνεται δημόσια προκήρυξη και η τελική επιλογή θα γίνεται (με ψηφοφορία) από το Συμβούλιο Ιδρύματος. Επίσης, το Συμβούλιο θα επιλέγει τον αντιπρύτανη, που θα είναι απαραιτήτως καθηγητής στο ίδρυμα.

-Σε κάθε ΑΕΙ θα δημιουργηθεί ένα ΝΠΙΔ, με αρμοδιότητα τη διαχείριση της περιουσίας του ιδρύματος και των αναπτυξιακών και ερευνητικών προγραμμάτων.

-Το ΝΠΙΔ θα υπάγεται στο Συμβούλιο, ενώ θα καταργηθούν οι Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ). Οι ΕΛΚΕ είναι η υπηρεσία που διαχειρίζεται τα κονδύλια κάθε ΑΕΙ από τα ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα και, ουσιαστικά, αποτελούν την κινητήρια δύναμη κάθε ΑΕΙ. Κάθε πέντε χρόνια θα γίνεται η αξιολόγηση του ΑΕΙ που θα συνδεθεί με συγκεκριμένους δείκτες, ενώ θα μετέχουν και οι φοιτητές μέσω ερωτηματολογίων.