Σε ιδιώτες το αεροδρόμιο Ηρακλείου!

Του Θάνου Περβολαράκη

Στα χέρια ιδιωτών κατά τα πρότυπα του Ελ. Βενιζέλος προωθεί το Υπουργείο Μεταφορών να περάσουν τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, μεταξύ αυτών και τα αεροδρόμια της Κρήτης.

Ήδη από τον περασμένο Αύγουστο βρίσκεται σε διαβούλευση σχετικό νομοσχέδιο το οποίο εκτιμάται ότι θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση μέχρι το τέλος του χρόνου.

«Φρένο» στις προθέσεις του αρμόδιου υπουργείου βάζει ωστόσο το μπερδεμένο ιδιοκτησιακό καθεστώς των περισσοτέρων περιφερειακών αεροδρομίων, στοιχείο που θα αποτελέσει το επόμενο στάδιο από τη στιγμή που θα υπερψηφιστεί το νομοσχέδιο που προωθείται.

Σκοπός του υπουργείου Μεταφορών είναι να δημιουργηθούν σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν μέχρι στιγμής ομάδες αεροδρομίων, όπως για παράδειγμα αερολιμένες νοτίου και βορείου Ελλάδος.

Την κατάσταση περιπλέκει το ιδιοκτησιακό καθεστώς αεροδρομίων όπως του Ηρακλείου, της Θεσσαλονίκης, των Χανίων κοκ.

Για παράδειγμα ο αερολιμένας Ηρακλείου που θεωρείται μικτό αεροδρόμιο ανήκει (οι εκτάσεις του) κατά 80% στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και σε ποσοστό 20% στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Ανάλογο είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς στη Θεσσαλονίκη, τα Χανιά, τη Ρόδο κοκ.

Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των εργαζομένων στην ΥΠΑ συζήτησαν το θέμα σε πρόσφατη γενική συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και πιέζουν για κατοχύρωση της Υπηρεσίας τους στο νέο μοντέλο που προωθείται.

Σύμφωνα με τα όσα γνωρίζουν οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των εργαζομένων η εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων θα δοθεί σε ποσοστό 51% στο δημόσιο και σε ποσοστό 49% στους ιδιώτες.

Συνολικά πάντως προβλέπεται να περάσουν σε χέρια ιδιωτών 34 περιφερειακά αεροδρόμια μέσα από νομοσχέδιο που προωθείται από το υπουργείο Υποδομών για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ στο υπουργείο Οικονομικών και Υποδομών αναζητούν τους τρόπους παραχώρησης, καθώς αυτό θα είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την προσέλκυση του επενδυτικού ενδιαφέροντος

Σύμφωνα με πληροφορίες τα δύο υπουργεία συντάσσουν μελέτη έτσι ώστε να βρεθεί ο καταλληλότερος τρόπος παραχώρησης με πολλές λύσεις να έχουν ήδη τεθεί στο τραπέζι του διαλόγου.

Ειδικότερα εξετάζεται η παραχώρηση για κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά ή κατά ομάδες . Στόχος είναι η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού των αεροδρομίων της χώρας για τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών που αδυνατούσαν τόσα χρόνια να χρηματοδοτήσουν τα δημόσια Ταμεία.

Παράλληλα από την παραχώρηση των αεροδρομίων το οικονομικό επιτελείο προσδοκά σημαντικά έσοδα αλλά και αλλαγή του τρόπου λειτουργίας μιας και οι ιδιωτικές εταιρείες θα επιδιώξουν την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών για την μεγέθυνση των οικονομικών αποτελεσμάτων τους.

Ειδικότερα οι εταιρείες αυτές θα αναλάβουν, είτε οι ίδιες είτε μέσω των θυγατρικών τους, τη διοίκηση, ανάπτυξη, λειτουργία και εκμετάλλευση κρατικών αεροδρομίων.